Latex (race) binnenbanden in Alpen
Over 2 weken ga ik een week fietsen in de Franse Alpen. Ik heb Continentals GP4000S buitebanden met Michelin Latex binnenbanden. Nu hoor ik dat latex binnenbanden een gevaar kunnen opleveren in de afdaling in verband met risico op klapband bij hogere temperaturen. Wat is hier van waar, iemand ervaring mee ?
Mvg,
Frank
Mvg,
Frank
Heeft alles te maken of je een remmertje ben.
Afdaling Giau een klapband gehad. Onvermijdelijk bij steile, technische afdalingen.
Weet niet hoe het zit bij racefiets binnenbanden maar mijn ervaring met MTB binnenbanden is dat Schwalbe binnenbanden ook snel stuk gaan tijdens lange steile afdalingen. Heb zelf goede ervaringen met Conti binnenbanden op de MTB als het gaat om hittebestendigheid.
Heb toch een beetje twijfel tav beweringen over latex binnenbanden in combinatie met zware afdalingen. Zowel op basis van eigen ervaring als op basis van technische oorzaak/onderbouwing.
Zelf rij ik al jaren zonder problemen met latex binnenbanden, ook jaarlijks meerdere malen in het hooggebergte (vorig jaar ook Giau gedaan). Tevens ben ik een extreem beroerde daler (langdurig slepend remmen of juist noodgedwongen plots vol in de akkers, etc.). Nog nooit problemen gehad met m’n latex binnenbanden.
Als de temperatuur van de band oploopt van 20gr C naar 90gr C, zal de druk (bij een begindruk van 8 bar) oplopen naar net geen 10bar. Een latex binnenband moet hier in mijn ogen tegen kunnen. Overigens hoeft de binnenband deze druk alleen heel lokaal echt ‘zelf’ op te vangen (bij ventielgat, waar al versteviging zit, en eventuele spaakgaten).
Vraag overigens ook nog wel af of temperatuur wiel echt tot 90gr C kan oplopen. Zelfs heel lokaal geloof ik dit niet (aluminium materiaal geleidt warmte goed).
Kan op internet niet echt snel iets vinden over de materiaal eigenschappen van latex (bv thermoharder?) die een klapband zouden kunnen verklaren.
Heb ook nog even op een doosje van een Michelin latex binnenband gekeken, maar hier staat geen enkele waarschuwing op (op doosje van b.v. de Vittoria Open Corsa buitenband staat al een ‘zachte’ waarschuwing t.a.v. duurzaamheid). Ik zal eens een mailtje sturen naar Michelin en naar hun mening vragen.
Hoor natuurlijk graag onderbouwing waarom een latex binnenband wel gevaarlijk zou zijn bij langdurig remmen.
Zelf rij ik al jaren zonder problemen met latex binnenbanden, ook jaarlijks meerdere malen in het hooggebergte (vorig jaar ook Giau gedaan). Tevens ben ik een extreem beroerde daler (langdurig slepend remmen of juist noodgedwongen plots vol in de akkers, etc.). Nog nooit problemen gehad met m’n latex binnenbanden.
Als de temperatuur van de band oploopt van 20gr C naar 90gr C, zal de druk (bij een begindruk van 8 bar) oplopen naar net geen 10bar. Een latex binnenband moet hier in mijn ogen tegen kunnen. Overigens hoeft de binnenband deze druk alleen heel lokaal echt ‘zelf’ op te vangen (bij ventielgat, waar al versteviging zit, en eventuele spaakgaten).
Vraag overigens ook nog wel af of temperatuur wiel echt tot 90gr C kan oplopen. Zelfs heel lokaal geloof ik dit niet (aluminium materiaal geleidt warmte goed).
Kan op internet niet echt snel iets vinden over de materiaal eigenschappen van latex (bv thermoharder?) die een klapband zouden kunnen verklaren.
Heb ook nog even op een doosje van een Michelin latex binnenband gekeken, maar hier staat geen enkele waarschuwing op (op doosje van b.v. de Vittoria Open Corsa buitenband staat al een ‘zachte’ waarschuwing t.a.v. duurzaamheid). Ik zal eens een mailtje sturen naar Michelin en naar hun mening vragen.
Hoor natuurlijk graag onderbouwing waarom een latex binnenband wel gevaarlijk zou zijn bij langdurig remmen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je aluminium velg kan nog veel warmer worden dan 90 graden. De latex band knapt tijdens de afdaling niet doordat de druk toeneemt (dat gebeurd nauwlijks), maar door de gloeiend hete velg. Je hoeft echt niet erg je best te doen om een velg knap warm te remmen.
Butyl kan tegen aanzienlijk hogere temperaturen dan latex.
Butyl kan tegen aanzienlijk hogere temperaturen dan latex.
Ben toch even aan het rekenen geslagen.
Warmte in (remenergie):
- massa van 90kg, helling 10%, geen remmende werking van luchtweerstand;
- constante snelheid berg af, oneindig lang volledig wegremmen van zwaarte kracht met alleen voorrem.
Warmte uit:
- Convectie (luchtstroom langs velg): h x A x (Tvelg- Tomgeving)
- Stralingswarmte: e x 5.67 x 10^-8 x A x (Tvelg^4 –Tomgeving^4)
Volgens bovenstaande berekening heb ik bij circa 90gr C een evenwicht (remenergie = convectie + straling).
Heb overigens nog geen antwoord van Michelin.
Warmte in (remenergie):
- massa van 90kg, helling 10%, geen remmende werking van luchtweerstand;
- constante snelheid berg af, oneindig lang volledig wegremmen van zwaarte kracht met alleen voorrem.
Warmte uit:
- Convectie (luchtstroom langs velg): h x A x (Tvelg- Tomgeving)
- Stralingswarmte: e x 5.67 x 10^-8 x A x (Tvelg^4 –Tomgeving^4)
Volgens bovenstaande berekening heb ik bij circa 90gr C een evenwicht (remenergie = convectie + straling).
Heb overigens nog geen antwoord van Michelin.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dan ben je zeker weer via de steile kant omlaag gegaan? De "achterkant" is niet zo heel technisch dacht ik. Wel overeind gebleven?havana schreef:Afdaling Giau een klapband gehad. Onvermijdelijk bij steile, technische afdalingen.
Velgen worden wel een stukkie warmer dan 100 graden lijkt me. Als je geen brandblaren op je vingers wilt, dan moet je er maar eens een paar druppeltjes uit je bidon op laten vallen onderaan de berg.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?