Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Indoor roeien als krachttraining

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 19 okt 2010 00:12

[quote="Louise"][quote="ArnoudRace"]Laat je ook goed adviseren over techniek van roeien, ik zie te vaak mensen rare capriolen uithalen op een ergometer die niet echt bijdragen aan performance improvement.. [/quote]
+1. Ik heb ook geroeid, en ik vind dat er een verbod zou moeten zijn op 'zomaar' op een ergometer stappen. Als je het verkeerd doet, draagt het inderdaad niet bij, maar je kunt jezelf ook vrij makkelijk een hernia trappen ofzoiets.

En verder: ja, je wordt er hartstikke sterk van, en dat zijn inderdaad vooral de fietsspieren en rompstabiliteit. (maar ik vond/vind het stomvervelend - loodzwaar en bloedsaai).

Louise

[/quote]

:) helemaal eens. Eigenlijk is de ergometer gewoon soort van straf. Op de tacx is ook saai, maar kun je nog varieren en een beetje gaan staan.

PS, on topic voor Gruver. Zorg gewoon dat je heel veel fietskm's maakt, ook in de heuvels en Ardennen bijv. en liefst traningsweek in de Alpen of Dolomieten of zo in je voorbereiding. Doe in Nederland iets alternatiefs voor klimpower dat je leuk vindt én effectief is voor klimmen (dus met duurvermogen en niet max gewicht pompen). Zorg vooral dat je geen overtollig gewicht aan boord hebt (dus ook geen overtollige spieren rond je torso door heel veel roeien:).... )voor je klimavonturen en hou ook rekening met de ijle lucht qua inspanning. Tot slot, voor mij werkt heuvelsprinttraining hardlopend ook perfect als klimtraining op de fiets, maar ik heb een sportschool aversie. (zie andere topics hierover)
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

advandenboogaard
Forum-lid

advandenboogaard 25 okt 2010 15:24

Nog een ex roeier aan het woord:

Krachttraining op de (roei-) ergometer: niet doen! Ik sluit me aan bij bovenstaand commentaar. Het zou lange opbouwtijd vergen en veel techniek van je vragen. Blessures liggen op de loer!

Sowieso krachttraining rustig opbouwen. Je spieren worden snellen sterk dan je pezen. En als je het hele spul overbelast door te fanatiek van start te gaan ben je er niet zomaar vanaf!

Zelf deed ik toen ik wedstrijden reed een redelijk uitgebreid krachtprogramma. Altijd lastig om een balans te vinden tussen kachttraining en de andere trainingsvormen. Belangrijk is natuurlijk dat je met je verworven kracht ook echt harder gaat fietsen!
Bij mij zijn er destijds enkele seizoenen overheen gegaan voordat ik mn draai wat dat betreft gevonden had.

Misschien dat er op de sportschool ook spinn-bikes staan? Daar kun je ook prima (specifieke-) krachttraining op uitvoeren!

Plaats reactie