Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ingevreten Body

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9103
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 jun 2013 11:14

havana schreef:Bij Campa heb je dit niet, komt door een andere constructie van de kransjes.

Invreten is bij Shimano/SRAM normaal (helaas). Als je de body steeds gaat vervangen dan wordt het een zeer dure hobby. Het lost namelijk niks op.

Novatec heeft sinds kort een body met een insert van staal die invreten tegen gaat. Ik ga deze naaf komende winter aanschaffen en mijn Reynolds wiel mee laten spaken want ook ik word gek van dat invreten. Het geeft irritante bijgeluiden en soms krijg ik de cassette nauwelijks nog los. Bovendien kan ik dan meteen naar 11-speed switchen.
Havana, de campa body van novatec heeft die ook invreet problemen wat je weet?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40340
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jun 2013 11:23

Nee, want het heeft met het design van Shimano te maken. Te lage nokken op de body.
De nokken bij Campa zijn hoger, dus minder piekbelasting.
Less is bore

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 12 jun 2013 11:39

Ik heb 15 jaar met Campa gereden, nooit problemen gehad met de body. Nu 1 jaar met SRam/Shimano en mn body is al kaduk. :-(

Ik heb Bdopcycling al gemaild kijken wat zij me adviseren, kan voor de zekerheid ook FFWD mailen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28063
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jun 2013 11:49

Tjsa, ieder merk heeft z'n voor- en nadelen. Geldt net zo goed voor Campa. Idiote bladboutjes, kettingponsen van 75 euro, verschillen diktes tussenringen bij cassettes, etc, etc.

FFWD zal je waarschijnlijk terugmailen dat je de lockring niet strak genoeg hebt aangedraaid. Alhoewel je die inderdaad strak moet aandraaien, voorkomt dit invreten niet is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 12 jun 2013 13:29

vinylly32 schreef:Klopt, heb er een 105 cassette opgezet nadat de red cassette was versleten. De body is ook ingesleten waar de kransjes los van elkaar zitten, maar dat lijkt me ook logisch.
En heb je er toen ook een 1mm spacer bij geplaatst?
Afbeelding

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 12 jun 2013 13:39

Die heb ik er tussen geplaatst, kan me voorstellen dat de lockring anders niet goed sluit op de cassette?! Inmiddels ook ffwd gemaild, ik wacht af. Ik las op internet dat de standaard ffwd naven van novatec zijn, klopt dit?

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 13 jun 2013 08:45

Helaas, Bdopcycling mailt dat Novatec bodies niet gaat passen op een FFWD naaf. :-/
Wat zijn mijn opties?

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 14 jun 2013 10:27

Antwoord van FFWD "FFWD naven zijn geen novatec naven en wanneer u deze body op het wiel zet vervalt dan ook de garantie op de naven. U zou het kunnen passen, maar ik kan u niet garanderen dat dit past, wij hebben hier geen ervaring mee.

Net antwoord, maar kan er weinig mee. Lijkt erop dat ik aan SRam/Shimano bodies vast zit. :cry:

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 28 jun 2013 08:56

Inmiddels de FFWD body ontvangen. Nu heb ik de fout gemaakt dat ik bij het demonteren niet heb opgelet.

Nu heb ik geen idee waar ik dit onderdeel moet plaatsen. :oops: Iemand enig idee?

Afbeelding

Daarnaast is de body 11sp geleverd met een vulring(?). Bij de Shimano ultregra 10sp cassette zit ook een vulring geleverd, deze is minder dik. Welke dien ik te gebruiken?
Laatst gewijzigd door vinylly32 op 28 jun 2013 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40340
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 jun 2013 09:24

Allebei. Ziet er raar uit, maar schijnt echt de manier te zijn.
Less is bore

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 28 jun 2013 10:00

@Vinylly32, dat onderdeel schuif je eerst op de as voordat je de body er op schuift. Zonder die bus drukt je body tegen de lager-seal en zet je het wiel vast, deze bus zorgt er voor dat de druk op de binnenring van het lager komt.

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 28 jun 2013 10:11

typisch van die vulringen. Neem eerst de dikke/brede ring van ffwd erop schuiven dan de bijgeleverde van Shimano?

@ pfff: en dus het brede platte deel tegen de hub en de body zou over de "tuit" moeten schuiven?

Voor de smering heb ik kettingolie gebruikt, neem aan dat dat voldoende is.

Plaats reactie