Keuze helm
Voor drie tientjes heb je ook een helm bij de Lidl, die zien er niet uit maar die zijn dan wel nieuw.kees0251 schreef: Ik heb er laatst 1 bij een kringloopwinkel gescoord voor 2,50€, zeer tevreden mee.
Mer dan 3 tientjes is weggegooid geld.
Ik ben helemaal voor budget en kringloopwinkel (ik werk er zelf) maar een helm zou ik nooit tweedehands kopen. Hoe weet je of er niet mee gevallen is?
Bovendien; tweedehands helmen zijn 90% van de gevallen verouderde modellen, dus veel te zwaar.
Veni. Vidi. Fietsie.
- Martin Swinkels
- Forum-lid
- Contact
Als de helm lekker zit en gekeurd is volgens de norm is het prima.
Ook als de helm nieuw 2 tientjes kost.
2e hands veiligheidsmateriaal kopen is niet slim.
Ik fiets met een Kong Scarab. Deze helm is tevens goedgekeurd voor bergsport en wildwatersport.
Ook als de helm nieuw 2 tientjes kost.
2e hands veiligheidsmateriaal kopen is niet slim.
Ik fiets met een Kong Scarab. Deze helm is tevens goedgekeurd voor bergsport en wildwatersport.
-
- Forum-lid
Behalve dat je dan blind vertrouwd op een vastgestelde norm terwijl er naast die norm nog best veel variablelen zijn die van invloed zijn op de kwaliteit / veiligheid van de helm. Er zijn aspecten die gewoon niet getest worden...
- Martin Swinkels
- Forum-lid
- Contact
We vertrouwen met z'n allen dag en nacht op vastgestelde normen. Zonder daar verder bij na te denken overigens. Veiligheidsnormen zijn goed!
En natuurlijk zullen er vast betere, normoverstijgende, helmen zijn dan de instapper van de Decathlon etc, maar ook daar kun je een doodsmak mee maken.
Met een 'instap' helm ben je zeker niet onverantwoord of dom bezig.
Mits gekeurd!
Andere aspecten die ik persoonlijk zeer waardeer in een helm zijn verwijderbare padding die goed schoon te maken is. (dat hebben niet alle helmen) Bevestiging voor een hoofdlamp, en het af kunnen spoelen onder de kraan om de witte zweetkringen en geplette insecten van de bandjes te krijgen.
En natuurlijk zullen er vast betere, normoverstijgende, helmen zijn dan de instapper van de Decathlon etc, maar ook daar kun je een doodsmak mee maken.
Mits gekeurd!
Andere aspecten die ik persoonlijk zeer waardeer in een helm zijn verwijderbare padding die goed schoon te maken is. (dat hebben niet alle helmen) Bevestiging voor een hoofdlamp, en het af kunnen spoelen onder de kraan om de witte zweetkringen en geplette insecten van de bandjes te krijgen.
-
- Forum-lid
+1Martin Swinkels schreef:We vertrouwen met z'n allen dag en nacht op vastgestelde normen. Zonder daar verder bij na te denken overigens. Veiligheidsnormen zijn goed!
Mits gekeurd!
-
- Forum-lid
Mij zal je ook niet horen zeggen dat het hebben van normen niet goed is, maar ik denk wel dat je kritisch naar de norm mag kijken. En als je je er van bewust bent dat bepaalde aspecten niet bij het vaststellen van de norm worden betrokken, je met die wetenschap een beter afweging kan maken bij het kiezen van een helm. En met die gedachte heb ik een beetje tegengas willen geven aan de overweging "voldoet aan de norm dus prima".Martin Swinkels schreef:We vertrouwen met z'n allen dag en nacht op vastgestelde normen. Zonder daar verder bij na te denken overigens. Veiligheidsnormen zijn goed!
Mits gekeurd!
Laten we wel wezen we houden ons ook vaak genoeg niet aan de norm. Juist omdat die nergens op slaat. Maar het wordt een beetje OT.
- Martin Swinkels
- Forum-lid
- Contact
..ook met het oog op het steeds vaker bestellen van voordelig geprijsde, maar ongekeurde materialen rechtstreeks uit China. Dat zou ik in de meeste gevallen niemand aanraden.
Maar inderdaad. Normen zijn er ook om op te rekken en ter discussie te stellen.
Maar inderdaad. Normen zijn er ook om op te rekken en ter discussie te stellen.
-
- Forum-lid
Een helm met een CE-Keurmerk zou aan alle veiligheidseisen moeten voldoen en mag anders niet eens worden verkocht als helm. Simpel zat.
Bij de echt exclusieve modellen betaal je in mijn ogen inderdaad voor lucht (looks, profs die ze hebben, gewicht, aero). Het middensegment is in mijn ogen wel vaak z'n geld waard i.v.m. draagcomfort. Denk hierbij aan helmen tussen de 80 en max 120 euro. De echt goedkopere helmen kunnen nogal lomp aanvoelen.
Passen is het toverwoord
Bij de echt exclusieve modellen betaal je in mijn ogen inderdaad voor lucht (looks, profs die ze hebben, gewicht, aero). Het middensegment is in mijn ogen wel vaak z'n geld waard i.v.m. draagcomfort. Denk hierbij aan helmen tussen de 80 en max 120 euro. De echt goedkopere helmen kunnen nogal lomp aanvoelen.
Passen is het toverwoord
-
- Forum-lid
Ik heb zins 4 weken een kask mojito prijs vanaf 122,- tot 135,- deze helm heeft bv team sky op. Ik moest een andere helm ivm stuk vallen op de mtb, en wilde een keer wat anders proberen als de bekende giro bell en andere bekende merken. En kwam bij kask uit ik vind het een zeer lekkere helm ligt in gewicht en zit comfortabel.
+1, de goedkoopste helm-met-keurmerk is net zo veilig als de duurste.ThijsvdnBerg schreef:Een helm met een CE-Keurmerk zou aan alle veiligheidseisen moeten voldoen en mag anders niet eens worden verkocht als helm. Simpel zat.
Passen is het toverwoord
Zelf bezuinig ik niet op mijn helmen (maar doe er dan weer wel vrij lang mee). Een helm die lekker zit en die je "mooi" (tussen quotes, want het blijven lelijke dingen natuurlijk) vindt staan zet je vaker op. En is op die manier misschien dus toch wel veiliger
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?