Bart bouwt nog een frame
Hoogste tijd voor een update ...
De volgende stap is de bouw van het voorframe. Na eerst alle buizen te hebben schoongemaakt, gecontroleerd, gelabeld en afgetekend heb ik de posities van de miters afgetekend aan de hand van de tekening. De miters heb ik ook nu weer met de hand gevijld. Ik heb tussendoor nog wel wat geëxperimenteerd met gatzagen op de draaibank, maar daar was het resultaat niet helemaal naar tevredenheid. Bovendien gaat handmatig vijlen ondertussen vrij vlot. De finetuning van de fit van de miters heb ik direct met de buizen in de framemal gedaan.
Daarna de beluchtingsgaten geboord en de gaten waarin later de bidonhouderoogjes komen:
De buizen, klaar om aan elkaar te worden gezet:
Ondertussen nog een paar kleine aanpassingen aan de framemal gemaakt. Onder andere twee extra klemmen om de buizen beter te kunnen fixeren tijdens het tacken.
Dan kunnen de buizen definitief in de mal worden gezet en getackt (tijdelijk vastgezet met een paar puntjes messing)
Na het tacken:
Na een snelle check van de uitlijning direct verder met het leggen van de uiteindelijke verbindingen (fillet brazing). Hier een paar fillets direct na het solderen:
En na een eerste sessie vijlen en slijpen zien de balhoofdbuisfillets er dan zo uit:
De globale vorm is al goed, de kleine plekjes zal ik later nog bijwerken. De afwerking van de fillets gaat in ieder geval een stuk vlotter als bij frame #2, mede omdat de fillets weer wat netter zijn gelegd.
Volgende keer verder met het achterframe …
De volgende stap is de bouw van het voorframe. Na eerst alle buizen te hebben schoongemaakt, gecontroleerd, gelabeld en afgetekend heb ik de posities van de miters afgetekend aan de hand van de tekening. De miters heb ik ook nu weer met de hand gevijld. Ik heb tussendoor nog wel wat geëxperimenteerd met gatzagen op de draaibank, maar daar was het resultaat niet helemaal naar tevredenheid. Bovendien gaat handmatig vijlen ondertussen vrij vlot. De finetuning van de fit van de miters heb ik direct met de buizen in de framemal gedaan.
Daarna de beluchtingsgaten geboord en de gaten waarin later de bidonhouderoogjes komen:
De buizen, klaar om aan elkaar te worden gezet:
Ondertussen nog een paar kleine aanpassingen aan de framemal gemaakt. Onder andere twee extra klemmen om de buizen beter te kunnen fixeren tijdens het tacken.
Dan kunnen de buizen definitief in de mal worden gezet en getackt (tijdelijk vastgezet met een paar puntjes messing)
Na het tacken:
Na een snelle check van de uitlijning direct verder met het leggen van de uiteindelijke verbindingen (fillet brazing). Hier een paar fillets direct na het solderen:
En na een eerste sessie vijlen en slijpen zien de balhoofdbuisfillets er dan zo uit:
De globale vorm is al goed, de kleine plekjes zal ik later nog bijwerken. De afwerking van de fillets gaat in ieder geval een stuk vlotter als bij frame #2, mede omdat de fillets weer wat netter zijn gelegd.
Volgende keer verder met het achterframe …
De mal is dezelfde als voor het vorige frame. Het voordeel van een dergelijk systeem is dat het heel flexibel is qua instellingen en dus voor allerhande frames (soorten en maten) kan worden gebruikt. De delen die contact maken met de delen van het frame die worden getackt kunnen best heet worden. Deze werken als een behoorlijke 'heat sink' > nog een reden waarom fillet brazing makkelijker gaat met het frame 'los' (buiten de mal).
En verder met de achterkant ...
Voor dit frame heb ik gekozen voor voorgebogen chainstays en seatstays uit de 29er serie van Columbus. Als dropouts heb ik gekozen voor zogenaamde ‘Breezer style’ dropouts. Deze heb ik ook gebruikt voor mijn eerste frame en bevielen toen goed. Ze zijn stevig, compact en goed geschikt voor filletbrazing.
De plaatsing en vorm van de chainstays is vrij kritisch. Aan de binnenkant moeten ze met voldoende ruimte om de band heen vallen terwijl aan de buitenkant het binnenblad mooi vrij moet blijven. Daarbij komt dan ook nog ruimte voor remschijf, casette, cranks, en mijn zwabbervoeten. Daarom heb ik de liggende achtervork 1:1 uitgetekend en alle componenten opgemeten en ingetekend:
Het zou allemaal moeten passen …
Een hot issue bij 29ers is de lengte van de achtervork. Hoe korter deze zijn, hoe wendbaarder/speelser het frame. Het probleem is dat je bij hele korte chainstays tegen praktische problemen aan loopt zoals voldoende ruimte voor de band, voorderailleur, etc. Ik heb ze uiteindelijk even lang gemaakt als op mijn Scandal (44cm, niet overdreven kort).
Na een kleine verbouwing van de framemal (oa spiegelen van de zithoek en plaatsing van de nieuwe (stalen) dummyas) kan de mal op de juiste maten worden ingesteld (chainstaylengte en BB-drop) en kunnen de chainstays passend worden gevijld.
Eerste stap: groffe vorm met de handzaag:
Daarna terugvijlen tot een perfecte aansluiting op het brackethuis en de dropouts, beide onder de juiste hoek.
Als het allemaal goed past kunnen de chainstays aan het bracket en aan de dropouts worden getackt:
En daarna gefilletbrazed:
Na controle van de uitlijning van de dropouts en groffe afwerking van de fillets gaat het verder met de seat stays. Als eerste heb ik de linker seatstay stukje bij beetje passend gevijld op de dropouts en de zitbuis totdat de aansluiting op de zitbuis helemaal naar tevredenheid was. Daarna de rechter seatstays gespiegeld afgetekend en passend gevijld.
De meest lastige miter van het hele frame:
Daarna alles gefilletbrazed:
Tenslotte nog even controleren of alles ook mooi recht staat.
Ten opzichte van het centrale vlak:
En ten opzichte van elkaar:
Volgende keer verder met de bevestiging van de achterrem, kabelgeleiders, etc.
Voor meer fotos even doorklikken naar Flickr.
Voor dit frame heb ik gekozen voor voorgebogen chainstays en seatstays uit de 29er serie van Columbus. Als dropouts heb ik gekozen voor zogenaamde ‘Breezer style’ dropouts. Deze heb ik ook gebruikt voor mijn eerste frame en bevielen toen goed. Ze zijn stevig, compact en goed geschikt voor filletbrazing.
De plaatsing en vorm van de chainstays is vrij kritisch. Aan de binnenkant moeten ze met voldoende ruimte om de band heen vallen terwijl aan de buitenkant het binnenblad mooi vrij moet blijven. Daarbij komt dan ook nog ruimte voor remschijf, casette, cranks, en mijn zwabbervoeten. Daarom heb ik de liggende achtervork 1:1 uitgetekend en alle componenten opgemeten en ingetekend:
Het zou allemaal moeten passen …
Een hot issue bij 29ers is de lengte van de achtervork. Hoe korter deze zijn, hoe wendbaarder/speelser het frame. Het probleem is dat je bij hele korte chainstays tegen praktische problemen aan loopt zoals voldoende ruimte voor de band, voorderailleur, etc. Ik heb ze uiteindelijk even lang gemaakt als op mijn Scandal (44cm, niet overdreven kort).
Na een kleine verbouwing van de framemal (oa spiegelen van de zithoek en plaatsing van de nieuwe (stalen) dummyas) kan de mal op de juiste maten worden ingesteld (chainstaylengte en BB-drop) en kunnen de chainstays passend worden gevijld.
Eerste stap: groffe vorm met de handzaag:
Daarna terugvijlen tot een perfecte aansluiting op het brackethuis en de dropouts, beide onder de juiste hoek.
Als het allemaal goed past kunnen de chainstays aan het bracket en aan de dropouts worden getackt:
En daarna gefilletbrazed:
Na controle van de uitlijning van de dropouts en groffe afwerking van de fillets gaat het verder met de seat stays. Als eerste heb ik de linker seatstay stukje bij beetje passend gevijld op de dropouts en de zitbuis totdat de aansluiting op de zitbuis helemaal naar tevredenheid was. Daarna de rechter seatstays gespiegeld afgetekend en passend gevijld.
De meest lastige miter van het hele frame:
Daarna alles gefilletbrazed:
Tenslotte nog even controleren of alles ook mooi recht staat.
Ten opzichte van het centrale vlak:
En ten opzichte van elkaar:
Volgende keer verder met de bevestiging van de achterrem, kabelgeleiders, etc.
Voor meer fotos even doorklikken naar Flickr.
Verder met de details …
Als eerste ben ik aan de slag gegaan met de bevestiging van de remklauw op de achtervork. Voor dit frame wilde ik graag een postmount bevestiging proberen (de remklauw direct op het frame, zonder extra adapter). Daarnaast moet de rem op de staande vork komen omdat montage op de chainstays voor mij niet past. Hiervoor zijn er weinig of geen kant en klare opties dus ben ik zelf aan de slag gegaan: Het idee hier was om de remklauw te bevestigen dmv twee stukjes 10mm CrMo buis met een M6 bidonhouderoogje in het einde gesoldeerd. Daarnaast is er ook bij dit frame weer een dwarsverbinding naar de chainstay nodig om de remkrachten te verdelen. Na wat gevogel en gepuzzel met het wiel, de remschijf en de remklauw op hun plek in het frame ben ik op een vrij cleane constructie uitgekomen door het voorste bevestigingspunt en de dwarsverbinding te combineren.
De voorste buis passend gevijld:
Voorste buis getackt en de achterste klaar om ook getackt te worden:
Volledig gefilletbrazed:
Daarna verder met de kabelgeleiders: Rem- en schakelkabels zullen onder de bovenbuis langs naar achteren lopen. Ik heb verschillende opties overwogen en uiteindelijk gekozen voor doorlopende buitenkabels door losse aluminium kabelgeleiders die gewoon in een bidonhouderoogje aan de buis worden geschroefd. Een hele simpele constructie qua bouwen, practisch en ziet er uiteindelijk ook nog vrij strak uit:
Voor de bepaling van het verdere verloop heb ik de kabels direct op het frame getaped. Dit geeft een goed beeld van de beste en mooiste loop naar de remklauw en derailleurs en de beste posities voor de kabelgeleiders op de achtervorken. Ik heb deze zodanig geplaatst dat de geklemde buitenkabels automatisch de vorm van de seatstays volgen.
Kabelgeleiders op de onderkant van de seatstays:
Verder ook nog een paar bidonhouderoogjes geplaatst:
En tenslotte ook nog een groef in de zitbuis voor de zadelpenklemming (in dit geval komt er een losse klem op).
Eerst boren:
Dan vijlen:
Bijna klaar:
Meer fotos op Flickr. Dit is het complete overzicht voor dit frame: https://www.flickr.com/photos/111396179 ... 360465260/
.
Als eerste ben ik aan de slag gegaan met de bevestiging van de remklauw op de achtervork. Voor dit frame wilde ik graag een postmount bevestiging proberen (de remklauw direct op het frame, zonder extra adapter). Daarnaast moet de rem op de staande vork komen omdat montage op de chainstays voor mij niet past. Hiervoor zijn er weinig of geen kant en klare opties dus ben ik zelf aan de slag gegaan: Het idee hier was om de remklauw te bevestigen dmv twee stukjes 10mm CrMo buis met een M6 bidonhouderoogje in het einde gesoldeerd. Daarnaast is er ook bij dit frame weer een dwarsverbinding naar de chainstay nodig om de remkrachten te verdelen. Na wat gevogel en gepuzzel met het wiel, de remschijf en de remklauw op hun plek in het frame ben ik op een vrij cleane constructie uitgekomen door het voorste bevestigingspunt en de dwarsverbinding te combineren.
De voorste buis passend gevijld:
Voorste buis getackt en de achterste klaar om ook getackt te worden:
Volledig gefilletbrazed:
Daarna verder met de kabelgeleiders: Rem- en schakelkabels zullen onder de bovenbuis langs naar achteren lopen. Ik heb verschillende opties overwogen en uiteindelijk gekozen voor doorlopende buitenkabels door losse aluminium kabelgeleiders die gewoon in een bidonhouderoogje aan de buis worden geschroefd. Een hele simpele constructie qua bouwen, practisch en ziet er uiteindelijk ook nog vrij strak uit:
Voor de bepaling van het verdere verloop heb ik de kabels direct op het frame getaped. Dit geeft een goed beeld van de beste en mooiste loop naar de remklauw en derailleurs en de beste posities voor de kabelgeleiders op de achtervorken. Ik heb deze zodanig geplaatst dat de geklemde buitenkabels automatisch de vorm van de seatstays volgen.
Kabelgeleiders op de onderkant van de seatstays:
Verder ook nog een paar bidonhouderoogjes geplaatst:
En tenslotte ook nog een groef in de zitbuis voor de zadelpenklemming (in dit geval komt er een losse klem op).
Eerst boren:
Dan vijlen:
Bijna klaar:
Meer fotos op Flickr. Dit is het complete overzicht voor dit frame: https://www.flickr.com/photos/111396179 ... 360465260/
.