Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bart bouwt nog een frame

Gebruikersavatar
jalex_h
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:24

Gebruikersavatar jalex_h 26 mei 2014 22:51

Ik zit al weer klaar om dit project te volgen. Ik hoop voor je dat het je lukt om dit tot je broodwinning uit te bouwen. Succes!

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 27 mei 2014 08:40

Prachtige fiets, fantastisch topic om te lezen! Heel mooi resultaat Bart. Succes met je volgende project.

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 27 mei 2014 18:25

Dit wordt weer "dikkepikkenwerk"!

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 02 jun 2014 16:50

Hoogste tijd voor een update ...

De volgende stap is de bouw van het voorframe. Na eerst alle buizen te hebben schoongemaakt, gecontroleerd, gelabeld en afgetekend heb ik de posities van de miters afgetekend aan de hand van de tekening. De miters heb ik ook nu weer met de hand gevijld. Ik heb tussendoor nog wel wat geëxperimenteerd met gatzagen op de draaibank, maar daar was het resultaat niet helemaal naar tevredenheid. Bovendien gaat handmatig vijlen ondertussen vrij vlot. De finetuning van de fit van de miters heb ik direct met de buizen in de framemal gedaan.
Afbeelding

Daarna de beluchtingsgaten geboord en de gaten waarin later de bidonhouderoogjes komen:
Afbeelding

De buizen, klaar om aan elkaar te worden gezet:
Afbeelding

Ondertussen nog een paar kleine aanpassingen aan de framemal gemaakt. Onder andere twee extra klemmen om de buizen beter te kunnen fixeren tijdens het tacken.
Dan kunnen de buizen definitief in de mal worden gezet en getackt (tijdelijk vastgezet met een paar puntjes messing)

Na het tacken:
Afbeelding

Afbeelding

Na een snelle check van de uitlijning direct verder met het leggen van de uiteindelijke verbindingen (fillet brazing). Hier een paar fillets direct na het solderen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na een eerste sessie vijlen en slijpen zien de balhoofdbuisfillets er dan zo uit:
Afbeelding

De globale vorm is al goed, de kleine plekjes zal ik later nog bijwerken. De afwerking van de fillets gaat in ieder geval een stuk vlotter als bij frame #2, mede omdat de fillets weer wat netter zijn gelegd.

Volgende keer verder met het achterframe …

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 04 jun 2014 22:13

gaaf weer! wel een woeste mal zeg! wordt die mal eigenlijk ook heet tijdens het solderen?

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 05 jun 2014 10:25

De mal is dezelfde als voor het vorige frame. Het voordeel van een dergelijk systeem is dat het heel flexibel is qua instellingen en dus voor allerhande frames (soorten en maten) kan worden gebruikt. De delen die contact maken met de delen van het frame die worden getackt kunnen best heet worden. Deze werken als een behoorlijke 'heat sink' > nog een reden waarom fillet brazing makkelijker gaat met het frame 'los' (buiten de mal).

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 06 jun 2014 18:16

Pure ontspanning dit topic. Ik lees het door zoals ik sommige artikelen in een fietsblad lees. Fantastisch.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 10 jun 2014 10:30

En verder met de achterkant ...
Voor dit frame heb ik gekozen voor voorgebogen chainstays en seatstays uit de 29er serie van Columbus. Als dropouts heb ik gekozen voor zogenaamde ‘Breezer style’ dropouts. Deze heb ik ook gebruikt voor mijn eerste frame en bevielen toen goed. Ze zijn stevig, compact en goed geschikt voor filletbrazing.

De plaatsing en vorm van de chainstays is vrij kritisch. Aan de binnenkant moeten ze met voldoende ruimte om de band heen vallen terwijl aan de buitenkant het binnenblad mooi vrij moet blijven. Daarbij komt dan ook nog ruimte voor remschijf, casette, cranks, en mijn zwabbervoeten. Daarom heb ik de liggende achtervork 1:1 uitgetekend en alle componenten opgemeten en ingetekend:
Afbeelding

Het zou allemaal moeten passen …

Een hot issue bij 29ers is de lengte van de achtervork. Hoe korter deze zijn, hoe wendbaarder/speelser het frame. Het probleem is dat je bij hele korte chainstays tegen praktische problemen aan loopt zoals voldoende ruimte voor de band, voorderailleur, etc. Ik heb ze uiteindelijk even lang gemaakt als op mijn Scandal (44cm, niet overdreven kort).

Na een kleine verbouwing van de framemal (oa spiegelen van de zithoek en plaatsing van de nieuwe (stalen) dummyas) kan de mal op de juiste maten worden ingesteld (chainstaylengte en BB-drop) en kunnen de chainstays passend worden gevijld.

Eerste stap: groffe vorm met de handzaag:
Afbeelding

Daarna terugvijlen tot een perfecte aansluiting op het brackethuis en de dropouts, beide onder de juiste hoek.
Afbeelding

Afbeelding

Als het allemaal goed past kunnen de chainstays aan het bracket en aan de dropouts worden getackt:
Afbeelding

En daarna gefilletbrazed:
Afbeelding

Na controle van de uitlijning van de dropouts en groffe afwerking van de fillets gaat het verder met de seat stays. Als eerste heb ik de linker seatstay stukje bij beetje passend gevijld op de dropouts en de zitbuis totdat de aansluiting op de zitbuis helemaal naar tevredenheid was. Daarna de rechter seatstays gespiegeld afgetekend en passend gevijld.

De meest lastige miter van het hele frame:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna alles gefilletbrazed:
Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte nog even controleren of alles ook mooi recht staat.

Ten opzichte van het centrale vlak:
Afbeelding

En ten opzichte van elkaar:
Afbeelding


Volgende keer verder met de bevestiging van de achterrem, kabelgeleiders, etc.

Voor meer fotos even doorklikken naar Flickr.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 10 jun 2014 10:54

Wat een enorm gaaf topic is dit alweer aan het worden zeg. Echt heel knap wat je hier laat zien, bovendien erg mooi vastgelegd en aangevuld met prettig te lezen tekst.
Afbeelding

vsopking
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 02 aug 2009 16:17

vsopking 12 jun 2014 19:43

Knap werk! Bedankt dat je alles 'on-line' zet en ons mee neemt in je project.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 17 jun 2014 12:45

Verder met de details …

Als eerste ben ik aan de slag gegaan met de bevestiging van de remklauw op de achtervork. Voor dit frame wilde ik graag een postmount bevestiging proberen (de remklauw direct op het frame, zonder extra adapter). Daarnaast moet de rem op de staande vork komen omdat montage op de chainstays voor mij niet past. Hiervoor zijn er weinig of geen kant en klare opties dus ben ik zelf aan de slag gegaan: Het idee hier was om de remklauw te bevestigen dmv twee stukjes 10mm CrMo buis met een M6 bidonhouderoogje in het einde gesoldeerd. Daarnaast is er ook bij dit frame weer een dwarsverbinding naar de chainstay nodig om de remkrachten te verdelen. Na wat gevogel en gepuzzel met het wiel, de remschijf en de remklauw op hun plek in het frame ben ik op een vrij cleane constructie uitgekomen door het voorste bevestigingspunt en de dwarsverbinding te combineren.

De voorste buis passend gevijld:
Afbeelding

Voorste buis getackt en de achterste klaar om ook getackt te worden:
Afbeelding

Volledig gefilletbrazed:
Afbeelding


Daarna verder met de kabelgeleiders: Rem- en schakelkabels zullen onder de bovenbuis langs naar achteren lopen. Ik heb verschillende opties overwogen en uiteindelijk gekozen voor doorlopende buitenkabels door losse aluminium kabelgeleiders die gewoon in een bidonhouderoogje aan de buis worden geschroefd. Een hele simpele constructie qua bouwen, practisch en ziet er uiteindelijk ook nog vrij strak uit:

Afbeelding

Voor de bepaling van het verdere verloop heb ik de kabels direct op het frame getaped. Dit geeft een goed beeld van de beste en mooiste loop naar de remklauw en derailleurs en de beste posities voor de kabelgeleiders op de achtervorken. Ik heb deze zodanig geplaatst dat de geklemde buitenkabels automatisch de vorm van de seatstays volgen.

Kabelgeleiders op de onderkant van de seatstays:
Afbeelding

Verder ook nog een paar bidonhouderoogjes geplaatst:
Afbeelding

En tenslotte ook nog een groef in de zitbuis voor de zadelpenklemming (in dit geval komt er een losse klem op).

Eerst boren:
Afbeelding

Dan vijlen:
Afbeelding

Bijna klaar:
Afbeelding

Meer fotos op Flickr. Dit is het complete overzicht voor dit frame: https://www.flickr.com/photos/111396179 ... 360465260/
.

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 17 jun 2014 17:19

Mooi werk weer Bart !
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Plaats reactie