Bart bouwt nog een frame
Na de vele enthousiaste reacties op het topic over de bouw van mijn all-season racer (http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=67707) zal ik hier in dit topic verslag doen van de bouw van het volgende frame. Dit zal een mountainbike worden, wederom voor mijzelf:
HET CONCEPT:
Al in 2008 kocht ik een 29er (OnOne Scandal) omdat de voordelen van grote wielen voor grote fietsers vrij voor de hand liggend waren. Eindelijk eens een MTB met ‘normale’ proporties! De fiets beviel goed en de goede rijeigenschappen van grote wielen kwamen er ook uit. In de jaren heeft het 29er concept zich verder ontwikkeld en is de 29er zelfs standaard geworden. Niet alleen is het aanbod van beschikbare onderdelen sterk gegroeid maar ook is de geometrie van 29ers verder geëvolueerd. Omdat mijn ouder 29er nou niet de meest wendbare is ben ik nieuwsgierig geworden naar een 29er met een meer ‘up to date’ geometrie. Daarom, en omdat ik graag op staal rijd, heb ik besloten om zelf een stalen 29er te bouwen.
Het inzetbereik zal hetzelfde zijn als dat van zijn voorganger: MTB rondjes in NL (vnl in de winter) en af en toe ‘echt’ mountainbiken in het buitenland. Daarnaast moet ik er op vakantie ook goed mee op de weg kunnen rijden (dmv een extra set wielen met racebandjes en wegcasette). Het zal een hardtail worden. Ik heb overwogen om een rigid-specific frame te bouwen (dus met een kortere vaste vork, zonder de mogelijkheid een verende vork te monteren) maar in sommige gevallen is een verende voorvork toch wel erg handig en mijn Reba doet het eigenlijk al jaren probleemloos. Als aanvulling zou ik er later nog een vaste vork bij kunnen bouwen. De voorvork en wielen van mijn huidige MTB zijn nog prima dus die gaan gewoon mee naar het nieuwe frame, net als de meeste onderdelen.
GEOMETRIE:
De houding op mijn Scandal is al vrij goed. Daarom heb ik eerst mijn Scandal goed opgemeten en uitgetekend en dat gebruikt voor bepaling van de juiste stack en reach.
Daarnaast heb ik een aantal ‘standaard’ 29ers geselecteerd die qua karakter in de buurt komen van wat ik voor ogen heb (oa Ritchey P29, Niner SIR9, Genesis Latitude, Salsa El Mariachi) en daarvan de geometrieën gebruikt als referentie voor ‘up to date’ 29ers (met name zithoek, stuurhoek en chainstay lengte). Voornaamste veranderingen zijn een minder scherpe zithoek (van 71,5° naar 73°) en juist een iets scherpere stuurhoek (van 72° naar 71°).
Zoals je ziet heb ik het voorframe al in detail uitgetekend. Het achterframe zal ik later apart verder uittekenen.
HET STAAL:
De buizen voor dit frame zijn grotendeels afkomstig uit de 29’r serie van Columbus. Deze zijn vergelijkbaar met de Zona buizen die ik voor mijn racer heb gebruikt (zelfde soort staal, diameters, en wanddiktes) maar dan een stuk langer zodat er een 29er frame van kan worden gebouwd. Dat is in mijn geval (XL) ook echt noodzakelijk. Voor de onderbuis heb ik een nog iets meer dikwandig alternatief gevonden in de vorm van een Dedacciai Nivacrom (38mm). Voor het balhoofd heb ik voor een dikke 44mm buis gekozen: Ten eerste is dit zo’n beetje de huidige standaard voor MTB’s (passen ook vorken met een tapered vorkbuis in). Daarnaast sluit deze mooi aan op de 38mm onderbuis en vind ik een oversized balhoofd ook gewoon wel mooi.
Als eerste stap in de bouw had ik eerder alvast het brackethuis aan de zitbuis vastgezet.
Klaar om getackt te worden:
Eerste verbinding van dit frame (nog geen echte fillet):
HET CONCEPT:
Al in 2008 kocht ik een 29er (OnOne Scandal) omdat de voordelen van grote wielen voor grote fietsers vrij voor de hand liggend waren. Eindelijk eens een MTB met ‘normale’ proporties! De fiets beviel goed en de goede rijeigenschappen van grote wielen kwamen er ook uit. In de jaren heeft het 29er concept zich verder ontwikkeld en is de 29er zelfs standaard geworden. Niet alleen is het aanbod van beschikbare onderdelen sterk gegroeid maar ook is de geometrie van 29ers verder geëvolueerd. Omdat mijn ouder 29er nou niet de meest wendbare is ben ik nieuwsgierig geworden naar een 29er met een meer ‘up to date’ geometrie. Daarom, en omdat ik graag op staal rijd, heb ik besloten om zelf een stalen 29er te bouwen.
Het inzetbereik zal hetzelfde zijn als dat van zijn voorganger: MTB rondjes in NL (vnl in de winter) en af en toe ‘echt’ mountainbiken in het buitenland. Daarnaast moet ik er op vakantie ook goed mee op de weg kunnen rijden (dmv een extra set wielen met racebandjes en wegcasette). Het zal een hardtail worden. Ik heb overwogen om een rigid-specific frame te bouwen (dus met een kortere vaste vork, zonder de mogelijkheid een verende vork te monteren) maar in sommige gevallen is een verende voorvork toch wel erg handig en mijn Reba doet het eigenlijk al jaren probleemloos. Als aanvulling zou ik er later nog een vaste vork bij kunnen bouwen. De voorvork en wielen van mijn huidige MTB zijn nog prima dus die gaan gewoon mee naar het nieuwe frame, net als de meeste onderdelen.
GEOMETRIE:
De houding op mijn Scandal is al vrij goed. Daarom heb ik eerst mijn Scandal goed opgemeten en uitgetekend en dat gebruikt voor bepaling van de juiste stack en reach.
Daarnaast heb ik een aantal ‘standaard’ 29ers geselecteerd die qua karakter in de buurt komen van wat ik voor ogen heb (oa Ritchey P29, Niner SIR9, Genesis Latitude, Salsa El Mariachi) en daarvan de geometrieën gebruikt als referentie voor ‘up to date’ 29ers (met name zithoek, stuurhoek en chainstay lengte). Voornaamste veranderingen zijn een minder scherpe zithoek (van 71,5° naar 73°) en juist een iets scherpere stuurhoek (van 72° naar 71°).
Zoals je ziet heb ik het voorframe al in detail uitgetekend. Het achterframe zal ik later apart verder uittekenen.
HET STAAL:
De buizen voor dit frame zijn grotendeels afkomstig uit de 29’r serie van Columbus. Deze zijn vergelijkbaar met de Zona buizen die ik voor mijn racer heb gebruikt (zelfde soort staal, diameters, en wanddiktes) maar dan een stuk langer zodat er een 29er frame van kan worden gebouwd. Dat is in mijn geval (XL) ook echt noodzakelijk. Voor de onderbuis heb ik een nog iets meer dikwandig alternatief gevonden in de vorm van een Dedacciai Nivacrom (38mm). Voor het balhoofd heb ik voor een dikke 44mm buis gekozen: Ten eerste is dit zo’n beetje de huidige standaard voor MTB’s (passen ook vorken met een tapered vorkbuis in). Daarnaast sluit deze mooi aan op de 38mm onderbuis en vind ik een oversized balhoofd ook gewoon wel mooi.
Als eerste stap in de bouw had ik eerder alvast het brackethuis aan de zitbuis vastgezet.
Klaar om getackt te worden:
Eerste verbinding van dit frame (nog geen echte fillet):
Dat wordt weer een mooi project. Waar koop je dergelijke buizen eigenlijk? En koop je die bracketpot kant en klaar of tap je daar zelf een schroefdraad in?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Ga ik volgen met veel intresse
Wat een gaaf project weer! Zo'n stalen 29er met moderne geo staat ook hoog op mijn verlanglijstje...
Wat een joekel van een jig... En ik werk vaak met MK products, dus ik weet ongeveer wat de investering is die daar bij jou op tafel ligt.
Een heel klein semantisch commentaar: Een stuurhoek die van 72 naar 71 graden gaat wordt meestal 'lager' of 'slapper' genoemd en niet 'scherper'... (en hetzelfde voor de hoek van de zitbuis uiteraard).
Wat een joekel van een jig... En ik werk vaak met MK products, dus ik weet ongeveer wat de investering is die daar bij jou op tafel ligt.
Een heel klein semantisch commentaar: Een stuurhoek die van 72 naar 71 graden gaat wordt meestal 'lager' of 'slapper' genoemd en niet 'scherper'... (en hetzelfde voor de hoek van de zitbuis uiteraard).
De buizen heb ik gekocht bij Ceeway (http://www.framebuilding.com/). Het brackethuis heb ik zo kant en klaar met draad gekocht, dat is ook wel de meest gangbare manier.havana schreef:Dat wordt weer een mooi project. Waar koop je dergelijke buizen eigenlijk? En koop je die bracketpot kant en klaar of tap je daar zelf een schroefdraad in?
Sodeju, site uit 1999 oid.bartv schreef:De buizen heb ik gekocht bij Ceeway (http://www.framebuilding.com/). Het brackethuis heb ik zo kant en klaar met draad gekocht, dat is ook wel de meest gangbare manier.havana schreef:Dat wordt weer een mooi project. Waar koop je dergelijke buizen eigenlijk? En koop je die bracketpot kant en klaar of tap je daar zelf een schroefdraad in?
Succes met bouwen, ben weer benieuwd.