Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting loopt compleet vast bij groot-groot

Arjan020
Forum-lid

Arjan020 30 sep 2014 23:51

Kilowatt schreef:Ik zou wel eens willen weten wat die FM er over te zeggen heeft.
Dat die ketting te kort is is zo duidelijk als maar kan. Hoe kunnen ze nu zoiets monteren en dan ook nog volhouden dat het normaal is :roll:
Ik ben 3x (!) teruggeweest. Twee keer heeft hij de derailleurs opnieuw afgesteld (en dat scheelde wel een beetje, want eerst kon ik nog meer versnellingen niet gebruiken. De derde
keer zei hij lachend dat wat ik wilde nu éénmaal niet kon. Beetje smalend dat ik zulke domme
dingen kon vragen.

Ik beschouw het nu maar als leergeld. Ik ga niet meer terug. Geen zin in nog meer irritatie.
Zoals gezegd denk ik dat hij de ketting per ongeluk te kort gemaakt had en geen zin had om een nieuwe ketting te pakken.
Laatst gewijzigd door Arjan020 op 30 sep 2014 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan020
Forum-lid

Arjan020 30 sep 2014 23:54

Le Grimpeur schreef:Tip: als je nu eens even 'groot-klein' schakelt, dan zouden bij een correcte kettinglengte de asjes van beide derailleurwieltjes loodrecht onder elkaar moeten staan. Is dit niet zo, dan is inderdaad de ketting (veel) te kort. En daar lijkt het sterk op ;).
Bedankt, dan weet ik dat ook weer. Ik heb het even uitgeprobeerd. Ze staan natuurlijk een
stuk meer onder elkaar dan op de foto, maar zeker niet loodrecht. Er zit een vingerdikte
tussen.

Arjan020
Forum-lid

Arjan020 01 okt 2014 00:05

scepticus schreef:
Arjan020 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dan dat hij bij de nieuwe ketting er te veel schakeltjes uit heeft gehaald,
en geen zin had om er een nieuwe op te zetten toen bleek dat hij veel te strak stond, en nu
dus blijft volhouden dat het prima zit zo. :evil:
Moraal van het verhaal: leer sleutelen, koop tools, koop je onderdelen bij bike-components.de of vergelijkbaar en monteer ze zelf. :idea:
Ja, dat is zeker waar. Nu wilde ik alleen even snel mijn fiets in orde hebben voor een weekendje Limburg. Grappige is dus dat ik dan dacht dat het in ieder geval goed gebeurd
zou zijn ipv dat ik zelf zou zijn gaan klussen. Tegendeel bleek dus waar. ;)

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 01 okt 2014 00:11

Met de KMC kettingen + missing link heb je alleen een tang voor openen / sluiten missing link en een kettingpons nodig om de ketting in te korten en ben je incl. aanschaf van het gereedschap waarschijnlijk al goedkoper uit, zoniet bij de eerste ketting, dan wel na de tweede.

En zo is een nieuwe ketting monteren bijna het makkelijkste klusje aan je fiets.
Laatst gewijzigd door Wiliertoerist op 01 okt 2014 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan020
Forum-lid

Arjan020 01 okt 2014 00:20

Wiliertoerist schreef:Met de KMC kettingen + missing link heb je alleen een tang voor openen / sluiten missing link en een kettingpons nodig om de ketting in te korten en ben je incl. aanschaf van het gereedschap waarschijnlijk al goedkoper uit, zoniet bij de eerste ketting, dan wel na de tweede.

En zo is een nieuwe ketting monteren bijna het makkelijkste klusje aan je fiets.
Ik heb vorige keer ook mijn eigen ketting vervangen. Ik heb dus ook al een ponsapparaatje.
Het was alleen dat ik dit keer ook mijn voorblad en mijn cassette liet vervangen, en dat de
montage gratis was.

Het klinkt dus stom, maar ik twijfelde tot ik hier op het forum antwoord kreeg of het nou aan
de ketting lag of aan de afstelling van de derailleurs. En van dat laatste had ik nog geen kaas gegeten.

Kortom, als ik nu alleen mijn ketting hoef te vervangen is het allemaal niet zo heel erg, behalve dan dat ik de vorige keer mijn oude ketting nog kon gebruiken als richtlijn over hoe
lang ik de ketting moest laten zijn. Dat zal nu dus niet gaan.

Heeft iemand nog een tip hoe dat vast te stellen? :mrgreen:

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 01 okt 2014 10:45

Arjan020 schreef:
Wiliertoerist schreef:Met de KMC kettingen + missing link heb je alleen een tang voor openen / sluiten missing link en een kettingpons nodig om de ketting in te korten en ben je incl. aanschaf van het gereedschap waarschijnlijk al goedkoper uit, zoniet bij de eerste ketting, dan wel na de tweede.

Ik heb vorige keer ook mijn eigen ketting vervangen. Ik heb dus ook al een ponsapparaatje.
Het was alleen dat ik dit keer ook mijn voorblad en mijn cassette liet vervangen, en dat de
montage gratis was.

Het klinkt dus stom, maar ik twijfelde tot ik hier op het forum antwoord kreeg of het nou aan
de ketting lag of aan de afstelling van de derailleurs. En van dat laatste had ik nog geen kaas gegeten.

Kortom, als ik nu alleen mijn ketting hoef te vervangen is het allemaal niet zo heel erg, behalve dan dat ik de vorige keer mijn oude ketting nog kon gebruiken als richtlijn over hoe

zoals hierboven al door iemand aangegeven: plaats je ketting voor op het grootste blad, achter op het kleinste tandwiel en kort je nieuwe ketting dan zover in dat de asjes van je derailleurwieltjes verticaal recht boven elkaar staan.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 01 okt 2014 12:26

Als de oude ketting de juiste lengte had kun je die naast de nieuwe leggen en zie je hoeveel schakels je uit de nieuwe kunt halen.
older Budweiser

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 01 okt 2014 12:51

Kilowatt schreef:Als de oude ketting de juiste lengte had kun je die naast de nieuwe leggen en zie je hoeveel schakels je uit de nieuwe kunt halen.
dat blijkt nu juist het probleem hier: de oude ketting is te kort :lol:

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 okt 2014 12:54

Kilowatt schreef:Als de oude ketting de juiste lengte had kun je die naast de nieuwe leggen en zie je hoeveel schakels je uit de nieuwe kunt halen.
Arjan020 schreef:Kortom, als ik nu alleen mijn ketting hoef te vervangen is het allemaal niet zo heel erg, behalve dan dat ik de vorige keer mijn oude ketting nog kon gebruiken als richtlijn over hoe

;-)

Ik schakel eigenlijk altijd klein-klein, en zorg ervoor dat de ketting dan (net) niet tegen de liggende achtervork loopt. Zolang je grootste blad achter niet al te groot is, is dit een veilige methode. Anders inderdaad afstellen op Groot-Klein (zoals Le Grimpeur beschrijft), of Groot-Groot (ben je helemaal zeker dat het niet mis kan)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 01 okt 2014 13:27

monsieurpinot schreef:
dat blijkt nu juist het probleem hier: de oude ketting is te kort :lol:
Was een tip voor de volgende keer dat TS zijn ketting moet vervangen 8-)
older Budweiser

Jac
Forum-lid

Jac 01 okt 2014 18:50

Arjan020 schreef:
tommeke14 schreef:Te korte ketting. Groot-groot hoef je niet te rijden, maar wel praktisch als het gewoon kan. Zo voorkom je ellende.

Nog een tip; maak je ketting, cassette, derailleurwieltjes en voorbladen eens goed schoon. Je hebt het er net op laten zetten, maar het is nu al supersmerig. Smering is alleen maar nodig aan de binnenkant van de schakels van de ketting, de buitenkant moet zo schoon mogelijk zijn want dan trekt het minder vuil aan en gaat je ketting langer mee ;)
Nog een tip van deze fietsenhandel. Smeren, smeren, smeren en nog eens smeren zei hij. Ik begrijp dat dit dus ook onzin is? :oops: Bedankt voor de tip!
Zoals hier eerder al gezegd , ga op zoek naar een andere FM.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

ilikebike
Forum-lid

ilikebike 01 okt 2014 21:48

tommeke14 schreef:Te korte ketting. Groot-groot hoef je niet te rijden, maar wel praktisch als het gewoon kan. Zo voorkom je ellende.

Nog een tip; maak je ketting, cassette, derailleurwieltjes en voorbladen eens goed schoon. Je hebt het er net op laten zetten, maar het is nu al supersmerig. Smering is alleen maar nodig aan de binnenkant van de schakels van de ketting, de buitenkant moet zo schoon mogelijk zijn want dan trekt het minder vuil aan en gaat je ketting langer mee ;)
Je moet er niet aan denken om een lekke band te krijgen met die smeerboel

Plaats reactie