Kajak Custom custom stalen frame
Was er echt geen buis beschikbaar met een grotere diameter? Dit is wel erg iel, de getoonde Dreessens en Moser hebben bijvoorbeeld een duidelijk dikkere hoofdbuis.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Er zijn wel een aantal buizen op de markt met een grotere diameter (o.a van Columbus en Reynolds), maar daarvan is de wanddikte over het algemeen erg klein. Daarnaast was geen van die buizen lang genoeg om er een geïntegreerde zadelpen van te maken. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor een ronde 38.1 mm buis, wat overigens voor staal een aanzienlijk grote diameter is. Zover ik kan beoordelen, is dat ongeveer dezelfde dikte als die gebruikt is bij de Cherubim Pursuit fiets op de vorige pagina.
Hieronder staan weer wat nieuwe foto's van het frame.
Ik heb Kamil gevraagd of hij een stalen voorvork kan maken voor het frame. Hij kwam met de suggestie van een Columbus Max voorvork zonder taper (niet taps aflopend). Op zich vind ik het idee van een stalen voorvork wel heel gaaf, alleen weet ik niet of het ook bij dit frame past.
Ik heb Kamil gevraagd of hij een stalen voorvork kan maken voor het frame. Hij kwam met de suggestie van een Columbus Max voorvork zonder taper (niet taps aflopend). Op zich vind ik het idee van een stalen voorvork wel heel gaaf, alleen weet ik niet of het ook bij dit frame past.
Ik ben geen fysicus maar heb toch wel serieuze twijfels over de krachten die op die ene las gaan komen op de zitbuis, laat staan over de stijfheid en rij-eigenschappen (mn de torsiebewegingen die op die liggende/schuine buis kunnen optreden)... maar ik blijf dit zeker volgen, want het lijkt me qua looks wel iets speciaals worden!
grtz
grtz
Over de verbinding tussen de hoofdbuis, de zitbuis en de heb balhoofdbuis maak ik me eerlijk gezegd niet zo heel veel zorgen. De meeste vouwfietsen, waaronder Brompton - dat toch als zeer betrouwbaar merk te boek staat - zijn in wezen gebaseerd op het zelfde ontwerp.
Waar ik meer twijfels over heb, is over de stijfheid van de trapas, waar Nicosch ook al op duidde. In eerste instantie dacht ik dat ovale buizen, zoals die bij de frames van Moser en Dreesens, beter bestand zouden zijn tegen trapas flex. Daarom wilde ik in eerste instantie ook ovale buizen gebruiken. Omdat die niet lang genoeg verkrijgbaar zijn om een geïntegreerde zadelpen mee te maken, heb ik echter gekozen voor ronde buizen.
Na wat onderzoek ben ik er echter achter gekomen dat ronde buizen echter beter bestand zijn tegen torsiestijfheid, dan ovale buizen. De eigenaar van het Moser frame zit toevallig op het forum van LFGSS. Ik heb hem nu gevraagd naar zijn ervaringen met zijn frame, om te bepalen of een eventuele versteviging noodzakelijk is.
Waar ik meer twijfels over heb, is over de stijfheid van de trapas, waar Nicosch ook al op duidde. In eerste instantie dacht ik dat ovale buizen, zoals die bij de frames van Moser en Dreesens, beter bestand zouden zijn tegen trapas flex. Daarom wilde ik in eerste instantie ook ovale buizen gebruiken. Omdat die niet lang genoeg verkrijgbaar zijn om een geïntegreerde zadelpen mee te maken, heb ik echter gekozen voor ronde buizen.
Na wat onderzoek ben ik er echter achter gekomen dat ronde buizen echter beter bestand zijn tegen torsiestijfheid, dan ovale buizen. De eigenaar van het Moser frame zit toevallig op het forum van LFGSS. Ik heb hem nu gevraagd naar zijn ervaringen met zijn frame, om te bepalen of een eventuele versteviging noodzakelijk is.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
(als verder een leek) lijkt mij het verbindingsoppervlak bij bijv. Brompton een stuk groter. En, gewicht (dus dikte van de buizen) doet er ook een stuk minder toe.Rey953 schreef:Over de verbinding tussen de hoofdbuis, de zitbuis en de heb balhoofdbuis maak ik me eerlijk gezegd niet zo heel veel zorgen. De meeste vouwfietsen, waaronder Brompton - dat toch als zeer betrouwbaar merk te boek staat - zijn in wezen gebaseerd op het zelfde ontwerp.
Waar ik meer twijfels over heb, is over de stijfheid van de trapas, waar Nicosch ook al op duidde. In eerste instantie dacht ik dat ovale buizen, zoals die bij de frames van Moser en Dreesens, beter bestand zouden zijn tegen trapas flex. Daarom wilde ik in eerste instantie ook ovale buizen gebruiken. Omdat die niet lang genoeg verkrijgbaar zijn om een geïntegreerde zadelpen mee te maken, heb ik echter gekozen voor ronde buizen.
Na wat onderzoek ben ik er echter achter gekomen dat ronde buizen echter beter bestand zijn tegen torsiestijfheid, dan ovale buizen. De eigenaar van het Moser frame zit toevallig op het forum van LFGSS. Ik heb hem nu gevraagd naar zijn ervaringen met zijn frame, om te bepalen of een eventuele versteviging noodzakelijk is.
Na een aantal slapeloze nachten over het ontwerp, heb ik besloten om toch te kiezen voor zekerheid en heb ik gevraagd aan Kamil om een verbinding aan te brengen tussen de trapas en de hoofdbuis. Het frame gaat er nu dus zo uit zien:
Laatst gewijzigd door Rey953 op 14 nov 2014 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wijs, En ik vind het denk nog mooier ook
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende