de zwarten schreef:ruud_k schreef:Er wordt hier verder vrij makkelijk over de rolweerstand gedaan, nogmaals, onderschat dit niet. Op een stel goede banden en op de juiste druk kan je echt wel behoorlijk wat wattages besparen, ergo harder fietsen. Maar het zal altijd het totaalplaatje van rol- en luchtweerstand zijn. Vanuitgaande dat je al goede banden hebt, zou ik nu specifiek gaan trainen en bij geld uitgeven, het geld in een aero stuur steken
Stop aub even met onzin uit te kramen (dixit uw vrolijke vriend):
1. Banden besparen in de grootte orde van 1-10 watt. Voor een 10 watt slechtere band moet je al een hele slechte band weten te scoren. Vergeet dus die banden. Zie gewoon dat ze hard genoeg staan.
2. Denk je dus dat je met 20/u en 6 beaufort tegenwind bijna geen voordeel van aerodynamica haalt, maar wel met 40/u en windstil? Want dat suggereer je hier de hele tijd.
noot: Het figuurtje wat eerder gepost is geeft de voordelen mee t.o.v. iemand die al min-of-meer aerodynamisch op zijn fiets zit. Daarom dat het fine-tunen van de houding in dat geval bvb. minder oplevert dan een aero pak. Maar de houding is in de meeste gevallen het eerste waar moet aan gewerkt worden, vervolgens het trainen in die houding.
Het gaat niet om netto winst op snelheid, maar om het omslagpunt waarbij het voordeel van een lagere rolweerstand bij bredere banden wordt teniet gedaan door de toename van de luchtweerstand op die bredere banden.
Dat omslagpunt is lastig te berekenen, omdat de rolweerstand een lineaire weerstand is en nagenoeg in gelijke mate toeneemt met de snelheid. Dit in tegenstelling tot de luchtweerstand op een bredere band met smalle velg, waarbij de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid.
In de wielersport draait alles om tijd en is weerstand erg belangrijk. Bij 20 km/h speelt luchtweerstand een beperkte rol. Bij 1,4 x die snelheid, bij 28 km/h, is die luchtweerstand verdubbeld, bij 40 km/h neemt die weerstand 4 maal toe, bij 56 km/h 8 maal en bij 80 km/h 16 maal. Ook op de wielen. 40km/u is dus een hele redelijke snelheid waar luchtweerstand er echt toe gaat doen (ieder een hier goed lezen en zich niet op z'n p*kkie getrapt voelen omdat hier op het forum veel aan napraten wordt gedaan, luchtweerstand speelt altijd een rol !! Dat onderken ik totaal niet, daarvoor heb ik met 9 jaar tijdrijden teveel ervaring om dat te onderkennen - rolweerstand wordt echter altijd onderschat).
Leuke wetenschappelijke onderbouwing, inclusief formule voor de echte rekenaars onder ons kan je hier vinden:
http://wimschermer.blogspot.nl/2011/01/ ... stand.html
Maar ik denk dat we allemaal dezelfde conclusie delen
1. Houding aanpassen en vooral ook trainen, check, dit doet TS al...
2. Indien TS financiele investeringen wenst te doen om z'n training te ondersteunen en z'n gemiddelde omhoog te krijgen zijn stuur + kleding (lees: aero pak) de beste die gedaan kunnen worden...
3. De som der totalen spelen altijd een rol en dat wordt ook goed weergegeven door de grafische representatie eerder in dit topic...
4. Per saldo: het zijn nog altijd de benen die het moeten doen, vooral ook aangevuld met "gevoel" voor tijdrijden - deze discipline is trainbaar maar moet je vooral echt liggen, niet iedereen heeft dit talent, al investeer je in gouden overschoenen...