Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

winterbestendigheid van m'n zomerfiets

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 29 nov 2015 17:55

Wasbox afspoelen en thuis even afdrogen?
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

wdfl
Forum-lid

wdfl 29 nov 2015 19:12

bij enkel modder en water en niet al te veel, gewoon afspoelen en afdrogen (vooral aandrijflijn goed zuiver maken)
afdrogen en terug smeren.

ferm veel modder, effe spoelen, warm sopje (auto shampoo :D ), weer spoelen en ketting smeren.

droge ritten, laat ik hem meestal gerust en word die gesmeerd indien nodig.
na een rit of 2-3 wordt die dan es gepoetst.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

buddo
Forum-lid

buddo 29 nov 2015 20:34

detrage schreef: Maar hoe schoon is schoon genoeg?
Bij alle ritten die niet droog zijn (regen, modder, pekel) spuit ik de fiets af met de tuinslang. De ketting droog ik daarna even met een doekje en de rest laat ik opdrogen (niet in een vochtige schuur). Voor de volgende rit een beetje olie op de ketting en klaar...
Sopjes en ketting grondig schoonmaken met lampolie is iets dat dan 1 keer per 3 maand gedaan wordt ofzo.
Op deze manier kom ik met zowel de racefiets als de mountainbike het hele jaar door. In mijn ogen blijven het gebruiksvoorwerpen en met dit onderhoud blijft slijtage erg binnen de perken.

Oh ja.. in de zomer wordt de racefiets natuurlijk ook wel eens gepoetst om hem even extra in het zonnetje te zetten. Verlengd de levensduur niet maar werkt wel moraal verhogend als je tochtjes rijdt en complimenten krijgt ;)

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 29 nov 2015 21:34

Afbeelding

Zo zag mijn fiets er gisteren uit; ik denk dat ik dit een stuk minder grappig had gevonden als mijn "mooi weer fiets" er zo uit had gezien.

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 29 nov 2015 23:36

vermeulen schreef: Zo zag mijn fiets er gisteren uit; ik denk dat ik dit een stuk minder grappig had gevonden als mijn "mooi weer fiets" er zo uit had gezien.
+1
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 29 nov 2015 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto uit quote verwijderd om 't geheel wat leesbaar te houden
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 29 nov 2015 23:47

Haha! Dat gaat ik mijn stalen trots ook niet aan doen hoor. Mijn mountainbike zag er wel altijd zo uit, maar daar is ie voor, ;-).

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 30 nov 2015 09:53

Ik had eerst ook een pekelfietsje... Totdat ik me realiseerde dat mijn goede fiets veel beter bestand is tegen pekel en troep dan mijn oude stalen fiets.. Wat dat betreft is carbon ongeëvenaard. Nu hangt het stake frame in de schuur om ooit opgebouwd te worden voor zo een klassieke toch in Italië over zandweggetjes .. Kan ff niet op de naam komen.
:winkthumb:

ProTon
Forum-lid

Gebruikersavatar ProTon 30 nov 2015 10:59

Ook hier een 2e (2e hands goedkope) fiets aangeschaft voor de wintermaanden, gelijk gekozen voor een cyclocrosser zodat ik ook de bossen in kan, deze fiets maak ik na iedere rit helemaal schoon, hoe vies hij ook is, maar het was voor mij vooral een gevoelskwestie, de racer heb ik nieuw gekocht en ik vind het gewoon zonde om die zo vies te laten worden, ook al zou hij ertegen kunnen, daarnaast is de kans op die pekelzooi op de weg groter komende 2 a 3 maanden, afgelopen maandag was er bv alweer gestrooid.

Ik spuit de crosser nadat ik hem heb schoongemaakt, geheel in met cicliconenspray, uiteraard haal ik de wielen eruit en ben voorzichtig met de remblokjes, het stuur en het zadel spuit ik niet in ;-), dan nog ff "uitvrijven" met een doekje en hij is weer klaar voor de volgende rit.

Plaats reactie