Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Lengte bepalen stuurpen

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 22 jul 2010 11:50

Madhill schreef:
Diamond schreef:Euh heb een domme vraag:rolleye:,hoe bepaald men de lengte vd stuurpen.
heb op dit forum wel eens cijfertjes voorbij zien vliegen maar snap er geen hout van:rolleye:

Ben 1,71 cm hoog:D bbl=82cm.

Waarom deze vraag omdat ik last krijg van mijn nek,nu heb ik gelezen dat je eventueel ook te kort kan zitten.

bestaande fiets is een bianchi 53 cm met 3 cm spacers en een pen van 3t lengte = 100 mm

bvd


1m71 op een 53 cm? Dan lijkt me het frame ook iets aan de grote kant dus de bovenbuis lengte ook. Probeer eens je zadel 0,5 cm vooruit en dan is het een kwestie van even wennen waarschijnlijk.


Lijkt mij niet. Je gaat niet met je zadelstand spelen om de maat aan te passen. je begint juist met de juiste achterwaartse stand van het zadel en daarop pas je de lengte aan met de stuurpen, niet andersom. Verder lijkt mij de framemaat(Bianchi) met een bovenbuis van 53.5 uitstekend voor de TS. De Ts heeft naar verhouding lange benen en een korte romp. Dat betekent dat hij met z'n romp weinig kan opvangen en dus relatief korter moet zitten dan gemiddeld, dus een korte stuurpen en het stuur hoger dan gemiddeld. (Zeer waarschijnlijk is het balhoofd voor hem aan de (te) korte kant)
Afbeelding

cmc24
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 jun 2010 18:03

cmc24 22 jul 2010 13:09

Begrijp me niet verkeerd, meten is een goede basis natuurlijk maar dat mensen die fietsmetingen zo heilig vinden snap ik niets van.
Dus dan maar niet lekker op de fiets zitten omdat de metingen een bepaalde maat voorschrijven?
Fijn-tunen van het materiaal is niet te meten mijn inziens.
Neemt niet weg dat de tips in dit topic zeker niet allemaal onzin zijn natuurlijk.
Ik ga er dan ook vanuit dat Diamond weet dat je altijd kleine veranderingen moet aanbrengen en niet van 90 mm naar 120 mm gaat ofzo.
BeOne Rosso

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 jul 2010 13:45

Eerst en vooral:
Wat is de huidige hoogte van het stuur t.o.v. de grond?
Wat is de balhoofdlengte? (die 3cm spacers zijn op zich niet zoveel info, wel icm met de balhoofdbuislengte)

Als ik dit weet kan ik er wat over zeggen. Uit wat je zegt leid ik wel al af dat je hele lange benen hebt voor je lichaamslengte. Je zit waarschijnlijk eerder te diep dan te kort.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

hond
Forum-lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 22 jul 2010 20:20

3cm aan spacers? Heb je dan niet sowieso al een verkeerde framemaat/geometrie aangeschaft?

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 22 jul 2010 21:09

Iets waar in dit topic nog niet over is geschreven is de hoek van zit- en balhoofdbuis. Afhankelijk van de hoeken kan je een langere/kortere stuurpen nodig hebben t.o.v. een andere fiets die dezelfde bovenbuislengte heeft.

Toch blijft een meting slechts een indicatie. Het gaat erom wat je zelf prettig vind. Helaas kom je daar alleen achter door trial & error...

diamond
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:58

diamond 22 jul 2010 21:36

de zwarten schreef:Eerst en vooral:
Wat is de huidige hoogte van het stuur t.o.v. de grond?
Wat is de balhoofdlengte? (die 3cm spacers zijn op zich niet zoveel info, wel icm met de balhoofdbuislengte)

Als ik dit weet kan ik er wat over zeggen. Uit wat je zegt leid ik wel al af dat je hele lange benen hebt voor je lichaamslengte. Je zit waarschijnlijk eerder te diep dan te kort.


Heb ff meetlint gepakt:D
stuurhoogte vanuit vloer =89cm
zadelpunt 3,5 cm terug hart bracket
balhoofd hoogte 125mm
zadelhoogte 68 hart bracket

3cm spacers is standaard ivm org lengte vorkbuis (zo wordt de fiets afgeleverd)

ps had op mijn vorige fiets een Cinelli Experience maat S dezelfde klacht !!!! deze fiets was erg slooping(heb de maten vd bovenbuis van beide fietsen bekeken wijkt niet veel af)

gr

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 22 jul 2010 23:41

Het lijkt misschien ongeloofwaardig, maar de lengte van de onderarm tot de top van de middelvinger geeft echt de maat van de hart van het stuur tot de verticale lijn vanuit het hart van het bracket. In jouw geval inclusief de setback van 3,5 cm (waarmee je volgens mij niet in een wedstrijd mag startenomdat dit minimaal 5cm moet zijn dacht ik) + lengte elleboog tot top middelvinger is horizontale afstand tussen de punt van het zadel en het hart van het stuur.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jul 2010 00:50

Die vuistregel slaat echt helemaal nergens op, het houdt namelijk geen enkele rekening met de lengte van je bovenarmen en rug. Je mag daarnaast wel met 3,5 cm set-back rijden, mits je knie maar niet voor de as van je pedaal uitkomt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 23 jul 2010 16:03

Dat zeg ik dus, het klinkt ongeloofwaardig, maar toch....

Sorry.

diamond
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:58

diamond 23 jul 2010 16:10

boner schreef:Dat zeg ik dus, het klinkt ongeloofwaardig, maar toch.... Het zou interessanter zijn als je het even nameet bij jezelf en vervolgens verteld dat het helemaal niet klopt.

Met betrekking tot de 5cm gebruik ik in één zin de woorden "volgens mij" en "dacht ik" Jij veegt het zo van tafel door stellig te roepen dat het niet zo is. Uit het UCI reglement:
1.3.012 The point of the saddle shall be a minimum of 5cm (see article 1.3.019 below) to the rear of a vertical plane passing through the lower bracket spindle. The saddle support shall be horizontal (see figure 1). The length of the saddle shall be 24 cm minimum and 27.5 cm maximum. Op basis hiervan dacht ik dat het niet kon, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Het lijkt wel alsof er hier sprake is van een bepaalde pikorde dat iemand met maar liefst 12.760 posts een goedbedoeld advies van iemand die net wat te koop mag aanbieden op deze site direct naar de prullenmand moet verwijzen.


Ho ho ff rustig :rolleye: heren boner&amclassic-fan,voor alle duidelijkheid ik ben alleen zo'n toerharker en geen wedstr-rijder.
Waardeer jullie mening zeer maar geen discussie via mijn topic :D (doe dit rustig per pm :))
ik zeg maar zo vuistregels kunnen een hulpmiddel zijn.

gr :)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 23 jul 2010 16:59

Diamond schreef:
Heb ff meetlint gepakt:D
stuurhoogte vanuit vloer =89cm
zadelpunt 3,5 cm terug hart bracket
balhoofd hoogte 125mm
zadelhoogte 68 hart bracket

3cm spacers is standaard ivm org lengte vorkbuis (zo wordt de fiets afgeleverd)

ps had op mijn vorige fiets een Cinelli Experience maat S dezelfde klacht !!!! deze fiets was erg slooping(heb de maten vd bovenbuis van beide fietsen bekeken wijkt niet veel af) gr

Staat jouw zadel niet erg laag? Mijn zadel (met binnenbeenlengte 83cm) staat op 76cm (top zadel tot hart bracket, langs de zitbuis gemeten). Of je meet gewoon verticaal, dat kan ook.
Het zadel staan ook niet heel ver achter het bracket. Mijns inziens zit je dus te laag en te ver naar voor met het zadel, waardoor je met een (te?) opwaartse, rechte rug rijdt. Een foto van jezelf op de fiets kan ook al heel wat helpen (van opzij, jij met voeten op pedalen en stuur op de shifters of in de bocht vastnemen, 1 been/pedaal op het laagste punt).
De balhoofdlengte + spacers zijn op zich niet zeer ongewoon. Het is niet hoog, maar ook niet schrikbarend diep.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

cdale
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 05 jan 2007 00:33

cdale 24 jul 2010 01:59

Beste Diamond, ik denk ook dat jouw zadel te laag staat.
Waarschijnlijk zelfs wel 2-3 cm.

Ik ben zelf ook maar een smurf (quote R. Geesink), met mijn 1.73m en bb van 79cm.

Stats:
Zadelhoogte tussen 70-71cm; bij een bovenbuislengte van 53,5; balhoofdhoogte 12cm met 2cm spacer. Stuurpen van 11cm. Zadelsetback van 2,5cm (+).

Resulteert in een voor mij vrij sportieve houding, hoewel ik nog wat wel dieper zou kunnen zitten.

Probeer dus eerst eens wat met jouw zadelhoogte. Daarna weet je beslist meer.
Een korte stuurpen....???

Succes!

Plaats reactie