Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

juridische vraag fiets stallen op eigen risico bij werkgever

tjerk1121
Forum-lid

tjerk1121 27 jun 2016 14:27

"dan zou ik hem ingeval van aansprakelijk stellen wegens nalatigheid van z'n zorgplicht. De kans dat dit nodig is lijkt me klein."

Je verzekert je om de continuiteit van je bedrijf te waarborgen/ voor evenementen waarvan je zelf de financiele gevolgen niet kunt dragen. TS werkt voor een overheidsinstelling en hebben doorgaans de middelen om schades zelf te dragen maar dan moet er wel sprake zijn van aansprakelijkheid en die is er in dit geval niet.

De werkgever heeft aan zijn zorgplicht voldaan door het ter beschikking stellen van een afgesloten stalling en is zelfs zo attent om de gebruikers er op te attenderen dat stalling voor eigen risico gebeurt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jun 2016 14:31

Meestal heb je bij een inboedelverzekering ook voor een bepaald bedrag aan spullen van een ander die in jouw woning liggen verzekerd. Misschien dat je op grond daarvan enige vorm van aansprakelijkheid kunt verwachten. Het is hun keuze zich niet te verzekeren. In ieder geval als de fietsenstalling wordt opengebroken.

Als er iemand binnen komt met pasje is de instelling sowieso nalatig geweest want het was een medewerker of een gestolen pasje (=eigendom van de werkgever) dat geblokkeerd had moeten worden. Maar het is wel de vraag of dat voldoende is om (volledige) schadeloosstelling te kunnen eisen, zeker als het pasje nog maar net gestolen was.

Er zijn dus wel wat openingen maar als je daar rechtszaken voor moet gaan voeren loop je toch een aardig risico op veel meer financiële schade dan alleen maar een racefiets.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 27 jun 2016 16:58

De kans dat dit allemaal gebeurt, lijkt me niet zo heel groot.
Zorg dat je goede vrienden wordt/blijft met de portier, huismeester, postkamer. Die hebben nog wel eens een hok of een ruimte waar je wat mag stallen. 'Wie de foef matst, matst zichzelf'

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 27 jun 2016 17:34

AmstelGoldRaas schreef:
Lcsmet schreef:Waar gaat dit feitelijk over?
Over doorgeschoten juridisering.
Oorspronkelijke post aangepast
Ik maakte eigenlijk een cynische opmerking. :mrgreen:
Kiekeboe schreef:
Lcsmet schreef:......................
PS: Ik werk bij een groot bedrijf met een afgesloten en bewaakte fietsenparking. Als daar dan toch een fiets gestolen wordt, en dat gebeurt heel af en toe, is de eigenaar gewoon de klos.
wie is de klos? De eigenaar van de parking, of de eigenaar van de fiets?
De eigenaar van de fiets :(
Oorspronkelijke post aangepast.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Critic
Forum-lid

Critic 27 jun 2016 19:11

Je werkgever aanklagen lijkt me überhaupt niet een heel gezellige werksfeer opleveren..
Beter van tevoren situatie bespreken met werkgever en overleggen voor een oplossing. Misschien kan fiets op andere locatie gestald worden?

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 27 jun 2016 19:22

beezer schreef: Kan iemand met een juridische achtergrond mij vertellen wat mijn kansen zijn op vergoeding door de werkgever van mijn gestolen fiets ?
Wie zijn de mensen met juridische achtergrond hier? Ik niet overigens. :o

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 27 jun 2016 19:29

Ik wil liever mijn werkgever niet aanklagen.

Ik vraag me af of je met een bordje stallen op eigen risico de aansprakelijkheid kan afwijzen als je wel zorgt voor een deugdelijke goed afgesloten fietsenstalling.

En ja blijft nog steeds open staan wie is er afgestudeerd op aansprakelijkheid-onrechtmatige daad. Of iets dergelijks ?

Die in juridische zin mijn probleem kan duiden ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Erik
Forum-lid

Erik 27 jun 2016 19:33

Maar, wacht effe. Als ik mijn racefiets mee naar school neem en ik zet die daar in de personeelsstalling (die mijn collega's altijd wijd open laten staan, tot mijn frustratie), dan zou de school aansprakelijk zijn als hij wordt gejat? Ik zet dat ding daar toch zelf neer?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 27 jun 2016 19:51

Laat ik het nog eventjes 'erger' maken;
Stel dat je je fiets, op het terrein van je werkgever, niet zomaar ergens mag neer zetten.
En deze dus in de onbewaakte, afgesloten, met persoonlijke pas te openen, met bordje "stallen op eigen risico" fietsenstalling moet zetten.
Is de werkgever dan wel aansprakelijk?

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 27 jun 2016 20:05

Theo V schreef:Laat ik het nog eventjes 'erger' maken;
Stel dat je je fiets, op het terrein van je werkgever, niet zomaar ergens mag neer zetten.
En deze dus in de onbewaakte, afgesloten, met persoonlijke pas te openen, met bordje "stallen op eigen risico" fietsenstalling moet zetten.
Is de werkgever dan wel aansprakelijk?
WEL aansprakelijk ????? Mijn oorspronkelijke vraag is nog niet eens beantwoord
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 27 jun 2016 20:32

Vervang in je voorbeeld eens fiets door het woord auto.

Jij zet je auto in een afgesloten parkeergarage van je werkgever en je auto wordt gestolen. Stel je dan je werkgever aansprakelijk voor de schade? Je komt toch niet eens op het idee.
o'7o

mvonk
Forum-lid

mvonk 27 jun 2016 20:33

Niet eenduidig, maar ik denk niet dat je werkgever een zorgplicht heeft (ze bieden alleen de ruimte aan en er lijkt me geen sprake van bewaarneming); http://amweb.nl/assurantiemagazine-1221 ... stallingen

Plaats reactie