juridische vraag fiets stallen op eigen risico bij werkgever
Situatie:
Ik stal mijn racefiets bij mijn werkgever in een afgesloten fietsenstalling (alleen toegankelijk met een daarvoor bestemd pasje). ik zet 'm ook nog op slot met een kabelslot. Bij de toegangsdeur staat een bordje dat ik mijn fiets op eigen risico stal.
******************************************************************************************
Vraag: Stel dat mijn fiets gestolen (mijn fiets is niet verzekerd door mij) wordt uit de stalling. Mijn verwachting zal zijn dat mijn werkgever de aansprakelijkheid zal afwijzen. Bemiddeling zal ws ook niet werken. Dus begin ik een rechtszaak/kortgeding.
Kan iemand met een juridische achtergrond mij vertellen wat mijn kansen zijn op vergoeding door de werkgever van mijn gestolen fiets ?
Ik stal mijn racefiets bij mijn werkgever in een afgesloten fietsenstalling (alleen toegankelijk met een daarvoor bestemd pasje). ik zet 'm ook nog op slot met een kabelslot. Bij de toegangsdeur staat een bordje dat ik mijn fiets op eigen risico stal.
******************************************************************************************
Vraag: Stel dat mijn fiets gestolen (mijn fiets is niet verzekerd door mij) wordt uit de stalling. Mijn verwachting zal zijn dat mijn werkgever de aansprakelijkheid zal afwijzen. Bemiddeling zal ws ook niet werken. Dus begin ik een rechtszaak/kortgeding.
Kan iemand met een juridische achtergrond mij vertellen wat mijn kansen zijn op vergoeding door de werkgever van mijn gestolen fiets ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
vraag eens na of je wg tegen inbraak verzekerd is, in dat geval is er niet veel aan de hand, mits ook spullen van de wn zijn meeverzekerd.beezer schreef:Situatie:
Ik werk bij een Zelfstandige Bestuursorganisatie (overheidsinstelling) die verzekeren zich niet tegen diefstal (helaas).
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Allez
Ik geef je niet heel veel kans, jouw werkgever stelt een alleen met toegangspas toegankelijke fietsenstalling ter beschikking dus voldoet daarmee aan haar zorgplicht (je kunt je fiets ergens stallen en deze stalling is niet voor iedereen toegankelijk) en meer kan je vrees ik niet verwachten en zou mijns inziens ook niet redelijk zijn.
Daar komt bij dat aangegeven is dat de stalling op eigen risico geschiedt dus ook dat deel heeft de werkgever afgedekt.
Het zou anders zijn als je verplicht bent die stalling te gebruiken en daar bovendien voor betaalt, in dat geval heb je geen keuze en mag je een tegenprestatie verwachten (nl.: een bewaakte stalling)
Daar komt bij dat aangegeven is dat de stalling op eigen risico geschiedt dus ook dat deel heeft de werkgever afgedekt.
Het zou anders zijn als je verplicht bent die stalling te gebruiken en daar bovendien voor betaalt, in dat geval heb je geen keuze en mag je een tegenprestatie verwachten (nl.: een bewaakte stalling)
Met toegangspas betekent dat de pas aan een persoon is gekoppeld? Hoe groot is de stalling? Anders kan je degene die niet binnen zijn geweest die dag (te zien door het systeem) eruit filteren. Een van de anderen heeft je fiets gejat.
is het fietsen aan het her-ontdekken
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
gedeeltelijke oplossing mocht je werkgever niet verzekerd zijn is een heel dik kettingslot aanschaffen, die hoef je natuurlijk niet mee te slepen op je fiets elke keer maar kun je gewoon in de fietsenstalling laten liggen.
dan zou ik hem ingeval van aansprakelijk stellen wegens nalatigheid van z'n zorgplicht. De kans dat dit nodig is lijkt me klein.beezer schreef:Ik werk bij een Zelfstandige Bestuursorganisatie (overheidsinstelling) die verzekeren zich niet tegen diefstal (helaas).
Nee, hoor. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.Erik schreef:Dat bordje 'eigen risico' zegt al genoeg.
Vorsprung durch Pedantik
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Waar gaat dit feitelijk over?
Jij hebt een fiets.
Jij plaatst deze fiets in een afgesloten fietsenstalling.
Jij zet je fiets slotvast weg.
Jij weet, want jij stelt hier nu de vraag, dat je fiets daar op jouw eigen risico staat.
Waarom zou je dan in hemelsnaam, als je fiets toch gestolen zou worden, de eigenaar van deze fietsenstalling aansprakelijk stellen.
PS: Ik werk bij een groot bedrijf met een afgesloten en bewaakte fietsenparking. Als daar dan toch een fiets gestolen wordt, en dat gebeurt heel af en toe, is de fietseigenaar gewoon de klos.
Edit: "eigenaar" aangepast naar "fiets"eigenaar in de laatste zin.
Jij hebt een fiets.
Jij weet, want jij stelt hier nu de vraag, dat je fiets daar op jouw eigen risico staat.
Waarom zou je dan in hemelsnaam, als je fiets toch gestolen zou worden, de eigenaar van deze fietsenstalling aansprakelijk stellen.
PS: Ik werk bij een groot bedrijf met een afgesloten en bewaakte fietsenparking. Als daar dan toch een fiets gestolen wordt, en dat gebeurt heel af en toe, is de fietseigenaar gewoon de klos.
Edit: "eigenaar" aangepast naar "fiets"eigenaar in de laatste zin.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 27 jun 2016 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- AmstelGoldRaas
- Forum-lid
Over doorgeschoten juridisering.Lcsmet schreef:Waar gaat dit feitelijk over?
wie is de klos? De eigenaar van de parking, of de eigenaar van de fiets?Lcsmet schreef:Waar gaat dit feitelijk over?
Jij hebt een fiets.
PS: Ik werk bij een groot bedrijf met een afgesloten en bewaakte fietsenparking. Als daar dan toch een fiets gestolen wordt, en dat gebeurt heel af en toe, is de eigenaar gewoon de klos.