Bedankt voor jullie info allemaal, geweldig!
ophetkantje schreef:Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet zo te zijn, maar wellicht helpt het in je keuze. Heb begin dit jaar een Specialized Diverge gekocht (de carbon, maar denk dat de alu daar niet zo heel veel voor onder doet) gekocht voor woon-wek, omdat ik op een racefiets ieder jaar een setje velgen weg remde en iedere 2-3 weken wel een keer lek reed. Nu sinds januari op de Diverge woon-werk 1 keer lek en door schijfremmen veel minder schrikmomenten in het drukke spits verkeer. Wat me echter het meest verbaasd heeft is dat ik ook in het weekend en bij mijn ommetjes na het werk steeds vaker voor de Diverge kies en ook steeds vaker bewust een stukje gravel of zandpad op zoek. Op zaterdag gebruik ik hem nu ook regelmatig voor een route van ca 90k,, waarvan zo'n 15-20 km onverhard grind en zandpad. Zelfs een stukje MTB route vind ik geen probleem (mits niet te nat). De Diverge is in mijn ogen een van de gravelracers die het dichtst bij een racefiets komt, maar voor mij ruim voldoende om ook een stukje onverhard niet uit de weg te gaan, of zelfs op te zoeken.
Lcsmet schreef:Ik heb voor hetzelfde doel de alu Elite DSW versie.
En kan jouw ervaring (bijna) helemaal onderschrijven.
Voor de clubritten en als ik harder wil rijden blijf ik mijn Roubaix (carbon/Etap), heeft net dezelfde geometrie als de Diverge, gebruiken.
Dat is wel wat ik ook voor ogen heb. Bedankt voor jullie ervaringen, dit bevestigt mijn gevoel wel.
MarkVeenstra schreef:De gemelde keuzes bepalen de fiets die je wilt. En niet andersom.
De vraag is of je wel of niet schijfremmen zou willen. De fietsen die in de markt gezet worden als gravel racers hebben eigenlijk allemaal schijfremmen. De racefietsen ook steeds meer (zeker in de "endurance" categorie). En crossfietsen hebben dat tegenwoordig vaak ook. Als je vooral op de weg wilt rijden en soms een stukje grind dan zou ik zeggen, is een schijfrem absoluut niet noodzakelijk. Maar het zal je ook zeker niet in de weg zitten.
Banden: normale racefietsen (racy race, comfort race, endurace whatever) kan vaak t/m25mm bandjes aan. De endurace fietsen wellicht t/m 28mm, maar verschil een beetje per merk/model. Gravel fietsen hebben de ruimte om veel breder te gaan, net als crossers.
Ik denk als je vooral op de weg zit en soms een strookje grind hebt. Maakt het niet zoveel uit. Heb je de keuze, gooi er dan 28mm banden op.
Wil je van tijd tot tijd echt een hele route voornamelijk gravel/grind etc rijden. Dan is het fijn als je voor die gelegenheid je banden kunt wisselen naar 33 tot misschien wel 40mm banden. Dus dan is het fijn als je bijv een crossframe of een gravelracer hebt aangeschaft.
Aangezien je veel op de weg wilt fietsen. Misschien zelfs wel af en toe wat heuveltjes mee wilt pakken. Zou ik een fiets zoeken met een dubbel voor (crankstel). Gravelracers willen nog wel eens met een enkel blad setup komen en dan een hele ruime cassette. De sprongen in schakelen zijn dan vervelend als je op de weg net ietsje zwaarder of lichter zou willen rijden. --> dit kan overigens iets zijn wat aan te passen is bij bestellen, afhankelijk van je fietsenmaker en merk/model.
Qua geometrie zou ik niet bang zijn dat een endurace model racer jou te recht op laat zitten.,. het gaat vaak maar om een cm, of misschien 2, dat je echt hoger zit. pak je in de beugel kan je net zo goed lekker knallen wat jij wilt.
En een fiets die mooi is, maakt voor de 1 meer uit dan voor de ander. Maar een mooie fiets pak je sneller voor een rondje
.
Dus ik denk, gezien je wensen, check gravel en cross frames zodat je keuzevrijheid houdt in je bandbreedte. En bedenk wat je wilt qua remmen en schakelen.
Goede overwegingen Mark, bedankt. Qua remmen en schakelen weet ik wel ongeveer wat ik wil (twijfel nog tussen 50/34 of 46/34 voor), banden heb ik het gevoel dat 28mm voor mijn werk wel toereikend is, al ben ik daar nog niet geheel zeker van. Alleen de zit, da's nog iets om goed over na te denken.
opperhoofd schreef:(...)Dit vergeleken met een racer of crosser. De verschillen zijn vooral om offroad de fiets meer controle te geven. Wat dus uiteindelijk snelheid is. Wil je op het verharde ook nog snel dan zou ik een gravelracer met korter balhoofd zoeken en/of een stuurpen die dieper staat.
Goede tip, die heb ik genoteerd!