Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuw lid zoekt nieuwe fiets (gravel / racer)

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 09 nov 2016 13:42

Bedankt voor jullie info allemaal, geweldig! :like:
ophetkantje schreef:Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet zo te zijn, maar wellicht helpt het in je keuze. Heb begin dit jaar een Specialized Diverge gekocht (de carbon, maar denk dat de alu daar niet zo heel veel voor onder doet) gekocht voor woon-wek, omdat ik op een racefiets ieder jaar een setje velgen weg remde en iedere 2-3 weken wel een keer lek reed. Nu sinds januari op de Diverge woon-werk 1 keer lek en door schijfremmen veel minder schrikmomenten in het drukke spits verkeer. Wat me echter het meest verbaasd heeft is dat ik ook in het weekend en bij mijn ommetjes na het werk steeds vaker voor de Diverge kies en ook steeds vaker bewust een stukje gravel of zandpad op zoek. Op zaterdag gebruik ik hem nu ook regelmatig voor een route van ca 90k,, waarvan zo'n 15-20 km onverhard grind en zandpad. Zelfs een stukje MTB route vind ik geen probleem (mits niet te nat). De Diverge is in mijn ogen een van de gravelracers die het dichtst bij een racefiets komt, maar voor mij ruim voldoende om ook een stukje onverhard niet uit de weg te gaan, of zelfs op te zoeken.
Lcsmet schreef:Ik heb voor hetzelfde doel de alu Elite DSW versie.
En kan jouw ervaring (bijna) helemaal onderschrijven.

Voor de clubritten en als ik harder wil rijden blijf ik mijn Roubaix (carbon/Etap), heeft net dezelfde geometrie als de Diverge, gebruiken.
Dat is wel wat ik ook voor ogen heb. Bedankt voor jullie ervaringen, dit bevestigt mijn gevoel wel.

MarkVeenstra schreef:De gemelde keuzes bepalen de fiets die je wilt. En niet andersom.
De vraag is of je wel of niet schijfremmen zou willen. De fietsen die in de markt gezet worden als gravel racers hebben eigenlijk allemaal schijfremmen. De racefietsen ook steeds meer (zeker in de "endurance" categorie). En crossfietsen hebben dat tegenwoordig vaak ook. Als je vooral op de weg wilt rijden en soms een stukje grind dan zou ik zeggen, is een schijfrem absoluut niet noodzakelijk. Maar het zal je ook zeker niet in de weg zitten.
Banden: normale racefietsen (racy race, comfort race, endurace whatever) kan vaak t/m25mm bandjes aan. De endurace fietsen wellicht t/m 28mm, maar verschil een beetje per merk/model. Gravel fietsen hebben de ruimte om veel breder te gaan, net als crossers.
Ik denk als je vooral op de weg zit en soms een strookje grind hebt. Maakt het niet zoveel uit. Heb je de keuze, gooi er dan 28mm banden op.
Wil je van tijd tot tijd echt een hele route voornamelijk gravel/grind etc rijden. Dan is het fijn als je voor die gelegenheid je banden kunt wisselen naar 33 tot misschien wel 40mm banden. Dus dan is het fijn als je bijv een crossframe of een gravelracer hebt aangeschaft.
Aangezien je veel op de weg wilt fietsen. Misschien zelfs wel af en toe wat heuveltjes mee wilt pakken. Zou ik een fiets zoeken met een dubbel voor (crankstel). Gravelracers willen nog wel eens met een enkel blad setup komen en dan een hele ruime cassette. De sprongen in schakelen zijn dan vervelend als je op de weg net ietsje zwaarder of lichter zou willen rijden. --> dit kan overigens iets zijn wat aan te passen is bij bestellen, afhankelijk van je fietsenmaker en merk/model.
Qua geometrie zou ik niet bang zijn dat een endurace model racer jou te recht op laat zitten.,. het gaat vaak maar om een cm, of misschien 2, dat je echt hoger zit. pak je in de beugel kan je net zo goed lekker knallen wat jij wilt.
En een fiets die mooi is, maakt voor de 1 meer uit dan voor de ander. Maar een mooie fiets pak je sneller voor een rondje ;).
Dus ik denk, gezien je wensen, check gravel en cross frames zodat je keuzevrijheid houdt in je bandbreedte. En bedenk wat je wilt qua remmen en schakelen.
Goede overwegingen Mark, bedankt. Qua remmen en schakelen weet ik wel ongeveer wat ik wil (twijfel nog tussen 50/34 of 46/34 voor), banden heb ik het gevoel dat 28mm voor mijn werk wel toereikend is, al ben ik daar nog niet geheel zeker van. Alleen de zit, da's nog iets om goed over na te denken.

opperhoofd schreef:(...)Dit vergeleken met een racer of crosser. De verschillen zijn vooral om offroad de fiets meer controle te geven. Wat dus uiteindelijk snelheid is. Wil je op het verharde ook nog snel dan zou ik een gravelracer met korter balhoofd zoeken en/of een stuurpen die dieper staat.
Goede tip, die heb ik genoteerd!

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 10 nov 2016 18:29

Ik rijd op een Pinnacle Arkose 2015 (UK Evans website) en die voldoet vrij aardig aan jouw eisen. Met 28mm racebanden heb je een vlotte racer (rond 10kg rijklaar met schijfremmen) en met bv 35mm cx speed banden kun je mooi offroad en road mixen.

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 11 nov 2016 10:44

MonkeyRider schreef:Ik rijd op een Pinnacle Arkose 2015 (UK Evans website) en die voldoet vrij aardig aan jouw eisen. Met 28mm racebanden heb je een vlotte racer (rond 10kg rijklaar met schijfremmen) en met bv 35mm cx speed banden kun je mooi offroad en road mixen.
Thanks, ook die gaat op de lijst!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 11 nov 2016 10:57

Misschien heb je hier nog iets aan, dit was mijn shortlist.

Specialized Diverge Elite DSW
Bulls Grinder 1
Scott Speedster CX20Syncross
Scott Speedster CX10
Pinnacle Arkose 3
CUBE Attain SL Disc
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 11 nov 2016 13:48

Waarom zou je aluminium willen? Mijn gravelracer is van staal er rijdt fantastisch. Staat in het verkoopforum een Jamis frameset te koop, als die je past en je bouwt hem op dan heb je daar volgens mij een prachtfiets aan.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 14 nov 2016 15:01

vincent75 schreef:Misschien heb je hier nog iets aan, dit was mijn shortlist.

Specialized Diverge Elite DSW
Bulls Grinder 1
Scott Speedster CX20Syncross
Scott Speedster CX10
Pinnacle Arkose 3
CUBE Attain SL Disc
Daar heb ik zeker wat aan. Ik ga ze allemaal bekijken (voor zover ik dat nog niet gedaan heb).

Erik schreef:Waarom zou je aluminium willen? Mijn gravelracer is van staal er rijdt fantastisch. Staat in het verkoopforum een Jamis frameset te koop, als die je past en je bouwt hem op dan heb je daar volgens mij een prachtfiets aan.
Mijn uitgangspunt is een wegracer die ook op landweggetjes, grind en gravel uit de voeten kan. Aluminium is dus geen must maar het lijkt me wel een logische keuze.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 14 nov 2016 15:40

Voor mij is dat zeker geen logische keuze, aangezien aluminium an sich niet echt voordelen biedt boven staal. Het is daarentegen wel veel minder comfortabel, wat ik in een gravelracer zeker geen voordeel vind. Ik had een alu crosser en het verschil met mij huidige stalen fiets is echt goed merkbaar. Alu is wel vaak goedkoper, wat uiteraard een pluspunt kan zijn.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 15 nov 2016 12:22

Erik schreef:Voor mij is dat zeker geen logische keuze, aangezien aluminium an sich niet echt voordelen biedt boven staal. Het is daarentegen wel veel minder comfortabel, wat ik in een gravelracer zeker geen voordeel vind. Ik had een alu crosser en het verschil met mij huidige stalen fiets is echt goed merkbaar. Alu is wel vaak goedkoper, wat uiteraard een pluspunt kan zijn.
Zou je een goede optie in staal voor mij kunnen noemen Erik? Ik sta altijd open voor suggesties. :)

bandana
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mar 2007 16:35

bandana 15 nov 2016 13:57

Eddy Spaghetti schreef: Zou je een goede optie in staal voor mij kunnen noemen Erik? Ik sta altijd open voor suggesties. :)
Ik vrees dat je binnen het vooropgestelde budget van 1500,- euro, je geen gravelracer met een deftig/hoogwaardig stalen frame zal vinden..

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 15 nov 2016 14:00

Die Jamis is een mooie optie, maar ik heb de mijne zelf gebouwd tijdens een workshop. :)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

JDW
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 15 nov 2016 16:01

Bombtrack Hook, Jamis Renegade, Kona Rove St.

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 03 jan 2017 17:23

Ik ben recentelijk flink aan het inlezen geweest en ben me gaan realiseren dat, i.t.t. mijn bedenkingen in de openingspost, een Endurance-fiets best een prima optie zou zijn voor mij. Ik ben me nog verder aan het verdiepen, maar op dit moment staat op nummer één op mijn hitlist de Trek Domane ALR 5 - welke ik wil gaan rijden met Schwalbe G-One Speed banden 30mm (voorheen S-One). Specs zijn precies wat ik zoek en de prijs "slechts" 20% boven budget :oops:

De ALR is de nieuwe aluminium versie van de Trek Domane, dus de opvolger van de Domane 2.3. Nog niet heel lang op de markt en dus is er nog weinig te vinden over deze fiets. Al jullie info is dan ook meer dan welkom. :like:

Afbeelding

Plaats reactie