Nieuw lid zoekt nieuwe fiets (gravel / racer)
- Eddy Spaghetti
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
- Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug
Goedenavond!
Ik ben Eddy en ben woonachtig op de Utrechtse Heuvelrug waar het natuurlijk heerlijk fietsen is. Ik doe dit dan ook graag en ik pak op mijn oude MTB ook alles mee wat ik tegen kom (behalve dan het echte MTB-werk). Het grootste gedeelte rijd ik op asfalt maar ik ben ook gek op boeren landweggetjes en grindpaden. Het is voor mij tijd geworden om een nieuwe fiets te kopen en nu ben ik erg getriggerd geraakt door het fenomeen gravel racer.
Ik lees dat gravelracers vooral Endurance-based zijn, dus meer gericht op comfort dan op racen. Ik wil (ondanks mijn gebrek aan talent) wel een beetje knallen, zou ik dan niet beter iets moeten hebben wat dichter tegen een racer aanleunt? Ik rijd solo rondjes van tussen de 30-60 km met een gemiddelde snelheid van rond 28-29 km/h. Ik zit dieper dan de gemiddelde mountainbiker btw,
Ik kijk nu in de € 1.500,- range. Zoek iets met aluminium frame en gewoon een Shimano 105 groep. Hebben jullie misschien tips/adviezen?
Alvast heel erg bedankt!
Ik ben Eddy en ben woonachtig op de Utrechtse Heuvelrug waar het natuurlijk heerlijk fietsen is. Ik doe dit dan ook graag en ik pak op mijn oude MTB ook alles mee wat ik tegen kom (behalve dan het echte MTB-werk). Het grootste gedeelte rijd ik op asfalt maar ik ben ook gek op boeren landweggetjes en grindpaden. Het is voor mij tijd geworden om een nieuwe fiets te kopen en nu ben ik erg getriggerd geraakt door het fenomeen gravel racer.
Ik lees dat gravelracers vooral Endurance-based zijn, dus meer gericht op comfort dan op racen. Ik wil (ondanks mijn gebrek aan talent) wel een beetje knallen, zou ik dan niet beter iets moeten hebben wat dichter tegen een racer aanleunt? Ik rijd solo rondjes van tussen de 30-60 km met een gemiddelde snelheid van rond 28-29 km/h. Ik zit dieper dan de gemiddelde mountainbiker btw,
Ik kijk nu in de € 1.500,- range. Zoek iets met aluminium frame en gewoon een Shimano 105 groep. Hebben jullie misschien tips/adviezen?
Alvast heel erg bedankt!
Laatst gewijzigd door Eddy Spaghetti op 03 jan 2017 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Welkom Eddy
Misschien toch ook kijken naar een cyclo crosser?
https://www.rosebikes.nl/producten/fietsen/cyclocross/
Succes!
Misschien toch ook kijken naar een cyclo crosser?
https://www.rosebikes.nl/producten/fietsen/cyclocross/
Succes!
Welkom op het forum Eddy
Ik zou eerst gaan rondkijken naar verschillende merken en wat je mooi vind. Dan verdiepen in de specificaties.
Zelf ben ik ook al een tijdje aan het rondkijken en kom nu uit op een Focus Mares.
Ik zou eerst gaan rondkijken naar verschillende merken en wat je mooi vind. Dan verdiepen in de specificaties.
Zelf ben ik ook al een tijdje aan het rondkijken en kom nu uit op een Focus Mares.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- Eddy Spaghetti
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
- Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug
Dank voor jullie reacties!
Ik rijd overigens NIET door de modder.
Wat ik mooi vind is overigens van secundair belang. Moet je mijn MTB eens zien
Waarom adviseer je een crosser? Vanwege mij relatief korte ritten? Ik zie een gravelracer meer als tussenweg tussen een racer en een crosser. Please correct me if I'm wrong!JorBak schreef:Welkom Eddy
Misschien toch ook kijken naar een cyclo crosser?
https://www.rosebikes.nl/producten/fietsen/cyclocross/
Succes!
Ik rijd overigens NIET door de modder.
Dank! Ik ben uiteraard flink aan het rondkijken/lezen (ook hier op het forum). Maar ik kon wat deskundige hulp wel gebruiken.body schreef:Welkom op het forum Eddy
Ik zou eerst gaan rondkijken naar verschillende merken en wat je mooi vind. Dan verdiepen in de specificaties.
Zelf ben ik ook al een tijdje aan het rondkijken en kom nu uit op een Focus Mares.
Wat ik mooi vind is overigens van secundair belang. Moet je mijn MTB eens zien
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bepaal eerst eens wat je eisen zijn.
-Schijfremmen, mechanisch of hydraulisch.
-Steekas voor, achter of beide
-Geometrie
-Mogelijkheid om spatborden te monteren
-Dubbel of enkel voorblad
Ik heb zelf afgelopen zomer een Bulls Grinder 1 aangeschaft. Hierop zitten Schwalbe G-one 40mm banden gemonteerd en heb er een setje Schwalbe Durano 28mm bij voor droge omstandigheden. Een setje extra wielen wordt nog overwogen.
Ik gebruik de fiets ook voor woon-werk, heb er een setje "vaste" spatborden opgezet welke ik binnen 3 minuten kan verwijderen indien nodig.
Frame materiaal en zadelpen is aluminium en had voor mij wel iets meer comfort mogen hebben. Fiets voelt redelijk hard, zelfs i.c.m. de 40mm banden op lage druk. Het frame dempt wel erg weinig in vergelijk tot mijn carbon racer.
-Schijfremmen, mechanisch of hydraulisch.
-Steekas voor, achter of beide
-Geometrie
-Mogelijkheid om spatborden te monteren
-Dubbel of enkel voorblad
Ik heb zelf afgelopen zomer een Bulls Grinder 1 aangeschaft. Hierop zitten Schwalbe G-one 40mm banden gemonteerd en heb er een setje Schwalbe Durano 28mm bij voor droge omstandigheden. Een setje extra wielen wordt nog overwogen.
Ik gebruik de fiets ook voor woon-werk, heb er een setje "vaste" spatborden opgezet welke ik binnen 3 minuten kan verwijderen indien nodig.
Frame materiaal en zadelpen is aluminium en had voor mij wel iets meer comfort mogen hebben. Fiets voelt redelijk hard, zelfs i.c.m. de 40mm banden op lage druk. Het frame dempt wel erg weinig in vergelijk tot mijn carbon racer.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- Eddy Spaghetti
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
- Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug
Ok, helder. Dank!amclassic-fan schreef:Verschil tussen een crosser en een gravel racer is er nauwelijks, verschillen van merk tot merk zijn groter.
Is dat juist allemaal niet mede afhankelijk van het type frame dat ik kies? Mijn belangrijkste eis is dat ik tijdens mijn wegritjes (80-90% asfalt) zonder problemen een keer grind of gravel kan meepakken.vincent75 schreef:Bepaal eerst eens wat je eisen zijn.
-Schijfremmen, mechanisch of hydraulisch.
-Steekas voor, achter of beide
-Geometrie
-Mogelijkheid om spatborden te monteren
-Dubbel of enkel voorblad
Ik heb zelf afgelopen zomer een Bulls Grinder 1 aangeschaft. Hierop zitten Schwalbe G-one 40mm banden gemonteerd en heb er een setje Schwalbe Durano 28mm bij voor droge omstandigheden. Een setje extra wielen wordt nog overwogen.
Ik gebruik de fiets ook voor woon-werk, heb er een setje "vaste" spatborden opgezet welke ik binnen 3 minuten kan verwijderen indien nodig.
Frame materiaal en zadelpen is aluminium en had voor mij wel iets meer comfort mogen hebben. Fiets voelt redelijk hard, zelfs i.c.m. de 40mm banden op lage druk. Het frame dempt wel erg weinig in vergelijk tot mijn carbon racer.
Het wordt voor mij sowieso mijn enige (weg)fiets. Het is voor mij ook nog een optie om voor een racer te gaan met een wat andere bandenkeuze.
Dank iig.
Hierbij al twee suggesties voor gravelracers:
https://www.specialized.com/be/nl/bikes ... dsw/119017
https://www.ridley-bikes.com/be/nl/bike ... matte.html
https://www.specialized.com/be/nl/bikes ... dsw/119017
https://www.ridley-bikes.com/be/nl/bike ... matte.html
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet zo te zijn, maar wellicht helpt het in je keuze. Heb begin dit jaar een Specialized Diverge gekocht (de carbon, maar denk dat de alu daar niet zo heel veel voor onder doet) gekocht voor woon-wek, omdat ik op een racefiets ieder jaar een setje velgen weg remde en iedere 2-3 weken wel een keer lek reed. Nu sinds januari op de Diverge woon-werk 1 keer lek en door schijfremmen veel minder schrikmomenten in het drukke spits verkeer. Wat me echter het meest verbaasd heeft is dat ik ook in het weekend en bij mijn ommetjes na het werk steeds vaker voor de Diverge kies en ook steeds vaker bewust een stukje gravel of zandpad op zoek. Op zaterdag gebruik ik hem nu ook regelmatig voor een route van ca 90k,, waarvan zo'n 15-20 km onverhard grind en zandpad. Zelfs een stukje MTB route vind ik geen probleem (mits niet te nat). De Diverge is in mijn ogen een van de gravelracers die het dichtst bij een racefiets komt, maar voor mij ruim voldoende om ook een stukje onverhard niet uit de weg te gaan, of zelfs op te zoeken.
Ach, ik zeg ook maar wat
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
De gemelde keuzes bepalen de fiets die je wilt. En niet andersom.Eddy Spaghetti schreef:vincent75 schreef:Bepaal eerst eens wat je eisen zijn.
-Schijfremmen, mechanisch of hydraulisch.
-Steekas voor, achter of beide
-Geometrie
-Mogelijkheid om spatborden te monteren
-Dubbel of enkel voorblad
Is dat juist allemaal niet mede afhankelijk van het type frame dat ik kies? Mijn belangrijkste eis is dat ik tijdens mijn wegritjes (80-90% asfalt) zonder problemen een keer grind of gravel kan meepakken.
Het wordt voor mij sowieso mijn enige (weg)fiets. Het is voor mij ook nog een optie om voor een racer te gaan met een wat andere bandenkeuze.
Dank iig.
De vraag is of je wel of niet schijfremmen zou willen. De fietsen die in de markt gezet worden als gravel racers hebben eigenlijk allemaal schijfremmen. De racefietsen ook steeds meer (zeker in de "endurance" categorie). En crossfietsen hebben dat tegenwoordig vaak ook. Als je vooral op de weg wilt rijden en soms een stukje grind dan zou ik zeggen, is een schijfrem absoluut niet noodzakelijk. Maar het zal je ook zeker niet in de weg zitten.
Banden: normale racefietsen (racy race, comfort race, endurace whatever) kan vaak t/m25mm bandjes aan. De endurace fietsen wellicht t/m 28mm, maar verschil een beetje per merk/model. Gravel fietsen hebben de ruimte om veel breder te gaan, net als crossers.
Ik denk als je vooral op de weg zit en soms een strookje grind hebt. Maakt het niet zoveel uit. Heb je de keuze, gooi er dan 28mm banden op.
Wil je van tijd tot tijd echt een hele route voornamelijk gravel/grind etc rijden. Dan is het fijn als je voor die gelegenheid je banden kunt wisselen naar 33 tot misschien wel 40mm banden. Dus dan is het fijn als je bijv een crossframe of een gravelracer hebt aangeschaft.
Aangezien je veel op de weg wilt fietsen. Misschien zelfs wel af en toe wat heuveltjes mee wilt pakken. Zou ik een fiets zoeken met een dubbel voor (crankstel). Gravelracers willen nog wel eens met een enkel blad setup komen en dan een hele ruime cassette. De sprongen in schakelen zijn dan vervelend als je op de weg net ietsje zwaarder of lichter zou willen rijden. --> dit kan overigens iets zijn wat aan te passen is bij bestellen, afhankelijk van je fietsenmaker en merk/model.
Qua geometrie zou ik niet bang zijn dat een endurace model racer jou te recht op laat zitten.,. het gaat vaak maar om een cm, of misschien 2, dat je echt hoger zit. pak je in de beugel kan je net zo goed lekker knallen wat jij wilt.
En een fiets die mooi is, maakt voor de 1 meer uit dan voor de ander. Maar een mooie fiets pak je sneller voor een rondje .
Dus ik denk, gezien je wensen, check gravel en cross frames zodat je keuzevrijheid houdt in je bandbreedte. En bedenk wat je wilt qua remmen en schakelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb voor hetzelfde doel de alu Elite DSW versie.ophetkantje schreef:Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet zo te zijn, maar wellicht helpt het in je keuze. Heb begin dit jaar een Specialized Diverge gekocht (de carbon, maar denk dat de alu daar niet zo heel veel voor onder doet) gekocht voor woon-wek, omdat ik op een racefiets ieder jaar een setje velgen weg remde en iedere 2-3 weken wel een keer lek reed. Nu sinds januari op de Diverge woon-werk 1 keer lek en door schijfremmen veel minder schrikmomenten in het drukke spits verkeer. Wat me echter het meest verbaasd heeft is dat ik ook in het weekend en bij mijn ommetjes na het werk steeds vaker voor de Diverge kies en ook steeds vaker bewust een stukje gravel of zandpad op zoek. Op zaterdag gebruik ik hem nu ook regelmatig voor een route van ca 90k,, waarvan zo'n 15-20 km onverhard grind en zandpad. Zelfs een stukje MTB route vind ik geen probleem (mits niet te nat). De Diverge is in mijn ogen een van de gravelracers die het dichtst bij een racefiets komt, maar voor mij ruim voldoende om ook een stukje onverhard niet uit de weg te gaan, of zelfs op te zoeken.
En kan jouw ervaring (bijna) helemaal onderschrijven.
Voor de clubritten en als ik harder wil rijden blijf ik mijn Roubaix (carbon/Etap), heeft net dezelfde geometrie als de Diverge, gebruiken.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Een gravelracer:
- heeft een wat langere wielbasis
- rij je met iets langere bovenbuis en kortere stuurpen
- heeft ruimte voor brede(re) banden (tot 42mm)
- minder zadel-stuur hoogteverschil
Dit vergeleken met een racer of crosser. De verschillen zijn vooral om offroad de fiets meer controle te geven. Wat dus uiteindelijk snelheid is. Wil je op het verharde ook nog snel dan zou ik een gravelracer met korter balhoofd zoeken en/of een stuurpen die dieper staat.
- heeft een wat langere wielbasis
- rij je met iets langere bovenbuis en kortere stuurpen
- heeft ruimte voor brede(re) banden (tot 42mm)
- minder zadel-stuur hoogteverschil
Dit vergeleken met een racer of crosser. De verschillen zijn vooral om offroad de fiets meer controle te geven. Wat dus uiteindelijk snelheid is. Wil je op het verharde ook nog snel dan zou ik een gravelracer met korter balhoofd zoeken en/of een stuurpen die dieper staat.