Gewoon doen. Ik ben afgelopen zomer vanuit Limburg naar de Mont Ventoux gefietst (over de Groene Weg naar de Middellandse Zee). In 8 dagen tijd 1150 kilometer. Komt neer op zo'n 140 km per dag gemiddeld. En dat was goed te doen voor een niet-topper als ik. Je hebt immers de hele dag de tijd om lekker te fietsen (zonder te racen zoals we dat op zondagochtend veel te vaak doen).
Materiaal moet in orde zijn, ben ik met de vorige schrijvers eens. Maar het hoeft ook geen high-end spul te zijn. Ik had een alu crosser (Stevens) voorzien van brede wegbanden, een bagagedrager met twee tassen en een stuurtasje. Dat was meer dan genoeg voor alle bagage (ik heb geslapen in B&B's, chambres d'hotes en hotels) die ik bij me had.
Het was voor mij een mooie tijd (ik ga snel weer!) waarin ik helemaal alleen op pad kon zijn zonder met iemand rekening te hoeven houden. Dan maak je je hoofd snel leeg. Ik zou het absoluut aanraden als je in een dipje zit (al weet ik niet hoe diep je dip is). Natuurlijk was het soms niet leuk (eerste dag door de Ardennen in de regen, zadelpijn, rotklimmetjes in de Jura), maar daar lach je later om. Uiteindelijk loopt de weg altijd weer omlaag en gaat de zon altijd weer schijnen.
Routes zijn er genoeg online te vinden (check vooral het forum van wereldfietser, heel veel tips te vinden). Ik had een navigatie-apparaat gehuurd en dat werkte perfect. Geen gedoe met kaarten of met de weg weg zoeken, simpelweg de roze lijn volgen.
Veel plezier met de voorbereidingen en vooral veel plezier onderweg!
rondje europa: tips gevraagd
-
- Forum-lid
Michiel