rondje europa: tips gevraagd
Momenteel verkeer ik in een behoorlijke mentale dip. De details zal ik jullie besparen maar ik zit erover te denken om een aantal dagen helemaal op mezelf te gaan fietsen. Net zoals sommigen naar Santiago gaan wandelen om zichzelf beter te leren kennen speel ik met de gedachte om een week of 2 in m'n uppie te gaan fietsen. Ik denk er aan om bijv. een klein rondje europa te doen: nederland-duitsland-frankrijk-luxemburg-belgie-nederland. 2 weken en dan 1000 à 1500 kilometer.
zijn er medeforummers die dit als eens eerder hebben gedaan (of een vergelijkbare trip) ? Belangrijkste vraag voor mij uiteraard: waar moet ik allemaal rekening mee houden (bagage, voorbereiding, voeding onderweg, rustdagen, anticiperen op tegenslag etc etc).
zijn er medeforummers die dit als eens eerder hebben gedaan (of een vergelijkbare trip) ? Belangrijkste vraag voor mij uiteraard: waar moet ik allemaal rekening mee houden (bagage, voorbereiding, voeding onderweg, rustdagen, anticiperen op tegenslag etc etc).
Wielrennen imiteert het leven zoals het zou zijn zonder de corrumperende invloed van de beschaving
Lees het boekje van Jelle Brandt Corstius "As in tas". Hilarisch en leerzaam. Jelle vertrok zonder enige voorbereiding op de fiets naar Z-Frankrijk. Het boek heb je in een dag uit. Daarna moet je gewoon "gaan" en dan ervaren wat je zoal tegenkomt. Een bedevaartsoord is en blijft een mooie bestemming zeker als je in een dip zit. Je reist dan toch in een paar eeuwen aan voetsporen van mensen die ook iets hadden.
-
- Forum-lid HC
Kijk ook eens op het forum van de Wereldfietser voor (bagage) tips. Wel even door de puristen houding heen kijken, anders krijg je het gevoel dat zonder Rohloff naaf, Santos frame, stalen dragers en Ortlieb tassen het einde van de straat niet haalbaar is . Ze zijn wel vriendelijk en behulpzaam!
bagage: tentje, minimun aan kook/eetgerief, slaapzakje, handoekje, kleren, ...
eten koop je onderweg wel ergens
materiaal: http://www.bikepacking.com/gear/ lijkt me een leuke start.
reserve onderdelen voor je fiets (genoeg om nood/basis reparatie te doen)
fietsenmakers op je route in gps steken als POI
zorgen dat iemand op de hoogte is welke route je rijd, nodige updates doorgeven, ...
Lijkt me een leuke challenge om jezelf te leren kennen en je grenzen te verleggen.
onderweg nog wat mooie stukjes natuur te ontdekken en soms ook effe stil te staan en te genieten van al dat moois om je heen.
met 1000 a 1500 km kan je al een mooi tripje maken!
ga ervoor en succes
eten koop je onderweg wel ergens
materiaal: http://www.bikepacking.com/gear/ lijkt me een leuke start.
reserve onderdelen voor je fiets (genoeg om nood/basis reparatie te doen)
fietsenmakers op je route in gps steken als POI
zorgen dat iemand op de hoogte is welke route je rijd, nodige updates doorgeven, ...
Lijkt me een leuke challenge om jezelf te leren kennen en je grenzen te verleggen.
onderweg nog wat mooie stukjes natuur te ontdekken en soms ook effe stil te staan en te genieten van al dat moois om je heen.
met 1000 a 1500 km kan je al een mooi tripje maken!
ga ervoor en succes
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
Onderschat niet wat het alleen fietsen met je kan doen als je mentaal het nodige te verstouwen hebt.
Nee ik zeg niet, ga niet fietsen, ik zeg; bereid je mentaal voor op zware dagen.
Typische momenten om te gaan twijfelen (aan jezelf) wordt je mee geconfronteerd als het weer slechter dan slecht is, als je materiaal je (weer) in de steek laat. Ergens een venijge klim zit die niet op de kaart stond en het met bakken uit de hemel komt. De overnachting die dag verder weg is dan gedacht of zelfs onvindbaar. Bereid je voor op een of meer nachtjes starlight hotel, die vervallen boerenschuur of dat huis in aanbouw.
Als je dat in je systeem hebt zeg ik, fietsen maar. Onderweg gebeuren de meest wonderlijke dingen als je er voor openstaat. Is het 's morgens helemaal ruk dan gebeurt er later die dag weer iets wat je het helemaal doet vergeten.
Ik zou kiezen voor een route door Belgie en Frankrijk en Duitsland links laten liggen omdat Duitsland imho niet een heel fijn fietsland is. Belgie is qua overnachtingen wat lastiger, tenzij je richting Ardennen gaat. Frankrijk biedt mogelijkheden genoeg.
Je zou lid kunnen worden van warmshowers.org, dat is de internationale fietsers voor fietsers club waar mensen overnachtingen aanbieden aan collega fietsers. Beetje de AirBNB voor fietsers maar dan de basics. Ze hebben een goede site die ook op mobiel werkt met een kaart voor de dichtstbijzijnde overnachtingsmogelijkheden.
Als je WS wat combineert met kleine campings dan heb je een mooie mix van af en toe bij mensen thuis en af en toe de privacy van je tentje.
Neem in ieder geval iets te lezen mee, fietsavonturen doen het bij mij altijd goed. Bijvoorbeeld de boeken van Frank van Rijn. Als je openstaat voor iets spiritueels, dan kan ik een boek van Deepak Chopra aanraden. Stof tot nadenken wat vooral op de fiets zo prettig kan.
De route bepalen, zelf vind ik het altijd leuk om met kaarten bezig te zijn dan met een klein schermpje op een smartphone. Meestal heb ik bij vertrek een globaal idee voor de eerste 2 dagen en laat het daarna over aan het universum.
Qua bagage, alles wat je thuis laat is mooi meegenomen.
Neem alleen mee wat echt noodzakelijk is, koken, zeker als je alleen bent is best een hoop gedoe (of je moet het leuker vinden dan het fietsen zelf) Daarnaast neemt kookgerei veel plaats in. Bij voorkeur ga je op een randonneur zodat je fietstassen lekker laag aan de fiets hangen, lees, laag zwaartepunt. Op de racefiets met een rugzak is zwaar.
Uiteraard een mobiel mee, stel je niet teveel voor van de wifi onderweg. Paar jaar geleden dacht ik onderweg wel via wifi bij een restaurant wat te kunnen doen maar dat viel tegen door de trage en soms klapperende verbindingen. Misschien dat het nu beter is maar dat zou ik niet weten. Uiteraard kun je ook via mobiel internet surfen, weet alleen even niet hoe het er nu met data roaming voor staat.
Wat betreft voeding, dat gaat mij altijd goed af met de supermarkten en bakkertjes onderweg.
's Avonds een restaurantje of als je wel kookgerei hebt iets wat je zelf maakt.
Luister vooral naar je lichaam. Ik laat me altijd leiden door waar ik zin in heb, mijn lichaam stuurt mij wel langs de schappen.
Qua afstanden en rust. Ook daar laat ik me vaak leiden door wat mijn lichaam aangeeft.
Zorg in ieder geval dat er onderweg niks moet en je geforceerd een bepaalt doel wil halen.
Doet je voet zeer, doet je knie vervelend, geef je lichaam dan wat rust. Dat gaat niet als je de dag erop alweer 200 km verder moet zijn want . . . ja de planning.
Het viel mij vaak op dat ik zelf de derde dag van een tocht een terugslag had. Vanaf dag 4 ging het dan steeds makkelijker en kwam ik in een lekker fietsritme.
Neem vooral op gezette tijden je rust tijdens stops, het is geen ramp om een uurtje op een dorpspleintje te zitten genietend van je inkopen. Ok, de eerste 2 kilometers die je dan fietst wil je wel eens denken, ow wat heb ik nu weer gedaan maar je vindt je cadans vanzelf weer terug. Hetzelfde geldt voor terrasjes, zit je lekker, neem het ervan, doe eens gek en bestel nog een cappuccino als je daar nog zin in hebt.
Nee ik zeg niet, ga niet fietsen, ik zeg; bereid je mentaal voor op zware dagen.
Typische momenten om te gaan twijfelen (aan jezelf) wordt je mee geconfronteerd als het weer slechter dan slecht is, als je materiaal je (weer) in de steek laat. Ergens een venijge klim zit die niet op de kaart stond en het met bakken uit de hemel komt. De overnachting die dag verder weg is dan gedacht of zelfs onvindbaar. Bereid je voor op een of meer nachtjes starlight hotel, die vervallen boerenschuur of dat huis in aanbouw.
Als je dat in je systeem hebt zeg ik, fietsen maar. Onderweg gebeuren de meest wonderlijke dingen als je er voor openstaat. Is het 's morgens helemaal ruk dan gebeurt er later die dag weer iets wat je het helemaal doet vergeten.
Ik zou kiezen voor een route door Belgie en Frankrijk en Duitsland links laten liggen omdat Duitsland imho niet een heel fijn fietsland is. Belgie is qua overnachtingen wat lastiger, tenzij je richting Ardennen gaat. Frankrijk biedt mogelijkheden genoeg.
Je zou lid kunnen worden van warmshowers.org, dat is de internationale fietsers voor fietsers club waar mensen overnachtingen aanbieden aan collega fietsers. Beetje de AirBNB voor fietsers maar dan de basics. Ze hebben een goede site die ook op mobiel werkt met een kaart voor de dichtstbijzijnde overnachtingsmogelijkheden.
Als je WS wat combineert met kleine campings dan heb je een mooie mix van af en toe bij mensen thuis en af en toe de privacy van je tentje.
Neem in ieder geval iets te lezen mee, fietsavonturen doen het bij mij altijd goed. Bijvoorbeeld de boeken van Frank van Rijn. Als je openstaat voor iets spiritueels, dan kan ik een boek van Deepak Chopra aanraden. Stof tot nadenken wat vooral op de fiets zo prettig kan.
De route bepalen, zelf vind ik het altijd leuk om met kaarten bezig te zijn dan met een klein schermpje op een smartphone. Meestal heb ik bij vertrek een globaal idee voor de eerste 2 dagen en laat het daarna over aan het universum.
Qua bagage, alles wat je thuis laat is mooi meegenomen.
Neem alleen mee wat echt noodzakelijk is, koken, zeker als je alleen bent is best een hoop gedoe (of je moet het leuker vinden dan het fietsen zelf) Daarnaast neemt kookgerei veel plaats in. Bij voorkeur ga je op een randonneur zodat je fietstassen lekker laag aan de fiets hangen, lees, laag zwaartepunt. Op de racefiets met een rugzak is zwaar.
Uiteraard een mobiel mee, stel je niet teveel voor van de wifi onderweg. Paar jaar geleden dacht ik onderweg wel via wifi bij een restaurant wat te kunnen doen maar dat viel tegen door de trage en soms klapperende verbindingen. Misschien dat het nu beter is maar dat zou ik niet weten. Uiteraard kun je ook via mobiel internet surfen, weet alleen even niet hoe het er nu met data roaming voor staat.
Wat betreft voeding, dat gaat mij altijd goed af met de supermarkten en bakkertjes onderweg.
's Avonds een restaurantje of als je wel kookgerei hebt iets wat je zelf maakt.
Luister vooral naar je lichaam. Ik laat me altijd leiden door waar ik zin in heb, mijn lichaam stuurt mij wel langs de schappen.
Qua afstanden en rust. Ook daar laat ik me vaak leiden door wat mijn lichaam aangeeft.
Zorg in ieder geval dat er onderweg niks moet en je geforceerd een bepaalt doel wil halen.
Doet je voet zeer, doet je knie vervelend, geef je lichaam dan wat rust. Dat gaat niet als je de dag erop alweer 200 km verder moet zijn want . . . ja de planning.
Het viel mij vaak op dat ik zelf de derde dag van een tocht een terugslag had. Vanaf dag 4 ging het dan steeds makkelijker en kwam ik in een lekker fietsritme.
Neem vooral op gezette tijden je rust tijdens stops, het is geen ramp om een uurtje op een dorpspleintje te zitten genietend van je inkopen. Ok, de eerste 2 kilometers die je dan fietst wil je wel eens denken, ow wat heb ik nu weer gedaan maar je vindt je cadans vanzelf weer terug. Hetzelfde geldt voor terrasjes, zit je lekker, neem het ervan, doe eens gek en bestel nog een cappuccino als je daar nog zin in hebt.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 20 apr 2017 06:40, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Ik zou bijna zin krijgen in een dergelijke trip na het lezen van het verslag van Nico.
@ Limburgia, Gewoon gaan, het liefst zonder doel en ontdekken wat je tegen komt. Daar geniet je het meeste van.
@ Limburgia, Gewoon gaan, het liefst zonder doel en ontdekken wat je tegen komt. Daar geniet je het meeste van.
Vooralsnog klinkt het me als een nogal ondoordacht plan in de oren . Je moet namelijk met redelijk wat dingen rekening houden. Zeg maar, best veel.limburgia schreef:.....zijn er medeforummers die dit als eens eerder hebben gedaan (of een vergelijkbare trip)? Belangrijkste vraag voor mij uiteraard: waar moet ik allemaal rekening mee houden (bagage, voorbereiding, voeding onderweg, rustdagen, anticiperen op tegenslag etc etc).
Een paar antwoorden:
Ja. Ik heb zelf vergelijkbare dingen gedaan. Twee weken fietsen in Spanje met een gravelracer en bagage. En ook meerdere malen 4 weken zuid-oost Azie, wederom met de gravelracer bagage.
bagage:
JA,..... heel goed over nadenken. Hoe ga je fietsen? zwaar of licht bepakt? Wel tentje vs geen tentje? Zelf koken of overal uit eten? Genoeg kleding? etc etc
voorbereiding:
Ja ja en ja. Hoe meer je van te voren plant, hoe minder verassingen je tegenkomt
voeding onderweg:
Geen zorgen maken. In europa kom je overal supermarktjes, bakkers en restaurants tegen
rustdagen:
Zoveel als je lichaam aangeeft
anticiperen op tegenslag
Met een goede voorbereiding is de tegenslag vaak nihil. En anders is er altijd nog wel een trein of een lift terug
En nog een tip:
PLan je route!! Zonder omlijnd plan, klooi je maar wat in de rondte
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid HC
Zo te zien ben jij echt totaal het tegenover gestelde type van mij Rob. Het materiaal moet goed zijn en heb ik het nodige onderzoek naar gedaan, maar verder zie ik het altijd allemaal wel. Ik vind het altijd heerlijk om er naief in te gaan, problemen ad hoc op te lossen, zelfredzaam te zijn en verrassingen tegen te komen...
-
- Forum-lid
Ook iets om over na te denken is in hoeverre een paar weken fietsen kan helpen om over een mentale dip heen te komen. Enerzijds kan het een begin van een nieuwe periode markeren, je weer nieuwe energie geven of tijd geven om na te denken. Anderzijds kan het er juist voor zorgen dat omdat je tijd hebt om na te denken in een ergere dip beland en kan je je afvragen of het gedrag wat je mentale dip mede veroorzaakt verdwijnt door te gaan fietsen. Vaak gedragen en voelen mensen zich wanneer ze eenmaal thuis zijn weer snel hetzelfde.
Probeer daarom goed te bedenken wat je wil bereiken door te gaan fietsen. Buiten het weer, de mensen die je onderweg ontmoet en de zaken die je zelf in de hand hebt kan dit ook helpen je trip te doen slagen
Probeer daarom goed te bedenken wat je wil bereiken door te gaan fietsen. Buiten het weer, de mensen die je onderweg ontmoet en de zaken die je zelf in de hand hebt kan dit ook helpen je trip te doen slagen
Zoiets staat ook al geruime tijd op mijn bucketlist.
Maar door gebrek aan vakantiedagen, en de dagen vakantie die ik heb door te brengen met vrouw en kind zal het er de eerste jaren niet in zitten.
Dus als je de kans hebt om zoiets te doen, zeker niet twijfelen. Doen!
Maar door gebrek aan vakantiedagen, en de dagen vakantie die ik heb door te brengen met vrouw en kind zal het er de eerste jaren niet in zitten.
Dus als je de kans hebt om zoiets te doen, zeker niet twijfelen. Doen!