De Planche is een van de weinige beklimmingen daar die ik niet ken maar ik mis blijkbaar niks
Verzet, voeding en trainings tips zijn wel gegeven maar groepsdynamiek is ook wel een ding wat aandacht behoeft.
Het succes van zo'n trip zit voor een deel in de voorbereiding maar vooral hoe je met elkaar zo'n trip doet.
Ik heb eens in de Vogezen gefiets met een groep met enorme niveauverschillen. Ik was zelf toen een lichtgewicht en in de kracht van m;n leven.
Er waren ook deelnemers in ons groepje die nauwelijks hadden getraind en serieuze cijfers op de weegschaal zetten.
De ene col wachtte ik op niemand en zag ik ieder pas boven om vervolgens bij de volgende col met de zwakste omhoog te fietsen.
Toen ik nog super was vond ik het helemaal niet vervelend zo met een zwakke broeder gezellig omhoog te rijden. Maar nu ik zelf ouder en zwaarder ben voel ik mij wel bezwaard als iemand op mij wacht. Dat soort dingen zit bij een ieder mens weer anders in elkaar en handig om daar aandacht aan te besteden.
Als niveauverschillen groot zijn is het echt belangrijk dat ieder duidelijk heeft wat hij/zij van de anderen mag verwachten en wat niet.
Is de groep heel groot is splitsen de oplossing. Samen een taartje eten halverwege en na afloop een biertje kan dan zomaar en stuk gezelliger zijn dan als de ene helft met de rem erop gereden heeft en de andere helft half dood is.
De snelle groep kan bv een half uur/uur later vertrekken zodat na 1 col je samen koffie en taart kan doen.
Als het ritten van 100km sowieso een goed idee om halfweg een rit ergens lekker te gaan zitten op zo'n heerlijk pleintje. Lekker, gezellig en zwakkere broeders kunnen herstellen.