Het kan van alles zijn. Maar je rijd niet zomaar een snakebite als je banden op 7.5 a 8 bar staan. Het kan maar das een behoorlijk harde klap. Zelf heb ik het nog nooit gehad (wel een keer op de MTB).
Wat ik sowieso aanrijd is een plakvelglint. die er goed strak inleggen. veloflex bv, ben niet kapot van de kunstof inleglinten. Die kunnen bij (verkeerde) montage altijd wat schuiven.
Controleer de velg op braampjes een klientje kan al genoeg zijn voor een hoop ellende.
Draai het metalen ringetje niet op het ventiel, dat wil bij sommige ook nog wel eens het euvel zijn, als je band bv veel bij het ventiel lek gaat.
Stootlek - snakebite
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
Ik heb wel het idee dat je behoorlijk snel een stootlek rijdt met de gp4000s, sta dit seizoen op 2 stootlekken, 1 keer in een ondiep gat waar ik zo vaak door rijd en nooit lek reed en 1 keer in een behoorlijk diep gat, maar niet lang, gewoon een spleet. Dit was wel met banden die tussen de 7 en 8 bar stonden.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
1. Geen enkel gat is hetzelfde. Je kan perfect in een gat rijden zonder stootlek en in een ander gat rijden dat minder diep is, maar wel scherpere hoeken heeft en wel een stootlek hebben.
2. Bandendruk! Weeg jezelf met je wieleruitrusting aan + eventuele bidons en kijk wat de fabrikant aangeeft qua bandendruk voor dat gewicht. Te laag = meer kans op stootlekken, te hoog en de band zal sneller slijten en je zal meer kans hebben op een lek door inrijding! De aangewezen bandendruk kan van merk tot merk verschillen. Neem dus niet zomaar dezelfde druk als je van bandenmerk wisselt.
3. Koop degelijke binnenbanden.
4. Je rijdt op een racefiets, niet op een mountainbike!
2. Bandendruk! Weeg jezelf met je wieleruitrusting aan + eventuele bidons en kijk wat de fabrikant aangeeft qua bandendruk voor dat gewicht. Te laag = meer kans op stootlekken, te hoog en de band zal sneller slijten en je zal meer kans hebben op een lek door inrijding! De aangewezen bandendruk kan van merk tot merk verschillen. Neem dus niet zomaar dezelfde druk als je van bandenmerk wisselt.
3. Koop degelijke binnenbanden.
4. Je rijdt op een racefiets, niet op een mountainbike!
Mijn fietsmaat reed om de haverklap lekstillekracht schreef:Het enige wat je preventief zou kunnen proberen is tubeless te gaan rijden. Dus zonder binnenband. Hiervoor heb je wel speciale velgen nogdig (bijv Fulcrum 2wayfit). In plaats van een binnenband spuit je voor afdichting dan vloeibare latex in de buitenband. Zodra je een lek rijdt dan dicht deze latex het gat.
Dit wordt als langer met succes toegepast bij MTB's. Het voordeel bij MTB's is dat de bandendruk veeeeel lager is en er veel meer lucht in de band zit.
Bij een raceband is het wat twijfelachtig of het goed gaat werken. Door de hoge druk verlies je veel lucht, voordat het gat is afgedicht.
Heeft er sinds kort biba's op zitten waar ook wat vloeistof in zit. Die vloeistof zou gaten ook moeten afdichten. Sindsdien heeft hij ook daarwerkelijk niet meer lek gereden. Of dat komt door de vloeistof of niet, dat is natuurlijk de vraag.
Ik zal hem nog eens vragen naar het merk en type van de band.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Naar aanleiding van deze opmerking heb ik even gezocht op de site van continental, maar ik kan nergens de aangegeven bandendruk bij een bepaald gewicht vinden. Iemand enig idee waar een dergelijk schema staat (in mijn geval voor GP4000s). Ben wel benieuwd naar het optimum qua bandenspanning. Nu doe ik altijd maar wat.cyclops schreef:2. Bandendruk! Weeg jezelf met je wieleruitrusting aan + eventuele bidons en kijk wat de fabrikant aangeeft qua bandendruk voor dat gewicht. Te laag = meer kans op stootlekken, te hoog en de band zal sneller slijten en je zal meer kans hebben op een lek door inrijding! De aangewezen bandendruk kan van merk tot merk verschillen. Neem dus niet zomaar dezelfde druk als je van bandenmerk wisselt.
Zullen deze wel zijn, http://www.no-flats.com/products.php?categid=5" onclick="window.open(this.href);return false;
Rij der zelf ook mee op de mtb, en sinds bijna een jaar geen lek meer.
Heb intussen zoveel vertrouwen in die dingen dat ik geen reservebandjes meer bij me heb.
Heb al verschillende keren een doorn uit de band getrokken, dan hoor je hem effe sissen en is weer dicht.
Denk dat ik ze ook op de racefiets ga monteren.
Nadeel is als je banden wilt wisselen de lucht er niet meer uit gaat, tenminste bij mij
Rij der zelf ook mee op de mtb, en sinds bijna een jaar geen lek meer.
Heb intussen zoveel vertrouwen in die dingen dat ik geen reservebandjes meer bij me heb.
Heb al verschillende keren een doorn uit de band getrokken, dan hoor je hem effe sissen en is weer dicht.
Denk dat ik ze ook op de racefiets ga monteren.
Nadeel is als je banden wilt wisselen de lucht er niet meer uit gaat, tenminste bij mij
Specialized S-Works HT / Giant TCR Comp.