Gravelfiets gevonden met Ekar
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dan kan je ook zelf een carbonda scoren
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Waarom eigenlijk niet, als je toch zelf iets gaat (laten) opbouwen? De geometrie lijkt in elk geval perfect.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De on-one free ranger is een carbonda 969, dat is wel een veel gebruikt gravel frame en is prima in orde verder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
@thestudent, gebruik je de Bokeh ook als wegfiets met een andere wielset? Ik kan me voorstellen dat de Bokeh ook zomaar een vervanger kan zijn voor een pure racer. Type alleskunner.
Waarom heb je voor de Bokeh gekozen in plaats van andere merken? Was je bewust op zoek naar een alu fiets?
Waarom heb je voor de Bokeh gekozen in plaats van andere merken? Was je bewust op zoek naar een alu fiets?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik gebruik hem vooral in de winter als wegfiets, vanwege de vaste spatborden die er dan op gaan. Maar ook op de echte toerritjes waar ik verwacht veel slechte wegen tegen te komen, als het regent, of wanneer ik wat kleine spullen wil meenemen. Eigenlijk vooral momenten dat de pure snelheid er zeker niet toe doet. Tuurlijk ik kan er prima hard op fietsen en dat gebeurt soms ook. De wielbasis is in mijn ogen wel te lang met 104.5cm om hem echt snel te laten voelen in groepsritten met de club. Hun wegvariant de resolution is zomaar meer dan 2cm korter in dezelfde maat. Ik heb een 58cm bokeh.
Eigenlijk zocht ik vooral gewoon iets wat ik nou net niet elke dag tegen kom. Waar ik mee kan bikepacken, waar ik me nooit zorgen over maak of hij vies is of schoon. Die je makkelijk in en uit de auto gooit etc. Als je veel tassen en dingen aan je fiets hangt is aluminium wat betrouwbaarder. Het is ook sterk in alle richtingen.
Ik ga er straks een rondje op maken omdat ik mijn 'nieuwe' wieltjes en deze keer echt brede weg(licht gravel) slicks (37mm gemeten) wil testen. Ik ga nog wel even een foto schieten voor je. Dan heb ik foto's in drie verschillende uitvoeringen van dezelfde fiets. Dus ik moet hem nu even van gravel naar wegmodus omzetten.
Eigenlijk zocht ik vooral gewoon iets wat ik nou net niet elke dag tegen kom. Waar ik mee kan bikepacken, waar ik me nooit zorgen over maak of hij vies is of schoon. Die je makkelijk in en uit de auto gooit etc. Als je veel tassen en dingen aan je fiets hangt is aluminium wat betrouwbaarder. Het is ook sterk in alle richtingen.
Ik ga er straks een rondje op maken omdat ik mijn 'nieuwe' wieltjes en deze keer echt brede weg(licht gravel) slicks (37mm gemeten) wil testen. Ik ga nog wel even een foto schieten voor je. Dan heb ik foto's in drie verschillende uitvoeringen van dezelfde fiets. Dus ik moet hem nu even van gravel naar wegmodus omzetten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hoe gebruik ik een dergelijke fiets als de Mason bokeh. Dit is een 58cm bokeh 2.0 in volle piek corona build. Met jawel campagnolo potenza disc
rotor vegast cranks met power2max 48-33bladen, op sram rival cassettes en sram kettingen. Lichtste verzet is dus 33-32. Tot nu toe zeer weinig problemen mee ook niet in het gravel werk. Groepsetje is robuust zat, remmen zijn uitstekend. Ketting klappert soms wel wat
Alles wat ik dus rond die tijd voorhanden had of in handen kon krijgen.
Bikepacking ( de fiets rechts ). Links staat de Niner RLT9 stalen gravelbike -> ook een mooi ding. Met spatborden de afgelopen winter door -> wielset met 30mm vittoria rubino G2.0 TLR ( nul lek deze winter ) Deze wielset is weer naar de Ridley helium verhuist waar ie beter tot zijn recht komt met 28mm continental banden. Lampjes etc. De vaste gravel setup 43mm Gravelking SK tubeless op hunt aluminium wielen. Alles hetzelfde als de bikepacking trip alleen nu alles zonder tassen. En net gewassen. Foto van vandaag. Nieuwe allroad setup met de net aangekochte wielset van Baldwin. 35mm gravelking slicks 37mm werkelijk. Als het goed is passen de spatborden met wat aanpassing hier ook nog gewoon over. Dit is dus de nieuwe vaste tweede wielset voor deze fiets.


Bikepacking ( de fiets rechts ). Links staat de Niner RLT9 stalen gravelbike -> ook een mooi ding. Met spatborden de afgelopen winter door -> wielset met 30mm vittoria rubino G2.0 TLR ( nul lek deze winter ) Deze wielset is weer naar de Ridley helium verhuist waar ie beter tot zijn recht komt met 28mm continental banden. Lampjes etc. De vaste gravel setup 43mm Gravelking SK tubeless op hunt aluminium wielen. Alles hetzelfde als de bikepacking trip alleen nu alles zonder tassen. En net gewassen. Foto van vandaag. Nieuwe allroad setup met de net aangekochte wielset van Baldwin. 35mm gravelking slicks 37mm werkelijk. Als het goed is passen de spatborden met wat aanpassing hier ook nog gewoon over. Dit is dus de nieuwe vaste tweede wielset voor deze fiets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Nu is het dus de vraag wat jij allemaal wil doen met je fiets. En welke fiets je daarbij vindt passen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Mooie fiets! Bedankt voor de foto's. Gek genoeg staan er weinig goede 'overzichtsfoto's' op de site van Mason.thestudent schreef: ↑09 aug 2023 16:33 Nu is het dus de vraag wat jij allemaal wil doen met je fiets. En welke fiets je daarbij vindt passen.
Ja, goeie vraag. Ik denk dat ik 'm toch 50/50 weg/onverhard (onverhard = gravel en een enkele singletrack) ga gebruiken. Dus dan vraag ik me af of zo'n Mason niet wat te lui is, en misschien ook wat te hard met smallere banden. Tegelijk is het voordeel van alu dat het wel tegen een stootje kan, ook niet verkeerd in het bos.
Terwijl ik me meer in dit soort fietsen ga verdiepen vraag ik me ook steeds meer af of een gravelfiets met een ander wielsetje niet ook de racer in veel gevallen kan vervangen.
Qua geo past zo'n Carbonda 696 het beste. Grizl, Bokeh en Open UP past allemaal maar wel met ergens een concessie (spacertje extra, iets kortere stuurpen etc.). Maar wel te overzien.
Alles overziend neig ik dus wel naar een iets 'wendbaarder' frame, de Mason heeft misschien een wat te lange wielbasis.
Kortom, even laten bezinken.
Ik denk dat je carbon dan onderschat. Ik rij al jaren met mijn mountainbike van carbon en maak geregeld een schuiver of zelfs koprol, maar nog nooit iets stuk gegaan. Althans, niet het frame, stuur, stuurpen en zadelpen, welke allemaal van carbon zijn.
Ik heb 4 Carbonda 696’s opgebouwd, waarvan 2 voor onszelf (8000km/jr resp 11000km/jr), 1 voor een maat (10000km/jr) en 1 voor op de Kickr. Gravel en road door elkaar, dubbele wielsets. De frames bevallen prima, robuust en goed afgewerkt. Als je iets wilt weten, laat maar horen.
Ik heb in het Chinese frames-topic een paar vragen gesteld:Woefdram schreef: ↑09 aug 2023 21:22 Ik heb 4 Carbonda 696’s opgebouwd, waarvan 2 voor onszelf (8000km/jr resp 11000km/jr), 1 voor een maat (10000km/jr) en 1 voor op de Kickr. Gravel en road door elkaar, dubbele wielsets. De frames bevallen prima, robuust en goed afgewerkt. Als je iets wilt weten, laat maar horen.
viewtopic.php?p=1601044#p1601044
Crosspost:
Gedachten zijn ook hier welkom
.
a_v schreef: ↑09 nov 2023 21:12 Ik heb een mail gestuurd naar Carbonda voor een prijsopgave en een designvoorstel voor de 696 en hun gravel-wielset. Ik wil de fiets gaan gebruiken als gravelfiets maar speel ook met de gedachte om eens met (lichte) framebepakking naar midden-Frankrijk te fietsen. Dat zal wel min of meer eenmalig zijn, gebruik is vooral gericht op gravel.
Vraag: ik kom bij maat 56 uit op een 11 cm stuurpen op basis van mijn huidige zit (racer en crosser). Nu lees ik dat gravelfietsen vaak een kortere stuurpen hebben. Wat zijn jullie gedachten bij een 11 cm stuurpen op dit frame?
Gedachten zijn ook hier welkom
