bedankt allemaal. en thx voor de tip ivm de kabels, ga ik zeker onthouden!
het is een R5 VWD en geen R3 overigens en het scheelt echt wel veel in gewicht ivm de S3. de frameset natuurlijk maar ook heb ik de R5 opgebouwd met het gewicht in gedachten. heb het nog verantwoord gehouden en gekozen voor een carbon stuur, carbon stuurpen en look keo blade carbon pedalen.
de aluminium DT Swiss wielen wegen overigens ook echt niet veel en die Oxic remrand remt toch zo veel krachtiger dan een carbon remrand.
ik fiets op beiden heel erg graag maar ze zijn wel opmerkelijk verschillend. tot gisteren had ik dit jaar enkel op de R5 gefietst (en de winterfiets) en gisteren nog eens op de S3, het eerste halfuur moest ik echt wennen aan de zitpositie en "de vorm" van de fiets. precies alsof ik er een pak lager op zat, alhoewel ik beide Cervélos heb gemeten en hoogte zadel tov center bracket zijn nagenoeg gelijk.
de S3 neemt de bochten toch veel vloeiender, op de R5 is het ook leuk maar moet mezelf veel meer positioneren op de fiets om een goeie bocht te nemen.
op vlak van snelheid vind ik beiden eigenlijk wel "pijlsnel"! maar dat ene ritje gisteren op de S3 dat losrijden was, is eigenlijk niet genoeg om te vergelijken.
verder heb ik een 34-32 op de R5 wat echt zalig is qua souplesse en klimmen en dat ben ik nu ff gewoon dus zal weer moeten wennen aan 39-26 op de S3.
en yes, de R5 is een pak comfortabeler dan de S3. omdat ik momenteel de R5 gewoon ben, gaat mijn voorkeur nu uit naar deze. maar toen ik vorig jaar de eerste malen op de R5 reed (na vijf seizoenen op de S3) dacht ik dat de S3 nooit vervangbaar ging zijn. het zal dus altijd wel afwisselen.