Triple of niet?
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
[quote="havana"]Het artikel hebben we gelezen en is inmiddels op de diverse wielerfora alweer redelijk gefileerd.[/quote]
Uiteraard zal er over dit artikel weer de nodige kritiek ontstaan, triple blijft echter de beste keus voor de fietser die relaxed een berg/heuvel wil opfietsen.
Heb ze vorige week ook weer gezien. De bikkels die geen triple hadden en op zwaar verzet de Keutenberg wilden bedwingen. Dat viel zowaar soms niet mee voor deze bikkels en als je dan moet afstappen......tsjaaa
Uiteraard zal er over dit artikel weer de nodige kritiek ontstaan, triple blijft echter de beste keus voor de fietser die relaxed een berg/heuvel wil opfietsen.
Heb ze vorige week ook weer gezien. De bikkels die geen triple hadden en op zwaar verzet de Keutenberg wilden bedwingen. Dat viel zowaar soms niet mee voor deze bikkels en als je dan moet afstappen......tsjaaa
Er bestaat een horde mensen waarvoor een triple de best oplossing is, maar die toch eigenwijs de 'heldenkurbel' monteren, dat is helemaal waar, dat nu automatisch de triple de ultieme oplossing is, echter niet.
Als je bijv. 95% op het vlakke fietst en niet bang wordt van een imbussleutel, zou *mijn* voorkeur naar een compact icm een 39 op het vlakke gaan en daar is, afgezien van persoonlijke voorkeur, erg weinig tegen in te brengen, om maar es iets te noemen.
Als je bijv. 95% op het vlakke fietst en niet bang wordt van een imbussleutel, zou *mijn* voorkeur naar een compact icm een 39 op het vlakke gaan en daar is, afgezien van persoonlijke voorkeur, erg weinig tegen in te brengen, om maar es iets te noemen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
Uiteraard heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur en die wordt uiteraard ook gerespecteerd.
Ik moet zeggen dat de triple mij op het vlakke ook best bevalt. De verschillen tussen de verzetten zijn kleiner dan destijds met compact crank, waarbij ik vaker tussen de beide voorste "schijven" moest schakelen.
Ik moet zeggen dat de triple mij op het vlakke ook best bevalt. De verschillen tussen de verzetten zijn kleiner dan destijds met compact crank, waarbij ik vaker tussen de beide voorste "schijven" moest schakelen.
Met mijn compact (lichtste verzet 34-25) kwam ik ook makkelijk de keutenberg op, slalommend tussen dubbels, compacts, en triples. Zelfs vanuit bijna stilstand weer op gang komen was geen probleem.
Kortom, je komt er zo toch niet uit. Compact, dubbel en triple hebben allemaal voor- en nadelen. Iedereen kan zelf de afweging maken welke crank voor hem/haar het prettigst is.
Kortom, je komt er zo toch niet uit. Compact, dubbel en triple hebben allemaal voor- en nadelen. Iedereen kan zelf de afweging maken welke crank voor hem/haar het prettigst is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Zo is het. Dit is zo'n onderwerp waar je het volgens mij nooit allemaal over eens zal worden.
Als je met een dubbel niet overal prettig kunt fietsen doe je er verstandig aan om te kiezen voor een Compact danwel een triple. Wil je zelf niet sleutelen en een zo groot mogelijk bereik aan versnellingen hebben dan ga je richting triple. Is het geen probleem om een keer zelf wat te sleutelen en vind je drie bladen voor niet mooi dan ga je richting een Compact. Zoiets....
Als je met een dubbel niet overal prettig kunt fietsen doe je er verstandig aan om te kiezen voor een Compact danwel een triple. Wil je zelf niet sleutelen en een zo groot mogelijk bereik aan versnellingen hebben dan ga je richting triple. Is het geen probleem om een keer zelf wat te sleutelen en vind je drie bladen voor niet mooi dan ga je richting een Compact. Zoiets....
30/29 en 39/20 opgeteld hetzelfde, is een geintje zeker? ik bedoel, het is allebei wel 59, maar de verzetten zijn nogal verschillend. Degenen die op een 39/20 in de alpen kunnen fietsen, zijn echte fietsers.
Zelf rijd ik een triple, 52-42-30, wel zo prettig. 30 is wel klein voor NL, wordt misschien een 34 of 36. Haalde vandaag op de amerongse berg iemand in met een compact, ketting nog op de 50. Zelf reed ik 30/17... op een 30 kan je ook nog ruim boven de 20 per uur blijven!
Zelf rijd ik een triple, 52-42-30, wel zo prettig. 30 is wel klein voor NL, wordt misschien een 34 of 36. Haalde vandaag op de amerongse berg iemand in met een compact, ketting nog op de 50. Zelf reed ik 30/17... op een 30 kan je ook nog ruim boven de 20 per uur blijven!
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
Blijft toch een interessante discussie!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen!
[quote="Pedaalridder Geert"]Blijft toch een interessante discussie!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]
Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]
Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
[quote="Auke"][quote="Pedaalridder Geert"]Blijft toch een interessante discussie!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]
Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?[/quote]
Je hebt helemaal gelijk Auke!
Anders kan ik net zo goed met een Spartamet naar boven!!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]
Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?[/quote]
Je hebt helemaal gelijk Auke!
Anders kan ik net zo goed met een Spartamet naar boven!!
[quote="Pedaalridder Geert"][quote="Auke"][quote="Pedaalridder Geert"]Blijft toch een interessante discussie!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]
Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?[/quote]
Je hebt helemaal gelijk Auke!
Anders kan ik net zo goed met een Spartamet naar boven!!
[/quote]
Geert, dit weekend is de Waalse Peil, 210km door de Ardennen, 3800hm, start tussen 6 en 8 in Spa, weet je meteen hoe je conditie ervoor staat.
http://www.cyclo-spa.be/fleche-de-wallonie.html
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]
Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?[/quote]
Je hebt helemaal gelijk Auke!
Anders kan ik net zo goed met een Spartamet naar boven!!
[/quote]
Geert, dit weekend is de Waalse Peil, 210km door de Ardennen, 3800hm, start tussen 6 en 8 in Spa, weet je meteen hoe je conditie ervoor staat.
http://www.cyclo-spa.be/fleche-de-wallonie.html