Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Innovatie waar we wél op zitten te wachten?

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 15 feb 2025 15:16

De interpretatie is gelukkig niet alleen aan de rechter, maar ook aan de politie (bromsnor). Als de agent nooit zou interpreteren en plichtsgetrouw is, dan dient hij of zij iedere racefietser op de bon te slingeren, wat gelukkig niet gebeurt. En zouden er heel wat rechtszaken zijn...

De interpretatie ligt ook bij de fietser zelf natuurlijk: technisch kan ik op mijn racefiets geen reflectors op de banden/velgen of de pedalen of een rechthoekige reflector achterop hebben. Daar heb ik overdag geen issue mee.
Als ik in het donker fiets op mijn racefiets, wat met woon-werkverkeer in deze tijd van het jaar veel gebeurt, dan zorg ik ervoor dat ik reflectie op schoenen, kleding, rugzak en helm heb, reflecterende bandje om de benen en uiteraard naar Duitse normen goedgekeurde verlichting. Een agent zou mij kunnen bekeuren, omdat ik geen rechthoekige achterreflector of reflectoren op de trappers heb. Ik denk zelf dat niet een agent, tenzij die een echt slechte bui heeft, mij zou bekeuren. Dat een agent een burger op een burgerfiets die met een Actiongloeiwormpje rijdt niet mag bekeuren in het donker, is natuurlijk wel treurig.

We hebben dus niet voor alles een effectieve regel en dat is misschien maar goed ook. Zo zou een kleuter van vier niet op de stoep mogen fietsen.

[edit: typo]

Crimby
Forum-lid

Crimby 20 feb 2025 18:32

Ik kwam net in het fiets magazine de Nix Bio Sensors tegen. Blijkbaar niet super nieuw, maar lijkt me, mits het zou werken, best nuttig! Het meet vocht en elektrolyten verlies.

https://nixbiosensors.com

Wel prijzig vanwege de eenmalige pleisters (€69 voor 12)

N.eelis
Forum-lid

N.eelis 05 mar 2025 10:15

Tijd geleden kwam ik Ziemi tegen, een startup welke verlichting maakt voor fietsers, waarbij men ook zichtbaar is van de zijkant. Hun eerste product was een voorlamp, welke de benen verlicht tijdens het fietsen waardoor je beter zichtbaar bent voor het verkeer. Zeker in natte omstandigheden kan dit helpen. Sinds kort hebben zij ook een achterlicht op de markt gebracht voor wielrenners, met dezelfde insteek: het verbeteren van de zichtbaarheid.

https://www.ziemi.com/products/race-editie

Ik heb deze besteld en zojuist binnen gehad. Het achterlicht heeft een mooi klein formaat, en zo op het eerste oog solide maar wel plastic-achtig. Geen rubberen behuizing wat bij eventueel loskomen of vallen van de lamp de kans op barsten groter maakt. Op de racefiets zal dat niet snel gebeuren, voor de MTB of gravelbike lijkt het dan ook minder geschikt. Eens kijken komende tijd wat de ervaring is hier mee :like:

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 30 mar 2025 19:26

Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mar 2025 11:59

Increasing the effective working length of the force-applying arm to increase the torque
Doet ie nu net het verkeerde. Tegenwoordig fiets je blijkbaar sneller met een kortere crank :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 01 apr 2025 16:56

Grappig ja!
Dus door je (moment =kracht x) arm te verkorten krijg je meer vermogen.

I can ni redefine the laws of physics captain (vrij naar startrek’s Schotse engineer)

Blijkbaar kunnen de Chinezen dat wel….
Adversity is the Catalyst of Change

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 apr 2025 19:22

je vergeet de snelheid. kortere arm hogere snelheid.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 01 apr 2025 21:43

wasbeer2006 schreef: 01 apr 2025 19:22 je vergeet de snelheid. kortere arm hogere snelheid.
Hogere cadans ja. Maar die Chinese ai vertaling gaat over de arm.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 01 apr 2025 22:22

Mensen met korte armen zitten aerodynamischer. :D

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 01 apr 2025 23:02

Voordeel voor Remco 😉

roelw
Forum-lid

roelw 08 apr 2025 09:37

If I ran the bike industry for a day, here's everything I'd change
https://www.cyclingnews.com/features/if ... id-change/

Allemaal items waardoor de fietsindustrie het beter kan doen. Geen baanbrekende innovaties maar wel zaken die logisch zouden zijn.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 08 apr 2025 09:45

roelw schreef: 08 apr 2025 09:37 If I ran the bike industry for a day, here's everything I'd change
https://www.cyclingnews.com/features/if ... id-change/

Allemaal items waardoor de fietsindustrie het beter kan doen. Geen baanbrekende innovaties maar wel zaken die logisch zouden zijn.
Dit is wel voer voor een paar stevige discussies hoor.
Ik probeer eerst maar even tot 10 te tellen. :lol:

Plaats reactie