Innovatie waar we wél op zitten te wachten?
De fietsen industrie bedenkt een heleboel dingen die onder de naam innovatie doorgaan. Zo is er de afgelopen decennia veel veranderd. Denk aan schijven, elektro schakelen, single speed, tubeless, 11 12 13 speed en ga zo maar door. Maar er zijn ook dingen nooit geinnoveerd die naar mijn bescheiden mening echt op voortuitgang zaten te wachten.
Mijn voorbeelden:
- Wereldwijde adoptie van de Campagnolo standaard voor de body. Cassette van Campa vreten nooit in. Die Shimano dingen wel, zeker de alu bodies. Gewoon een ramp. Waarom toch nooit de Campa standaard aangenomen? Diepere groeven, het is gewoon beter
- STI schakel/rem set werken niet samen met V-brakes. In mijn optiek in miskleun. De STI set kan niet voldoende slag maken voor de V-brake. En dat zou toch niet moeilijk op te lossen zijn. V-brakes zijn echt een ondergewaarde rem. Kost weinig, remt super, makkelijk afstelbaar en lichtgewicht.
Nee,..... dan de fiets industrie. Die bedenken 12 speed plus een boel cassettes waar daar zelden een 18 inzit. En iedereen lijkt een 18 te willen hebben.
De vraag is:
Wat zijn bij jullie innovaties waar je wél op zit te wachten?,,...... Maar ze blijven maar steeds uit.
Mijn voorbeelden:
- Wereldwijde adoptie van de Campagnolo standaard voor de body. Cassette van Campa vreten nooit in. Die Shimano dingen wel, zeker de alu bodies. Gewoon een ramp. Waarom toch nooit de Campa standaard aangenomen? Diepere groeven, het is gewoon beter
- STI schakel/rem set werken niet samen met V-brakes. In mijn optiek in miskleun. De STI set kan niet voldoende slag maken voor de V-brake. En dat zou toch niet moeilijk op te lossen zijn. V-brakes zijn echt een ondergewaarde rem. Kost weinig, remt super, makkelijk afstelbaar en lichtgewicht.
Nee,..... dan de fiets industrie. Die bedenken 12 speed plus een boel cassettes waar daar zelden een 18 inzit. En iedereen lijkt een 18 te willen hebben.
De vraag is:
Wat zijn bij jullie innovaties waar je wél op zit te wachten?,,...... Maar ze blijven maar steeds uit.
Live fast; die young. mijn blog
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Mini V-brakes bestaan al heel lang.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik zit te wachten op ultralichte onderdelen die ook nog eens sterk zijn en ook nog eens betaalbaar. Van die ene spreuk die zegt dat dat niet samen kan gaan.
En over die 18 in de cassette. Dat is alleen vlakke-landers-dingetje. Dus niet iedereen zit daar op te wachten. En ik vermoed dat het merendeel van de aarde niet vlak is. Dus dat verklaart al iets m.b.t. die 18.
En over die 18 in de cassette. Dat is alleen vlakke-landers-dingetje. Dus niet iedereen zit daar op te wachten. En ik vermoed dat het merendeel van de aarde niet vlak is. Dus dat verklaart al iets m.b.t. die 18.
Laatst gewijzigd door leon1 op 04 dec 2023 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
zo had ik er nog nooit over nagedacht, aangaande die 18 ...leon1 schreef: ↑04 dec 2023 18:50 Ik zit te wachten op ultralichte onderdelen die ook nog eens sterk zijn en ook nog eens betaalbaar. Van die ene spreuk die zegt dat dat niet samen kan gaan.
En over die 18 in de cassette. Dat is alleen vlakke-landers-dingetje. Dus niet iedereen zit daar op te wachten. En ik vermoed dat het merendeel van de aarde niet vlak is. Dus dat verklaart al iets m.b.t. die 18.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Deels eens maar:
-Alleen de polder touristen willen een 18. In de rest van de wereld zit bijna niemand daar op te wachten;
-12speed is zeker niet slechter, ook hier geld weer buiten de polder en op de MTB en Gravel is het ideaal;
-Schijven zijn gewoon beter, alleen ook niet in de natte vette polder waar ze nooit goed warm worden.
Waar ik vooral op zit te wachten ergonomische race sturen. waarom dat er nog niet is snap ik niet. Een hip aero stuur is in 90% van de gevallen met de rijder erop minder aero dan een normaal stuur met een beetje backsweep. Het stuur is extreem veel voordeel te halen mbt comfort aero.
Coefficient is de enige die een echt kloppend stuur maakt. Zipp en Syntace doen leuk mee, maar het kan beter.
https://coefficientcycling.com/products ... -handlebar
Het zal door de mode politie wel worden afgekraakt, maar dit is voor iedereen 100% beter.
-Alleen de polder touristen willen een 18. In de rest van de wereld zit bijna niemand daar op te wachten;
-12speed is zeker niet slechter, ook hier geld weer buiten de polder en op de MTB en Gravel is het ideaal;
-Schijven zijn gewoon beter, alleen ook niet in de natte vette polder waar ze nooit goed warm worden.
Waar ik vooral op zit te wachten ergonomische race sturen. waarom dat er nog niet is snap ik niet. Een hip aero stuur is in 90% van de gevallen met de rijder erop minder aero dan een normaal stuur met een beetje backsweep. Het stuur is extreem veel voordeel te halen mbt comfort aero.
Coefficient is de enige die een echt kloppend stuur maakt. Zipp en Syntace doen leuk mee, maar het kan beter.
https://coefficientcycling.com/products ... -handlebar
Het zal door de mode politie wel worden afgekraakt, maar dit is voor iedereen 100% beter.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wel bijzonder dat Shimano hem wel aankondigde maar vervolgens niet gaat maken. Denk dat er meer mensen gelukkig zouden zijn dan met een pressfit BB of de zoveelste geïntegreerde zadelpenklem die niet goed werkt.
Less is bore
En toch zou er een markt zijn voor die 18t. Ik mis 'm enorm op de rustigere zomertrainingen. Die haspel ik meestal af op de 17t (vooraan 50 blad), als het wat windop gaat ga ik ooit naar de 19. Maar dat gat vind ik toch net te groot. De 12-speed Dura Ace was initieel ook voorzien in 11-28 uitvoering, met de 18t krans. Spijtig genoeg tot op heden niet in productie.leon1 schreef: ↑04 dec 2023 18:50 Ik zit te wachten op ultralichte onderdelen die ook nog eens sterk zijn en ook nog eens betaalbaar. Van die ene spreuk die zegt dat dat niet samen kan gaan.
En over die 18 in de cassette. Dat is alleen vlakke-landers-dingetje. Dus niet iedereen zit daar op te wachten. En ik vermoed dat het merendeel van de aarde niet vlak is. Dus dat verklaart al iets m.b.t. die 18.
Vooraan een 53 plaatsen, en je hebt nagenoeg hetzelfde verzet (als 50/17). Ik zie het probleem niet zo.
Ik zou wel zitten te wachten op échte standaarden, en daarmee maximale uitwisselbaarheid tussen onderdelen, merken (zowel binnen als tussen), frames, etc.
Gaat nooit gebeuren...
Beste innovatie waarvan ik niet wist dat ik er op dat te wachten is de one-by aandrijving voor mtb's.
Ik zou wel zitten te wachten op échte standaarden, en daarmee maximale uitwisselbaarheid tussen onderdelen, merken (zowel binnen als tussen), frames, etc.
Gaat nooit gebeuren...
Beste innovatie waarvan ik niet wist dat ik er op dat te wachten is de one-by aandrijving voor mtb's.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dan blijft dat gat nog bestaan, hé. Je verplaatst het probleem dan enkel naar de net iets snellere trainingen/ritten...
Met één tand opgaande kransjes van 11 naar 19t is echt geen overbodige luxe.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Je moet eigenlijk juist met een 46 gaan rijden ipv met een 53.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!