25 mm banden
Ga je met een 25 mm band van een 15C velg naar een 19C velg dan kan de hoogte zelfs toenemen, iets waarme niemand rekening houdt, meestal gaat het dan mis bij de voorrem in krappe vorken.amclassic-fan schreef:Volgens mij is het een gevalletje indekken van de fabrikant. Je moet er wel rekening mee houden dat op een bredere velg de hoogte van de band afneemt. Maak je het te extreem, dan is de kans op stootlek fors groter. .
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat is een gek plaatje, als ik kijk naar dezelfde 25mm band op een 19mm brede velg en op de 25mm brede velg, dan is op de bredere velg de band breder en hoger. Dat zou betekenen dat het volume van de band bij een bredere velg groter wordt.
De band kan toch niet veranderen qua volume, alleen qua vorm...Is het plaatje niet goed getekend of is mijn logica te simpel??
De band kan toch niet veranderen qua volume, alleen qua vorm...Is het plaatje niet goed getekend of is mijn logica te simpel??
Dat is goed te verklaren:
Een velg-band combinatie moet je zien (ruwweg) als cirkel, een band heeft alleen volume als tie op een velg zit.
Maak je een stukje van de omtrek (velg) groter, dan neemt de diameter toe en dus ook het volume (en hoogte in beperkte mate)
Een velg-band combinatie moet je zien (ruwweg) als cirkel, een band heeft alleen volume als tie op een velg zit.
Maak je een stukje van de omtrek (velg) groter, dan neemt de diameter toe en dus ook het volume (en hoogte in beperkte mate)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb het plaatje niet gemaakt, dus kan ook geen commentaar geven op eventuele fouten/ongerijmdheden.
Vouwbanden zijn in principe een rondlopend lint, waarvan de breedte+velg de uiteindelijke diameter bepaalt.
Het is echter geen homogeen lint met over de hele breedte dezelfde eigenschappen, misschien dat dat een rol speelt bij de vorm die opgepompt wordt aangenomen.
Vouwbanden zijn in principe een rondlopend lint, waarvan de breedte+velg de uiteindelijke diameter bepaalt.
Het is echter geen homogeen lint met over de hele breedte dezelfde eigenschappen, misschien dat dat een rol speelt bij de vorm die opgepompt wordt aangenomen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Kees, leg mij als leek nou eens uit hoe een band waarbij de afstand tussen de hieldraden bepaald wordt door het karkas in diameter kan toenemen als hij op een bredere velg wordt gemonteerd, want dat is toch wat jij aan de hand van je plaatje beweert.
De afstand tussen de hieldraden wordt niet door de band, maar door de velg bepaald.Keezx schreef:Dat is goed te verklaren:
Een velg-band combinatie moet je zien (ruwweg) als cirkel, een band heeft alleen volume als tie op een velg zit.
Maak je een stukje van de omtrek (velg) groter, dan neemt de diameter toe en dus ook het volume (en hoogte in beperkte mate)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig