Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 21 dec 2014 18:37

Vanmorgen op pad gegaan met de Koga Miyata. Hij fietst uitstekend, het frame en de vers gespaakte wielen voelen als nieuw aan. Het stuur staat wat lager dan m'n reguliere fiets en dat voelde ik wel na anderhalf uur. Tevens heb ik nog geen klikpedalen en dat fietst toch wel belazerd met gympies. Maar het grootste probleem was wel dat mijn lichtste verzet (42/18) niet licht genoeg was voor de tegenwind vandaag langs de ringvaart. Dus na 17 kilometer ploeteren met een veel te lage trapfrequentie maar omgedraaid. Terug naar huis ging het een stuk beter.
In ieder geval ben ik onderweg geen onderdelen verloren dus dat was een flinke opsteker voor mijn fietsenmakersego.

Jannes2
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2014 16:45

Jannes2 21 dec 2014 21:02

.jeroen. schreef:


@Jannes2: Is dat niet van Theo Verschueren? Mede forumlid Farelli schreef op zijn blog het volgende over Verschueren. :
Farelli schreef: Verschueren verkocht Colnago, Concorde, Diamant en een eigen merk.
Daarvoor kocht ie de frames in bij Martens in Zwevezele en zette d'r dan z'n eigen stickers op.
Dit is dus eigenlijk een Martens, Martelly zo U wilt.
@.jeroen.: Bedankt voor die gouden tip! Ik heb alle nodige informatie gevonden :-)! Ik zal nog proberen om binnenkort een fotootje te posten. Misschien kom ik dan iets te weten over het model zelf.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 22 dec 2014 14:48

EmPeHa schreef: Reden om verder te kijken en zo kwam ik uit bij mijn nieuwe aanwinst: een Champion mondial cross-frame uit 1993.
Leuk frame zeg! Hoe is de staat van de lak? Is het een kwestie van oppoetsen of komt er een nieuwe laklaag op? En heb je al iets ingedachte qua opbouw?

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 dec 2014 16:16

Ik heb het frame gisteren een goede schoonmaakbeurt gegeven en de balans opgemaakt.
Zoals ik het nu bekijk, ga ik de achtervork opnieuw in de lak zetten. De overige beschadigingen ga ik bijwerken en/of poetsen. Over de opbouw zit ik nog te dubben.
Afbeelding

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 22 dec 2014 20:13

EmPeHa schreef: Reden om verder te kijken en zo kwam ik uit bij mijn nieuwe aanwinst: een Champion mondial cross-frame uit 1993.
Gaaaaaaf! Een crosser zou ik ook nog wel eens willen, en dan zo'n Gazelle is wel echt leuk! Ik zou zelf voor een ander kleurtje kiezen denk ik. Ben vooral benieuwd naar de afmontage!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 22 dec 2014 22:34

Afgelopen tijd had ik al een enkel frame en een complete fiets voorbij zien komen op marktplaats. Toen was ik nog niet echt op zoek, hoewel ik toen twijfelde of ik een bod zou uitbrengen. Het zwart heeft als voordeel dat het redelijk makkelijk is bij te werken zonder dat het erg opvalt. En dat lichtpurper zie ik maar als een kenmerk uit de periode dat het frame is gebouwd. Vanavond aan het poetsen geweest en hij begint redelijk te glimmen. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het uiteindelijk uitpakt. :)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 23 dec 2014 10:54

[quote="gerardn". Maar het grootste probleem was wel dat mijn lichtste verzet (42/18) niet licht genoeg was voor de tegenwind vandaag langs de ringvaart..[/quote]


Wat doe je jezelf toch aan man

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 23 dec 2014 21:38

.
Laatst gewijzigd door gerardn op 23 dec 2014 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 23 dec 2014 21:40

theodorocampagnolo schreef:
gerardn schreef:. Maar het grootste probleem was wel dat mijn lichtste verzet (42/18) niet licht genoeg was voor de tegenwind vandaag langs de ringvaart..
Wat doe je jezelf toch aan man
Haha, ja dat was een kleine misrekening, ik vond de 13-18 cassette er wel stoer uitzien en hij was toch mooi een tientje goedkoper dan de 13-23 versie. Die ik nu dus alsnog besteld heb...

carver83
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2014 22:05

carver83 25 dec 2014 11:51

Een paar vraagjes voor de kenners:

Via via een mooie occasie op de kop kunnen tikken: Een goudkleurige Peugeot racefiets uit het jaar 19....
https://www.dropbox.com/s/hh9aekk7xylvr ... 6.jpg?dl=0

Aangezien de fiets zelf in redelijk goede staat is, zal ik toch een paar noodzakelijke ingrepen moeten doen om hiermee veilig op straat te kunnen vrees ik.

Wielen:
De huidige wielen zijn tubewielen (onbruikbaar) met een 6 speed freewheel cassette. Ik zal eens moeten langsgaan bij een locale fietsmaker om te weten te komen of er met deze wielen nog wel gereden kan worden. Ik had graag met draadbanden gereden vanwege praktische redenen. Het zullen dus hoogst waarschijnlijk nieuwe retro-like wielen worden (breedte 120mm) Iemand een idee waar ik een mooie wielset kan aankopen?

Versnellingen:
Momenteel is het dus een 6 speed, maar wegens uitstervende onderdelen voor 6 speed (freewheel en ketting) had ik er toch graag een 7 speed van gemaakt. Nieuwe kabeltjes gaan er dus ook op natuurlijk. Goed idee of niet?

Trapsas:
Ga ik eens moeten uit elkaar halen en wat nieuw vet aanbrengen (eventueel nieuwe as) om alles weer lekker soepel te laten draaien.
De huidige trapas is van het merk stronglight. Ik heb hier ook nog een originele Peugeot crank liggen maar weet nog niet welke het gaat worden.
https://www.dropbox.com/s/xxdzo01lqkl8s ... 5.jpg?dl=0
Iemand die weet welke beter is?
Pedalen worden wat opgeblonken en worden natuurlijk behouden.

Verder zal ook nog eens het balhoofd niet vet nodig hebben en een nieuw stuurlintje.

Het eerste zal natuurlijk een grondige poetsbeurt worden.

Greetings en prettige feesten.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 25 dec 2014 12:24

carver83 schreef: Wielen:
De huidige wielen zijn tubewielen (onbruikbaar) met een 6 speed freewheel cassette. Ik zal eens moeten langsgaan bij een locale fietsmaker om te weten te komen of er met deze wielen nog wel gereden kan worden. Ik had graag met draadbanden gereden vanwege praktische redenen. Het zullen dus hoogst waarschijnlijk nieuwe retro-like wielen worden (breedte 120mm) Iemand een idee waar ik een mooie wielset kan aankopen?

Versnellingen:
Momenteel is het dus een 6 speed, maar wegens uitstervende onderdelen voor 6 speed (freewheel en ketting) had ik er toch graag een 7 speed van gemaakt. Nieuwe kabeltjes gaan er dus ook op natuurlijk. Goed idee of niet?

Trapsas:
Ga ik eens moeten uit elkaar halen en wat nieuw vet aanbrengen (eventueel nieuwe as) om alles weer lekker soepel te laten draaien.
De huidige trapas is van het merk stronglight. Ik heb hier ook nog een originele Peugeot crank liggen maar weet nog niet welke het gaat worden.
.
A Wielen. Velgen overzetten? Als de naven nog goed zijn...

B Versnellingen. Wat voor naven zijn het? Als de achternaaf een Maillard Helicomatic is is de aanschaf van een ander wielset een goed idee. Kan je gelijk upgraden naar 9 speed. Effe frame uitbuigen

C Trapas. Stronglite maakte hele goeie trapassen. Gewoon demonteren: eerst de linkercrank, dan een kras op de trapas maken met de slijper, dan de rechtercrank, eraf, demonteren, nieuwe vet + kogels en bij terugzetten de trapas een kwartslag draaien.

Prachtfiets!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 25 dec 2014 17:34

Dizono schreef:
EmPeHa schreef: Reden om verder te kijken en zo kwam ik uit bij mijn nieuwe aanwinst: een Champion mondial cross-frame uit 1993.
Gaaaaaaf! Een crosser zou ik ook nog wel eens willen, en dan zo'n Gazelle is wel echt leuk! Ik zou zelf voor een ander kleurtje kiezen denk ik. Ben vooral benieuwd naar de afmontage!
Ondertussen een partij onderdelen opgehaald van iemand die zijn Ridley wil upgraden. Misschien wel het belangrijkste zijn de Ultegra 6700 2x10 shifters. Daarnaast een set Frog legs remmen en een FSA Grossamer crankset (40/50T). Verder een set Fulcrum Racing 6 wielen met Grifo banden. Om de voorderailleur te kunnen monteren, is er een losse klemband nodig en eventueel ook nog een adapter vanwege de buisdiameter. Voor een beetje meer heb ik een complete VD, dus daar opteer ik voor. Ik kom uit bij de Shimano CX 70 Top pull. Het rolletje bij de bracket is dan ook niet meer nog om de kabel te om te buigen. Achter wordt de Ultegra 6700 derailleur vervangen door een 9(!) speed Deore XT. Deze is iets meer heavy duty dan de 6700. De 9 speed AD zal moeten kunnen werken met de 10 speed shifter. Leuk detail is dat in 1993 er ook Deore groepen voor Gazelle crossers werden aanbevolen. Er zat zelfs nog een oude Deore LT voorderailleur op het frame. Ik heb nog overwogen een oude Deore groep bij elkaar te zoeken. Vooralsnog toch gekozen voor modernere techniek. D'r zal een Shimano BB inkomen. Als stuur heb ik een Deda Piega genoteerd. Reacties zijn welkom. :)

Plaats reactie