Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Tijanus
Forum-lid

Tijanus 03 mar 2019 13:24

Karl66 schreef: 03 mar 2019 11:40 Kom op, Marianne Timmer is toch met een stuk of twaalf andere schaatsers in 2000 in Nagano gewoon betrapt op EPO? Het was in die tijd misschien nog niet te bewijzen maar met hun hematocrietwaardes kan je geen andere zinnige conclusie trekken.
Naah, Marianne was gewoon Keniaans, die hebben dat van nature...
Zijn die bloedstalen er niet meer? Die van de Tour '99 zijn voor de OS in Sydney nog eens gebruikt om hun EPO test te valideren...

Karl66 schreef: 03 mar 2019 11:40 En afgelopen week stond er nog een stuk in de VK dat er bovengemiddeld veel schaatsers aan de schildklier medicatie zitten. Maar volgens alle betrokkenen was er niks aan de hand, want de artsen hadden het allemaal met de goede intenties en op medisch verklaarbare gronden voorgeschreven... :roll:
Voor zover ik weet ging dat over astmamedicatie, al dan niet salbutamol.
En het werd inderdaad opmerkelijk sterk gebagatelliseerd.

Nou ja, we leven in een land waarin de nationale dopingautoriteit middels wetenschappelijk broddelwerk probeert niet aan te tonen dat EPO prestatiebevorderend werkt, dus zo opmerkelijk is dat misschien ook weer niet.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 mar 2019 13:29

Tijanus schreef: 02 mar 2019 23:38 De langste afstand bij het schaatsen duurt normaliter nog geen 14 minuten.
VO2max-inspanning bij uitstek. :like:

Tijanus schreef: 03 mar 2019 11:23 Verschil zal het vast maken, maar genoeg verschil om het risico waard te zijn? Alleen wanneer je alle vervolging af kunt kopen is elke 'marginal gain' de moeite waard...
Er zullen zat sporters zijn die daar anders over denken.

Tijanus schreef: 03 mar 2019 11:23Aan de andere kant, leek de techniek van Marianne Timmer nergens op
:roll:
toch werd ze wereldkampioene sprint.
Dus kennelijk leek haar techniek wel degelijk ergens op.
Je verwart techniek met stijl.

Karl66 schreef: 03 mar 2019 11:40 Kom op, Marianne Timmer is toch met een stuk of twaalf andere schaatsers in 2000 in Nagano gewoon betrapt op EPO? Het was in die tijd misschien nog niet te bewijzen maar met hun hematocrietwaardes kan je geen andere zinnige conclusie trekken.
De spelen in Nagano waren in 1998... ik weet niet of ze die stalen bewaard hebben. Maar in 2000 had Timmertje wel een 47+ hematocrietgevalletje. Schaatste toen bij de befaamde SpaarSelect-ploeg met ploegarts B.N, onder wiens hoede sprinter G.R. stayersafstanden won, sprinter J-J.L. een WR op de 1500 reed etc.

Maar goed, over de Noorse schaatser J.O.K, die in '94, na Italiaanse dokter F.C., bijgenaamd 'Monsieur Sang', geconsulteerd te hebben de Spelen van Lillehammer domineerde kunnen we ook nog wel een boompje opzetten.
Laatst gewijzigd door scepticus op 03 mar 2019 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mar 2019 13:43

Tijanus schreef: 03 mar 2019 13:16
Ernie C. schreef: 03 mar 2019 12:34
Tijanus schreef: 03 mar 2019 11:23
En toch schaatst er praktisch niemand zo goed als een Jan Bos, Hiroyasu Shimizu of Pavel Kulishnikov (al geeft Kjeld Nuis dat laatste liever niet toe).
Aan de andere kant, leek de techniek van Marianne Timmer nergens op (tenzij je vals starten een technische kwaliteit vindt, op dat punt was ze geweldig), en toch werd ze wereldkampioene sprint. Opmerkelijk...
Kijk even naar de afstanden die onze grote vriend Max Hauke langlauft...
Herr Hauke deed van Langlauf sprint tot 30km, dus ruim 3 minuten tot ruim een uur?

Toch weer een ander bereik dan schaatsen. Schaatsen lijkt wellicht meer op baanwielrennen... maar dan technischer.
(Dat 'elke trap is raak' kan ik ook op de fiets, zeker met klikpedaaltjes, maar op de schaats...)
Het zwaartepunt lag volgens mij vooral op de sprint en de 15km. Dat ligt een stuk dichter tegen schaatsen aan dan tegen wegwielrennen.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2019 13:57

Karl66 schreef: 03 mar 2019 11:50 En dan kom je dit bericht tegen: https://www.wielerflits.nl/nieuws/stefa ... oping-toe/
Ik ben er door dit voorval wel weer zekerder van dat het nog steeds gebeurd. Bloedzakken, centrifuge; dat komt niet van 1 incidentje.
Less is bore

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 mar 2019 14:03

Waar ik dan vooral benieuwd naar ben: hoe omzeilen ze de controles (reticulocyten) dan? Met een transfusie van een halve liter in één keer kom je toch niet meer weg tegenwoordig?
Hoe groot was die zak die Hauke naar binnen liet lopen? 200ml? 100ml? 50ml?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2019 14:18

Dat vroeg ik mij ook al af. Ik ken de hele achtergrond van het justitiele onderzoek niet en mijn duits is ook niet zo goed dat ik dat uit kan vogelen, maar ik neem aan dat deze inval is gedaan o.b.v. onderzoek/tips en niet op basis van niet gepubliciteerde postieve dopingcontroles.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 03 mar 2019 17:10

@fiedoo: je mag mij (wellicht terecht) van alles verwijten, maar je weet dat het bij mij niets met chauvinisme te maken heeft. Erik Dekker vind ik ook een slap ei dat ie niets durft te zeggen en bij de overwinningen van Terpstra stond ik ook niet op de banken.

En verder lijkt het mij verstandig dat we de dopingdiscussie niet meer in dit topic voeren (En ja, ik was de aanstichter).
Eventueel vervolg in dopingtopic lijkt mij handiger.

qoute

bij deze; ik verwijt je niks hoor, ik maak enkel bedenkingen bij je visie op het wielrennen. Opmerkelijke zege vandaag van Jungles, nog een paar zo een zeges en ik ga ook al eens de wenkbrauwen fronsen.
Maar als je een reactie al hebt op de zege van stybar gisteren (omdat er mensen met een dopinghistorie bij DQS zitten), wat doe je dan bij de suprematie van een bepaald renner in het veldrijden die begeleid wordt door een vader met een zwaar dopingverleden? De zoon hoeft daarvoor toch niet voortdurend in vraag gesteld te worden of wel?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Karl66
Forum-lid

Karl66 03 mar 2019 17:28

scepticus schreef: 03 mar 2019 13:29
De spelen in Nagano waren in 1998... ik weet niet of ze die stalen bewaard hebben. Maar in 2000 had Timmertje wel een 47+ hematocrietgevalletje. Schaatste toen bij de befaamde SpaarSelect-ploeg met ploegarts B.N, onder wiens hoede sprinter G.R. stayersafstanden won, sprinter J-J.L. een WR op de 1500 reed etc.
Dat klopt, dat was het WK afstanden in 2000 in Nagano ;)
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2019 17:40

fiedoo schreef: 03 mar 2019 17:10 . Opmerkelijke zege vandaag van Jungles, nog een paar zo een zeges en ik ga ook al eens de wenkbrauwen fronsen.
Die opmerking had ik niet van je verwacht om eerlijk te zijn. Wel eerlijk van je!

Ik heb de koers niet gezien vandaag, had er geen zin in dus kan er ook niks over zeggen.
Behalve dan dat het wel bijzonder is dat QS weer wint.

Maar buiten dat: ik vraag mij af of nu dat gevalletje in het langlaufen een incident is, alleen in die sport speelt ivm beperkte controle, of dat het gewoon nog standaard praktijken zijn.
Less is bore

Karl66
Forum-lid

Karl66 03 mar 2019 17:41

fiedoo schreef: 03 mar 2019 13:41
Karl66 schreef: 03 mar 2019 11:47 Het nadeel van een foute ploeg als QS is dat er soms ook sympathieke renners met een hoge gunfactor bij rondrijden, En Stybar is toevallig zo'n renner. Maar ik begrijp Daniel zijn onbehagen wel, ondanks dat ik het Stybar wel gun.
tja roglic kan zomaar uit het niets komen en ook dit jaar de pannen van het dak rijden, dumoulin kan in iedere ronde de top 2 of 3 rijden, alle andere ronderenners van lotto jumbo en sunweb rijden ook top 10, groenewegen spurt iedereen uit het wiel, enz.. Skil-Shimano , het vroegere suweb wint zomaar een 10-tal tourritten op 2 jaar maar niks aan de hand hoor, maar als QS een kermiskoers wint is het kot te klein want dat kan niet hoor. 'Een beetje chauvinisme mag maar bij sommigen is 't er toch los over aan 't gaan vind ik.
We hebben het niet over individuele renners, maar hoe een ploeg met zíjn dopingverleden omgaat. En je wilt toch niet beweren dat het liegen en bedriegen van Lefevere over het dopingverleden van zijn ploeg te vergelijken is met een ex-Rabobankploeg, die volledig afstand heeft genomen van wat er in het verleden is gebeurd?

Met wijzen naar andere ploegen en renners verander je nog steeds niks aan het gedrag van Lefevere en zijn bewezen dopingartsen. Als er één ploegleider is waar ik spontane braakneigingen van krijg, dan is het wel Spekenbrink, maar toch bezorgt Lefevere het wielrennen een heel wat slechtere naam dan die vleegeworden marketingbullshit.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2019 18:06

Lefevre zou pas écht indruk maken als hij die mannen opzij zou zetten.
Maar blijkbaar zijn ze van onschatbare waarde die belangrijker is dan de geloofwaardigheid van het wielrennen.
Maar nee, PL gaat op Armstongiaanse wijze tekeer tegen mensen/pers die hem beschuldigen met nét niet genoeg feiten.
Less is bore

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 03 mar 2019 18:39

Zoals de rest van QS als groep voorin het peleton reed, is misschien wel enger dan de prestatie van Jungels ansich. De overige ploegen lagen al lang uit elkaar.

Plaats reactie