Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 01 jan 2015 18:17

Nieuw stuurlint is binnen, een draak van een ding om te monteren maar het is gelukt. Tip voor iemand die ook het cambium stuurlint wilt monteren in de toekomst, leg het lint eerst even een paar minuutjes in het water, dat brengt een stuk gemakkelijker aan. Geldt trouwens ook voor hun lederen variant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 01 jan 2015 18:31

Schitterend, het stuurlint is echt een verbetering. Nu nog pedalen er op en dan fietsen.

Wellicht nog alu spacers ipv carbon?
Afbeelding

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 01 jan 2015 18:38

Pedalen zitten op mijn titanium momenteel. Zijn Speedplays Stainless, past er gelukkig goed bij. :)

Spacer blijft carbon, past beter bij de topcap van het Record balhoofd.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 01 jan 2015 21:23

Memento_Mori schreef:Nieuw stuurlint is binnen, een draak van een ding om te monteren maar het is gelukt.

Afbeelding

Wel jammer dat je 't stuurlint verkeertom heb gewikkeld. Nu trek je 't tijdens 't fietsen los

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 01 jan 2015 22:25

Het zou mij verbazen als het los zou komen maar ik zal het meenemen in de overweging bij het vervangen van.

edit;

Toch nieuwsgierig van aard dus ik heb wat gevonden:
"Now begins the great debate. Which direction to wrap the tape? Clockwise? Counterclockwise? Or is it directional-by-hemisphere, similar to the way toilets flush?

I’ll leave this decision to you. I’ve heard adamant arguments on both sides. Don’t worry about it. The most important thing is that you make the wraps tight enough. In my experience, that is what keeps the bar tape from unraveling – not the direction you wrap the tape.

I personally like to wrap the tape inwards. On the right drop, that means counterclockwise; on the left, clockwise. If you really want to get geeky, wrap the tape in the direction that you’ll more likely pull to tighten it while riding. If you pull more ‘up-and-in’ while sprinting in the drops, wrap like I do. If you tend to rest your hands and ride in the drops for long periods (pulling the tape ‘over-and-out’), wrap the other direction."
Het zit in ieder geval strak genoeg!

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 02 jan 2015 13:08

Laat ik beginnen met een compliment over de fiets, man wat een prachtig ding! Ik had wat twijfels over de stuurpen, maar nu met het andere stuurlint is het totaalplaatje echt top!

Over stuurlint gesproken, mijn fiets (en vorige project) heeft/hebben een stuur met een verdikking in het midden en een harde rand, in dat geval vind ik het zelfs het mooiste om het stuurlint van binnen naar buiten te wikkelen. Zolang je het strak genoeg doet, valt de slijtage wel mee. Wel merk ik dat de toplaag van het leerlook-lint van BBB loslaat in de bocht net voor de shifters. De volgende keer dus echt leer of iig lint dat uit 1 materiaal is gemaakt. Daarnaast geeft het je een mooiere manier om de kabels weg te werken door deze voor de laatste slag onder het lint vandaan te laten komen. Dat ik in verhouding wellicht net iets vaker lint moet wisselen neem ik dan wel op de koop toe.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 02 jan 2015 14:46

@Dizono: 'Oude tijden herleven' bij het zien van je foto's :) ;) .

@Memento_Mori: Werkelijk schitterende fietsen, je De Rosa 'staal' en Dedaccia 'titanium'! Dit zijn m.i. esthetisch zeer fraai opgebouwde/uitgevoerde 'top-fietsen'. Het zijn voor mij ook van die fietsen waarvan ik het zelf 'zonde' zou vinden om de weg mee op te gaan. Eigenlijk 'te mooi om mee te fietsen' dus ;) . Maar ja, het zijn wèl fietsen, dus veel fietsplezier er mee!
60 x Ventoux

vapser
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:12

vapser 03 jan 2015 18:21

Hallo Kenners,

Ik heb een stalen frame op de kop weten te tikken en wil die gaan opbouwen. Nu is er tijdens de vracht een probleem ontstaan en dat heeft gezorgd voor een behoorlijk schade in het balhoofdbuis. Het balhoofd heeft een behoorlijke tik gehad en is nu vervormd (dus niet rond meer) en de lak is er af gesprongen. Het is echt een grote deuk en ik zal proberen later wat fotos te plaatsen. Is het überhaupt mogelijk om een stalen buis weer rond te krijgen of betekent dit het einde verhaal? De onderkant heeft ook een deuk en ik kan dus niet mijn headset in het balhoofd krijgen :( .

Alvast bedankt voor jullie tips.

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 03 jan 2015 18:28

vapser schreef:Hallo Kenners,

Ik heb een stalen frame op de kop weten te tikken en wil die gaan opbouwen. Nu is er tijdens de vracht een probleem ontstaan en dat heeft gezorgd voor een behoorlijk schade in het balhoofdbuis. Het balhoofd heeft een behoorlijke tik gehad en is nu vervormd (dus niet rond meer) en de lak is er af gesprongen. Het is echt een grote deuk en ik zal proberen later wat fotos te plaatsen. Is het überhaupt mogelijk om een stalen buis weer rond te krijgen of betekent dit het einde verhaal? De onderkant heeft ook een deuk en ik kan dus niet mijn headset in het balhoofd krijgen :( .

Alvast bedankt voor jullie tips.
Kom der maar in Theodoro 8-) 8-) 8-)
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 jan 2015 19:29

Door al het "gehobby" aan mijn Alu Gios, heb ik inmiddels een volledige (samengestelde) Campa groep op reserve liggen. Allemaal aluminium-zilverkleurige delen. Lijkt me mooi spul om een stalen frame mee af te bouwen....
Hierbij denk ik het liefst aan de bekende Italiaanse merken, zoals pinarello, colnago, bianchi, gios. Daarnaast heb ik ook een zwak voor de hollandse merken gazelle en rih.

Nu is door alle aankopen van de afgelopen tijd het budget flink ingekrompen. En door de marktplaats handel heb ik geen idee van reeële prijzen.

Daarom de vraag aan de kenners: kan ik hier met 150 á 200 euro in slagen?

Mocht iemand hier een frame hebben hangen/liggen, mag je gerust een PB doen.

Wat zoek: een net frame. Ongeveer een klassieke maat 56 á 58. Bovenbuis lengte tussen 55 en 56,5 cm. Liefst met BSA bracket, omdat ik hiervoor een centaur vierkant-as heb liggen.....

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 03 jan 2015 21:42

Dat denk ik wel Hans, er staan volgens mij voldoende frames met deze maten op Marktplaats. Helaas heb ik zelf alleen enkele grotere frames staan (die nog opgebouwd moeten worden) anders had ik je zeker kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 jan 2015 22:08

Dat is inderdaad jammer.
Op marktplaats is tenslotte niet alles even betrouwbaar en bijna iedereen denkt daar dat hun frame/fiets goud waard is. (Echt waar? Echt waar!)
Ik heb liever iets van een betrouwbaar forum-lid.....

Plaats reactie