Cyclocross fietsen
Ik had het nog even open gelaten (dacht ik) om hier open reacties te krijgen. Wat ik elders op het www lees is dat:
" V Brakes vs cantilevers is braking power vs. clearance" Ik dacht dat ik dit geval meer vrije ruimte welkom was geweest om te voorkomen dat de sneeuw zich ophoopt.
" V Brakes vs cantilevers is braking power vs. clearance" Ik dacht dat ik dit geval meer vrije ruimte welkom was geweest om te voorkomen dat de sneeuw zich ophoopt.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik heb ook cantilevers, en de afgelopen weken enkele keren in de sneeuw gefietst. De velgen komen onder een dun laagje ijs te zitten (zeker als het rond het vriespunt is). De remblokken slippen dan eigenlijk over je velg heen. Je hebt geen grip meer.
In de sneeuw gaat de V-brake versus canti niet meer op. Ik denk dat Robbebopper het aan het juiste eind heeft: je velgen ploegen door sneeuw waardoor er ijsvorming ontstaat. Hier zullen disc brakes pas last van krijgen als je door hele diepe (onbegaanbare) sneeuw gaat.
Dag 2 was de sneeuw "gezet" en op de meeste plaatsten platgedrukt. Ik had dag 2 dan ook geen problemen met mijn V brakes.
Dag 2 was de sneeuw "gezet" en op de meeste plaatsten platgedrukt. Ik had dag 2 dan ook geen problemen met mijn V brakes.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Vanaf vorige week een CX met schijfremmen. In alle omstandigheden heel veel remkracht (was te verwachten) en ik zie niet in waarom je geen schijven zou nemen als je een nieuwe fiets koopt.
Voor profs of wedstrijdrenners snap ik het wel, ze zijn toch weer zwaarder
Voor profs of wedstrijdrenners snap ik het wel, ze zijn toch weer zwaarder
Twitter: @rbruijns
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik zie dat wel in.
Zo gebruik ik naast mijn (twee) crossers, ook nog een tweetal racefietsen. Ik vind het prettig om de wielen tussen de verschillende fietsen naar believen te kunnen wisselen.
Daarnaast heb ik gewoon een hekel aan bijgeluiden tijdens het fietsen. Die schijfremmen schaven/schuren vaak bij slecht weer. Vind ik irritant.
Zo gebruik ik naast mijn (twee) crossers, ook nog een tweetal racefietsen. Ik vind het prettig om de wielen tussen de verschillende fietsen naar believen te kunnen wisselen.
Daarnaast heb ik gewoon een hekel aan bijgeluiden tijdens het fietsen. Die schijfremmen schaven/schuren vaak bij slecht weer. Vind ik irritant.
Bij mij speelt hetzelfde: wil wielen kunnen wisselen tussen verschillende fietsen. Verder zie ik ook in dat schijfremmen beter remmen, maar tot op heden ben ik slechts 1 keer in een situatie gekomen waar ik die remkracht moest missen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik zag het eerst ook als een nadeel om een fiets met schijfremmen te kopen dat ik niet meer wielen kon wisselen. Echter, in de praktijk bleek dat ik dat amper deed. Over het algemeen remmen schijven idd veel beter, echter heb ik bij een wedstrijd al eens gehad dat de zachte blokken die er standaard in zaten zo maar weg waren. Het was die dag één grote modderbende met veel afdalingen waar geremd moest worden.
Ik heb er nu hardere blokken in, dat gaat wel veel beter.
Ik heb er nu hardere blokken in, dat gaat wel veel beter.
Ik ben van plan om een crosser aan te gaan schaffen. Momenteel rijd ik voornamelijk op de weg, en af en toe een mtb-tochtje. Doel is om de crosser te gebruiken op de weg in de winter, en af en toe een tochtje door de vlakke bossen te maken.
Nu zie ik op marktplaats een Empella Bonfire SL staan.
Als ik de gemetrie van deze fiets vergelijk met m'n racer is de bovenbuis lengte hetzelfde. Dit terwijl m'n racefiets ingemeten is en de bonfire (volgens de verkoper) geschikt is voor personen tussen 1.72 en 1.80. Ik zelf ben 1.76.
Moet de bovenbuis lengte niet per definitie korter zijn??
Graag advise waar ik op moet letten bij de aanschaf van een crosser.
Is Empella eigenlijk een goed merk?
Zie advertentie: Hoeveel is deze fiets waard volgens jullie?
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr.
Alvast bedankt voor de hulp!
Nu zie ik op marktplaats een Empella Bonfire SL staan.
Als ik de gemetrie van deze fiets vergelijk met m'n racer is de bovenbuis lengte hetzelfde. Dit terwijl m'n racefiets ingemeten is en de bonfire (volgens de verkoper) geschikt is voor personen tussen 1.72 en 1.80. Ik zelf ben 1.76.
Moet de bovenbuis lengte niet per definitie korter zijn??
Graag advise waar ik op moet letten bij de aanschaf van een crosser.
Is Empella eigenlijk een goed merk?
Zie advertentie: Hoeveel is deze fiets waard volgens jullie?
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr.
Alvast bedankt voor de hulp!
Algemeen gangbaar is dat je op een crosser iets korter zit dan op de wegracer. Dat de bovenbuis even lang is zegt niet alles: de hellingshoek van de zitbuis heeft ook invloed. Het kan heel goed zijn dat je alsnog korter zit en deze fiets jou past.
Empella is een een echt cyclocross merk en er rijden er behoorlijk wat rond in NL. En volgens mij met tevreden baasjes. Ik heb er 1 (gaat binnenkort wel naar een ander baasje) en ben er erg tevreden over.
Hoeveel de fiets waard is? Dat is zo niet te zeggen. De eigenaar zegt een aantal slijtage onderdelen in 2014 vervangen te hebben. Ik kan dat niet controleren en ik weet ook niet hoeveel hij sindsdien met de fiets gereden heeft. Remranden van wielen slijten ook harder in het veld. Daar zou je ook goed naar moeten kijken.
Mochten al die onderdelen in goede staat zijn, dan kan jij aan deze fiets veel plezier beleven.
Empella is een een echt cyclocross merk en er rijden er behoorlijk wat rond in NL. En volgens mij met tevreden baasjes. Ik heb er 1 (gaat binnenkort wel naar een ander baasje) en ben er erg tevreden over.
Hoeveel de fiets waard is? Dat is zo niet te zeggen. De eigenaar zegt een aantal slijtage onderdelen in 2014 vervangen te hebben. Ik kan dat niet controleren en ik weet ook niet hoeveel hij sindsdien met de fiets gereden heeft. Remranden van wielen slijten ook harder in het veld. Daar zou je ook goed naar moeten kijken.
Mochten al die onderdelen in goede staat zijn, dan kan jij aan deze fiets veel plezier beleven.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
De frames van Empella, en dan met name de Bonfire, zijn al jaren niet meer in productie.
Ik zelf rijd al jaren naar tevredenheid rond op een Bonfire (vanaf 2001!).
Maar, over het algemeen kun je dit model voor veel minder dan de hier gevraagde prijs op de kop tikken
Ik zelf rijd al jaren naar tevredenheid rond op een Bonfire (vanaf 2001!).
Maar, over het algemeen kun je dit model voor veel minder dan de hier gevraagde prijs op de kop tikken
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Ik lees allerlei verhalen over schijfremmen. Met name over mechanische vs. hydraulische schijfremmen. Hydraulisch zou dan beter zijn. Maar zijn deze ook te gebruiken met Campagnolo Record 11-speed shifters? Ik kan daar eigenlijk geen informatie over vinden. Wie heeft daar informatie over of ervaring mee?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende