Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 27 jan 2015 22:30

Ik had het nog even open gelaten (dacht ik) om hier open reacties te krijgen. Wat ik elders op het www lees is dat:
" V Brakes vs cantilevers is braking power vs. clearance" Ik dacht dat ik dit geval meer vrije ruimte welkom was geweest om te voorkomen dat de sneeuw zich ophoopt.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 27 jan 2015 22:57

Ik heb ook cantilevers, en de afgelopen weken enkele keren in de sneeuw gefietst. De velgen komen onder een dun laagje ijs te zitten (zeker als het rond het vriespunt is). De remblokken slippen dan eigenlijk over je velg heen. Je hebt geen grip meer.

JoostG
Forum-lid

JoostG 29 jan 2015 09:10

In de sneeuw gaat de V-brake versus canti niet meer op. Ik denk dat Robbebopper het aan het juiste eind heeft: je velgen ploegen door sneeuw waardoor er ijsvorming ontstaat. Hier zullen disc brakes pas last van krijgen als je door hele diepe (onbegaanbare) sneeuw gaat.

Dag 2 was de sneeuw "gezet" en op de meeste plaatsten platgedrukt. Ik had dag 2 dan ook geen problemen met mijn V brakes.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 30 jan 2015 19:09

Vanaf vorige week een CX met schijfremmen. In alle omstandigheden heel veel remkracht (was te verwachten) en ik zie niet in waarom je geen schijven zou nemen als je een nieuwe fiets koopt.

Voor profs of wedstrijdrenners snap ik het wel, ze zijn toch weer zwaarder
Twitter: @rbruijns

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 30 jan 2015 19:37

Ik zie dat wel in.

Zo gebruik ik naast mijn (twee) crossers, ook nog een tweetal racefietsen. Ik vind het prettig om de wielen tussen de verschillende fietsen naar believen te kunnen wisselen.

Daarnaast heb ik gewoon een hekel aan bijgeluiden tijdens het fietsen. Die schijfremmen schaven/schuren vaak bij slecht weer. Vind ik irritant.

JoostG
Forum-lid

JoostG 30 jan 2015 21:17

Bij mij speelt hetzelfde: wil wielen kunnen wisselen tussen verschillende fietsen. Verder zie ik ook in dat schijfremmen beter remmen, maar tot op heden ben ik slechts 1 keer in een situatie gekomen waar ik die remkracht moest missen.
insta #gravelgremmen

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 30 jan 2015 22:07

Ik zag het eerst ook als een nadeel om een fiets met schijfremmen te kopen dat ik niet meer wielen kon wisselen. Echter, in de praktijk bleek dat ik dat amper deed. Over het algemeen remmen schijven idd veel beter, echter heb ik bij een wedstrijd al eens gehad dat de zachte blokken die er standaard in zaten zo maar weg waren. Het was die dag één grote modderbende met veel afdalingen waar geremd moest worden.

Ik heb er nu hardere blokken in, dat gaat wel veel beter.

Bartie9
Forum-lid

Bartie9 02 feb 2015 13:04

Ik ben van plan om een crosser aan te gaan schaffen. Momenteel rijd ik voornamelijk op de weg, en af en toe een mtb-tochtje. Doel is om de crosser te gebruiken op de weg in de winter, en af en toe een tochtje door de vlakke bossen te maken.

Nu zie ik op marktplaats een Empella Bonfire SL staan.

Als ik de gemetrie van deze fiets vergelijk met m'n racer is de bovenbuis lengte hetzelfde. Dit terwijl m'n racefiets ingemeten is en de bonfire (volgens de verkoper) geschikt is voor personen tussen 1.72 en 1.80. Ik zelf ben 1.76.
Moet de bovenbuis lengte niet per definitie korter zijn??

Graag advise waar ik op moet letten bij de aanschaf van een crosser.

Is Empella eigenlijk een goed merk?
Zie advertentie: Hoeveel is deze fiets waard volgens jullie?
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr.

Alvast bedankt voor de hulp!

JoostG
Forum-lid

JoostG 02 feb 2015 13:13

Algemeen gangbaar is dat je op een crosser iets korter zit dan op de wegracer. Dat de bovenbuis even lang is zegt niet alles: de hellingshoek van de zitbuis heeft ook invloed. Het kan heel goed zijn dat je alsnog korter zit en deze fiets jou past.
Empella is een een echt cyclocross merk en er rijden er behoorlijk wat rond in NL. En volgens mij met tevreden baasjes. Ik heb er 1 (gaat binnenkort wel naar een ander baasje) en ben er erg tevreden over.
Hoeveel de fiets waard is? Dat is zo niet te zeggen. De eigenaar zegt een aantal slijtage onderdelen in 2014 vervangen te hebben. Ik kan dat niet controleren en ik weet ook niet hoeveel hij sindsdien met de fiets gereden heeft. Remranden van wielen slijten ook harder in het veld. Daar zou je ook goed naar moeten kijken.
Mochten al die onderdelen in goede staat zijn, dan kan jij aan deze fiets veel plezier beleven.
insta #gravelgremmen

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 02 feb 2015 13:55

De frames van Empella, en dan met name de Bonfire, zijn al jaren niet meer in productie.
Ik zelf rijd al jaren naar tevredenheid rond op een Bonfire (vanaf 2001!).

Maar, over het algemeen kun je dit model voor veel minder dan de hier gevraagde prijs op de kop tikken

Harryfietst
Forum-lid

Gebruikersavatar Harryfietst 12 feb 2015 12:53

Ik lees allerlei verhalen over schijfremmen. Met name over mechanische vs. hydraulische schijfremmen. Hydraulisch zou dan beter zijn. Maar zijn deze ook te gebruiken met Campagnolo Record 11-speed shifters? Ik kan daar eigenlijk geen informatie over vinden. Wie heeft daar informatie over of ervaring mee?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 feb 2015 14:29

Nee natuurlijk zijn die niet met Record shifters te gebruiken, je hebt een versie nodig met hydraulisch reservoir en die bestaan niet van Campa.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie