Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 08 apr 2012 16:49

amclassic-fan schreef:Dus geen fluit zoals Havana al zei, want de werkdagen zullen er toch al gauw meer dan 5 zijn en de dagen wat langer dan van 9 tot 5.
Klopt. Meestal 5 tot 6 dgn. En vaak toch een uurtje of 10 tot 12 per dag. Manlief werkte van 9 tot 15 uur als fietsgids en was daarna in feite vrij om te gaan. Hij werkte nog 3 avonden voor 1 tot 2 uur. Met wat bijverdienen (massage a 30€ per half uur en soms een stuk of 10 per week) is het best te doen. Het leven is niet superduur. De meesten bij FM delen een appartement en dan ben je met 150€ per maand klaar. Otto betaalde 500€ voor zijn eigen appartement en kon 3 avonden per week kostenloos van een 5* buffet mee eten tijdens de informatie avonden. Dan kun je in feite goed rond komen. Alleen bouw je niet veel op voor je toekomst. Het is dus niet iets om voor altijd te doen maar als je dat wel wilt... Dan kan het prima! Als ik geen huis zou hebben, geen leuke job, dan zou ik geen moment twijfelen.

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 13 apr 2012 13:47

Ik zie dat je de fietsen bij FM ook een racefiets kan kopen. Zijn die fietsen het geld waard of zijn ze afgeragd?

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 13 apr 2012 14:10

dickw schreef:Ik zie dat je de fietsen bij FM ook een racefiets kan kopen. Zijn die fietsen het geld waard of zijn ze afgeragd?
Zijn zeker weten het geld waard.
De ene fiets ziet er beter uit dan de andere en hoe later in het jaar je de fiets koopt, hoe meer gebruikt.
Ik heb in 2010 een RZ120 mountainbike gekocht, dat was in juli. De fiets was een 2010 model en gebruikt sinds november 2009.
Hij zag er nog als nieuw uit. En dat scheelt dan zo 30 tot 50%. Ik heb de fiets ongezien gekocht.
Onze racefietsen komen ook uit Gran Canaria, maar die hebben we destijds wel nieuw gekocht maar daar ging een fikse korting af omdat Otto daar 3,5 jaar gids was en ik een paar weken geholpen had.
Ze zijn het dubbel en dwars waard.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 apr 2012 18:41

Ik vind persoonlijk de prijzen die ze normaliter vragen behoorlijk hoog. Is dat aan het eind van het seizoen beter?

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 13 apr 2012 19:03

havana schreef:Ik vind persoonlijk de prijzen die ze normaliter vragen behoorlijk hoog. Is dat aan het eind van het seizoen beter?
Hoog? Minimaal 30% van de nieuwwaarde gaat er af. Als je mazzel hebt soms zelfs 50%.
Voordat de nieuwe modellen komen, willen ze alle fietsen van het vorige seizoen verkocht hebben en voor 99% lukt dat. Ik denk wel dat als je bijv in juli of augustus informeert dat ze meer willen doen qua prijs. Nadeel is wel dat je dan minder keus hebt. Ik vind de prijzen erg goed, maar we krijgen altijd wel een mooie korting.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 apr 2012 20:28

30% van de nieuwwaarde is niks. Een willekeurige fiets die de winkel verlaat (nieuw) is direct al 15-20% minder waard, zelfs als er ie nog splinternieuw is. 30% vind ik dus niet veel voor een fiets die intensief gebruikt is.

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 13 apr 2012 20:34

havana schreef:30% van de nieuwwaarde is niks. Een willekeurige fiets die de winkel verlaat (nieuw) is direct al 15-20% minder waard, zelfs als er ie nog splinternieuw is. 30% vind ik dus niet veel voor een fiets die intensief gebruikt is.
Als je vroeg in het seizoen een fiets koopt, heb je grote kans dat ie nog volledig nieuw is en als je dan min 30% betaald... Vind ik niet veel. Alle fietsen bij FM krijgen na elke huurperiode een uitgebreide servicebeurt en ze vervangen onderdelen rap. Ik heb mijn vorige mountainbike in juli gekocht en die ad sinds november ervoor 21 verhuurdagen gehad. Ik betaalde 1500€ terwijl de nieuwwaarde tussen 3200 en 3500€ lag. De fiets was als nieuw. Je met het net treffen. Onze volledig nieuwe supersixen kochten we minus 55%. Dus dan kun je je voorstellen dat ik ze niet duur vindt, de prijzen op de site zijn absoluut onderhandelbaar.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 13 apr 2012 20:36

veeteetje schreef:Als je vroeg in het seizoen een fiets koopt, heb je grote kans dat ie nog volledig nieuw is en als je dan min 30% betaald... Vind ik niet veel. Alle fietsen bij FM krijgen na elke huurperiode een uitgebreide servicebeurt en ze vervangen onderdelen rap. Ik heb mijn vorige mountainbike in juli gekocht en die ad sinds november ervoor 21 verhuurdagen gehad. Ik betaalde 1500€ terwijl de nieuwwaarde tussen 3200 en 3500€ lag. De fiets was als nieuw. Je met het net treffen. Onze volledig nieuwe supersixen kochten we minus 55%. Dus dan kun je je voorstellen dat ik ze niet duur vindt, de prijzen op de site zijn absoluut onderhandelbaar.
En wat is de rol van jullie relatie met FM in de kortingspercentages? Het is toch niet realistisch dat wij als onbekenden van FM, voor dezelfde percentages in aanmerking komen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 apr 2012 22:06

Iedereen die een prof fiets koopt, koopt ook altijd een reserve fiets...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 14 apr 2012 10:35

litespeed schreef:
veeteetje schreef:Als je vroeg in het seizoen een fiets koopt, heb je grote kans dat ie nog volledig nieuw is en als je dan min 30% betaald... Vind ik niet veel. Alle fietsen bij FM krijgen na elke huurperiode een uitgebreide servicebeurt en ze vervangen onderdelen rap. Ik heb mijn vorige mountainbike in juli gekocht en die ad sinds november ervoor 21 verhuurdagen gehad. Ik betaalde 1500€ terwijl de nieuwwaarde tussen 3200 en 3500€ lag. De fiets was als nieuw. Je met het net treffen. Onze volledig nieuwe supersixen kochten we minus 55%. Dus dan kun je je voorstellen dat ik ze niet duur vindt, de prijzen op de site zijn absoluut onderhandelbaar.
En wat is de rol van jullie relatie met FM in de kortingspercentages? Het is toch niet realistisch dat wij als onbekenden van FM, voor dezelfde percentages in aanmerking komen?
Mijn man heeft er 3,5 jaar lang als bikeguide gewerkt. Daarvoor trainde hij er via FM al 14 jaar lang elk jaar in februari en maart. In 2009 hebben we 3 weken rond de kerst geholpen en daarom konden we de supersix zo voordelig aanschaffen. Maar 30-50% op een gebruikte fiets die nagenoeg in nieuwstaat verkeerd is voor iedereen een optie. FM wil in Nederland de afzetmarkt vergroten. Nu is het vooral Duitsland en Oostenrijk waar de fietsen naar toe gaan. In het verleden werden er soms wel 7 fietsen per week verkocht. Je krijgt als "onbekende" van FM op elke fiets zeker minimaal 30% en je kunt ervan uit gaan dat ze echt goed onderhouden zijn. Het hele frame is overigens beschermd met plastic folie dus schade aan lak is nihil.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 apr 2012 10:47

Je moet er toch wel meer dan 7 per week verkopen als je duizend fietsen kwijt wilt in een jaar tijd. :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 14 apr 2012 17:21

amclassic-fan schreef:Je moet er toch wel meer dan 7 per week verkopen als je duizend fietsen kwijt wilt in een jaar tijd. :)
De "gewone" fietsen, E-Bikes en alle andere fietsen dan mountainbikes / racefietsen gaan naar een shop ergens in het noorden van het eiland. Dan heb je een 10% van de overgebleven fietsen die je af kunt schrijven en die niet meer geschikt zijn voor de verkoop want er gaat ook wel eens wat kapot. Ik praat over de tijd van m'n mannetje dat er ongeveer 7 fietsen per week verkocht werden, soms 10, soms 5 en alles er tussen. En soms gingen er 5 per dag. Da's inmiddels 4 tot 8 jaar terug. Toen hij net bij FM ging werken hadden ze 200 fietsen voor de verhuur... toen hij weg ging in 2008 hadden ze 400 fietsen voor de verhuur. Dus je praat over hele andere aantallen dan nu, 2012, maar hij raakt nog steeds het gros van alle fietsen per jaar kwijt via verkoop aan vnl. huurders.

Plaats reactie