Standplaats: Gran Canaria (Spanje)
NEED TO KNOW
Weer
Op Gran Canaria kun je het hele jaar door fietsen. Aan de zuidkant regent niet vaak en is het vrijwel altijd minimaal 20 graden. In de herfst- en wintermaanden regent het aan de noordkant behoorlijk vaak en is het dus niet aan te raden daar te gaan fietsen. De noordzijde is daardoor overigens ook veel groener. GC is bekend op zijn micro-klimaten. Daardoor kun je, zeker op langere tochten, soms "4 seasons in 1 day" treffen. Wel iets om rekening mee te houden qua kledingkeuze (zie onder).
De meeste regen aan de zuidkant valt in de herfstmaanden november en oktober.
Fietsers
De lokale bevolking is vriendelijk t.a.v. fietsers. Men zal je niet zo snel van de sokken rijden, zeker landinwaarts kom je in een oase van rust. Aan de kust kan het flink waaien. De wind komt meestal uit het (noord)-oosten.
Kleding
Omdat je dichtbij de evenaar zit, is de zon erg sterk. Smeer je altijd goed in, ook in de winter! De gevoelstemperatuur kan daardoor veel hoger zijn dan de luchttemperatuur. Als het onbewolkt is, kun je in principe met heel weinig extra kleding (hooguit een paar armstukken) de hele dag fietsen. Het wordt gecompliceerder als de top in de wolken ligt. Dan is het verstandig laag te blijven. Wil je dan toch omhoog, houd dan rekening met forse temperatuurverschillen. Meestal is het weer tot San Bartelomé (1000m) hetzelfde als aan de kust.
Water
Het water uit de kraan wel drinkbaar, maar niet lekker dus neem dus genoeg water mee, 2x 750 ml is aan te raden. Op veel plekken kom je barretjes tegen waar je voor weinig geld water kunt kopen. Echter, dat is niet op alle routes het geval. Vraag het na dus, bijvoorbeeld bij de fietsenmaker. Steeds meer barretjes verkopen ook sportdrank.
Fietsenmaker
Gran Canaria heeft een uitstekende fietsenmaker, genaamd Free Motion. Ook Cyclo Canaria is een prima adres om een fiets te huren. Free Motion verhuurt verschillende fietsen van de merken Cannondale, BH en Pinarello van maximaal 12 maanden oud in verschillende prijsklassen.
Freemotion heeft drie vestigingen (Playa del Ingles, Maspalomas en Puerto Mogán). Uiteraard is ook een hogedrukpomp voorhanden. Beide FM's verzorgen ook guided tours met fiets.
Beide fietsenmakers zijn de laatste 5 jaar fors duurder geworden waardoor je eigen fiets meenemen ook een interessante optie is.
Accommodatie
Maspalomas is voor de fietsers de meest logische uitvalsbasis. Je vindt er het meeste accommodatie en omdat deze badplaats op een driesprong ligt heb je genoeg mogelijkheden om rondjes te rijden. Maspalomas kent een aantal verschillende wijken. Playa del Ingles, ook bekend als Playa Beton kun je zien als de budget/homowijk. Je vindt er lelijke betonnen complexen en verouderde winkelcentra. Meloneras ligt aan de kust is de meer exclusieve wijk, waar je de wat duurdere hotels en winkels vindt. Dan heb je nog Campo International, waar je wat meer laagbouw bungalowparken vindt. Qua locatie maakt het als fietser allemaal weinig uit waar je zit.
Vliegen
Vliegen kan vanuit Nederland vanaf Eindhoven, Eelde en Amsterdam met onder meer Transavia, TUI en Correndon. Vanuit Duitsland vliegt ook RyanAir op Gran Canaria (o.a. vanaf Weeze). Ook vanuit Brussel zijn diverse vluchten (ook met RyanAir). Vaak is het boeken van een losse vlucht duurder dan een package deal via bijv. Sunweb of TUI.
Wegen
De wegen zijn over het algemeen redelijk tot zeer goed. Houd er wel rekening mee dat Gran Canaria een vulkanisch eiland is waar bodemerosie een serieus probleem is. Er valt dus nog wel eens een rotblok op de weg waardoor een weg langdurig dicht kan zijn. Onverharde wegen zijn nooit "even" onverhard, kom je er een tegen draai dus om!
Routes
Er zijn vele routes mogelijk, variërend van 45 km met 600 hm tot 150 km met >3000 hm. In dit topic vind je diverse routes, onder meer in deze post. Realiseer je wel dat GC een vulkanisch eiland is; zodra je landinwaarts fietst gaat het omhoog. De top ligt op ongeveer 1950m, om daar te komen en weer terug te fietsen leg je ongeveer 2400 hm af. Het verloop is typisch voor vulkanisch landschap; het gaat nogal eens op en af en percentages kunnen behoorlijk schommelen. De moeilijkheidsgraad ligt boven die van de Alpen / Pyreneeën.
Navigatie
Een GPS is zeker niet per se noodzakelijk, omdat er relatief weinig wegen zijn en de borden vrij goed zijn. Zorg er dan wel voor dat je een kaart meeneemt, deze is onder meer bij de fietsenmaker te koop. Gratis kaarten die van je reisorganisatie krijgt zijn over het algemeen van zeer slechte kwaliteit.
Telefoon
Op de meeste plekken in de bergen heb je bereik met je telefoon (zelfs 3G/4G), in ieder geval in de dorpjes.
Verkeersregels.
In grote lijnen gelden dezelfde verkeersregels als in Nederland. Een helm is te allen tijde verplicht, ook tijdens het klimmen. Stoplichten kennen ze nauwelijks op GC, wel kom je vaak rotondes tegen met dubbele rijbaan waaraan je waarschijnlijk niet gewend bent. Het verkeer gaat over het algemeen zeer goed met fietsers om, maar in bebouwd gebied (Maspalomas) bijvoorbeeld) moet je wel oppassen. Taxi's houden er soms een vlotte rijstijl op na.
Als je de kustweg pakt richting het westen kom je enkele tunnels tegen; verlichting is hier verplicht.
Wat is beter om te fietsen, Tenerife of Gran Canaria?
Beide zijn zeer geschikt en hebben zo hun eigen voordelen. Meer info vind je in het Tenerife topic.
Weer
Op Gran Canaria kun je het hele jaar door fietsen. Aan de zuidkant regent niet vaak en is het vrijwel altijd minimaal 20 graden. In de herfst- en wintermaanden regent het aan de noordkant behoorlijk vaak en is het dus niet aan te raden daar te gaan fietsen. De noordzijde is daardoor overigens ook veel groener. GC is bekend op zijn micro-klimaten. Daardoor kun je, zeker op langere tochten, soms "4 seasons in 1 day" treffen. Wel iets om rekening mee te houden qua kledingkeuze (zie onder).
De meeste regen aan de zuidkant valt in de herfstmaanden november en oktober.
Fietsers
De lokale bevolking is vriendelijk t.a.v. fietsers. Men zal je niet zo snel van de sokken rijden, zeker landinwaarts kom je in een oase van rust. Aan de kust kan het flink waaien. De wind komt meestal uit het (noord)-oosten.
Kleding
Omdat je dichtbij de evenaar zit, is de zon erg sterk. Smeer je altijd goed in, ook in de winter! De gevoelstemperatuur kan daardoor veel hoger zijn dan de luchttemperatuur. Als het onbewolkt is, kun je in principe met heel weinig extra kleding (hooguit een paar armstukken) de hele dag fietsen. Het wordt gecompliceerder als de top in de wolken ligt. Dan is het verstandig laag te blijven. Wil je dan toch omhoog, houd dan rekening met forse temperatuurverschillen. Meestal is het weer tot San Bartelomé (1000m) hetzelfde als aan de kust.
Water
Het water uit de kraan wel drinkbaar, maar niet lekker dus neem dus genoeg water mee, 2x 750 ml is aan te raden. Op veel plekken kom je barretjes tegen waar je voor weinig geld water kunt kopen. Echter, dat is niet op alle routes het geval. Vraag het na dus, bijvoorbeeld bij de fietsenmaker. Steeds meer barretjes verkopen ook sportdrank.
Fietsenmaker
Gran Canaria heeft een uitstekende fietsenmaker, genaamd Free Motion. Ook Cyclo Canaria is een prima adres om een fiets te huren. Free Motion verhuurt verschillende fietsen van de merken Cannondale, BH en Pinarello van maximaal 12 maanden oud in verschillende prijsklassen.
Freemotion heeft drie vestigingen (Playa del Ingles, Maspalomas en Puerto Mogán). Uiteraard is ook een hogedrukpomp voorhanden. Beide FM's verzorgen ook guided tours met fiets.
Beide fietsenmakers zijn de laatste 5 jaar fors duurder geworden waardoor je eigen fiets meenemen ook een interessante optie is.
Accommodatie
Maspalomas is voor de fietsers de meest logische uitvalsbasis. Je vindt er het meeste accommodatie en omdat deze badplaats op een driesprong ligt heb je genoeg mogelijkheden om rondjes te rijden. Maspalomas kent een aantal verschillende wijken. Playa del Ingles, ook bekend als Playa Beton kun je zien als de budget/homowijk. Je vindt er lelijke betonnen complexen en verouderde winkelcentra. Meloneras ligt aan de kust is de meer exclusieve wijk, waar je de wat duurdere hotels en winkels vindt. Dan heb je nog Campo International, waar je wat meer laagbouw bungalowparken vindt. Qua locatie maakt het als fietser allemaal weinig uit waar je zit.
Vliegen
Vliegen kan vanuit Nederland vanaf Eindhoven, Eelde en Amsterdam met onder meer Transavia, TUI en Correndon. Vanuit Duitsland vliegt ook RyanAir op Gran Canaria (o.a. vanaf Weeze). Ook vanuit Brussel zijn diverse vluchten (ook met RyanAir). Vaak is het boeken van een losse vlucht duurder dan een package deal via bijv. Sunweb of TUI.
Wegen
De wegen zijn over het algemeen redelijk tot zeer goed. Houd er wel rekening mee dat Gran Canaria een vulkanisch eiland is waar bodemerosie een serieus probleem is. Er valt dus nog wel eens een rotblok op de weg waardoor een weg langdurig dicht kan zijn. Onverharde wegen zijn nooit "even" onverhard, kom je er een tegen draai dus om!
Routes
Er zijn vele routes mogelijk, variërend van 45 km met 600 hm tot 150 km met >3000 hm. In dit topic vind je diverse routes, onder meer in deze post. Realiseer je wel dat GC een vulkanisch eiland is; zodra je landinwaarts fietst gaat het omhoog. De top ligt op ongeveer 1950m, om daar te komen en weer terug te fietsen leg je ongeveer 2400 hm af. Het verloop is typisch voor vulkanisch landschap; het gaat nogal eens op en af en percentages kunnen behoorlijk schommelen. De moeilijkheidsgraad ligt boven die van de Alpen / Pyreneeën.
Navigatie
Een GPS is zeker niet per se noodzakelijk, omdat er relatief weinig wegen zijn en de borden vrij goed zijn. Zorg er dan wel voor dat je een kaart meeneemt, deze is onder meer bij de fietsenmaker te koop. Gratis kaarten die van je reisorganisatie krijgt zijn over het algemeen van zeer slechte kwaliteit.
Telefoon
Op de meeste plekken in de bergen heb je bereik met je telefoon (zelfs 3G/4G), in ieder geval in de dorpjes.
Verkeersregels.
In grote lijnen gelden dezelfde verkeersregels als in Nederland. Een helm is te allen tijde verplicht, ook tijdens het klimmen. Stoplichten kennen ze nauwelijks op GC, wel kom je vaak rotondes tegen met dubbele rijbaan waaraan je waarschijnlijk niet gewend bent. Het verkeer gaat over het algemeen zeer goed met fietsers om, maar in bebouwd gebied (Maspalomas) bijvoorbeeld) moet je wel oppassen. Taxi's houden er soms een vlotte rijstijl op na.
Als je de kustweg pakt richting het westen kom je enkele tunnels tegen; verlichting is hier verplicht.
Wat is beter om te fietsen, Tenerife of Gran Canaria?
Beide zijn zeer geschikt en hebben zo hun eigen voordelen. Meer info vind je in het Tenerife topic.
Laatst gewijzigd door havana op 11 jan 2018 11:23, 27 keer totaal gewijzigd.
en het mooiste van alles...: ook in december / januari is het daar 20-30°C. Je staat op met 'n graad of 19. Kouder wordt het daar niet. En dus ook niet veel heter in de zomer! Het klimaat is daar zo'n beetje het hele jaar ongeveer gelijk... alleen, ahum, "wat" wind... (daar kun je soms echt van de fiets afwaaien, wel leuk als ie in je rug blaast!)
maar havana, zegt "Simon" je iets ?
maar havana, zegt "Simon" je iets ?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Hehe, dat is mijn alias op Wielertoerist
Overigens hoeven ook MTB'ers zich niet te vervelen, want er zijn ontzettend veel dirt roads. Bij Freemotion kun je overigens ook prima Cannondale MTB's huren.
De wind is inderdaad vervelend, maar eigenlijk alleen aan de Oostkant.
Overigens hoeven ook MTB'ers zich niet te vervelen, want er zijn ontzettend veel dirt roads. Bij Freemotion kun je overigens ook prima Cannondale MTB's huren.
De wind is inderdaad vervelend, maar eigenlijk alleen aan de Oostkant.
"simon" stijgt met stip. Die irritante avatar, kan ik nu tenminste met een smile bekijken! Goed, on topic:
Aanrader voor vakanties van <= 10 dagen. Wordt het langer dan wordt het wat eentonig want zoals havana schrijft: tis bepaald niet vlak en er zijn daar geen 1000 en 1 wegen !
Aanrader voor vakanties van <= 10 dagen. Wordt het langer dan wordt het wat eentonig want zoals havana schrijft: tis bepaald niet vlak en er zijn daar geen 1000 en 1 wegen !
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Als je eens een dagje niet wil fietsen kun je ook voor weinig een auto'tje huren en door de bergen scheuren. Een klein Panda'tje of Saxo'tje huur je al voor 30 euro, voor 50 euro heb je een Golf Cabrio. Erg relaxed
Met deze auto heb ik trouwens ook de west-kant klim van de Pico gedaan, absoluut een aanrader, al is dit niet mogelijk vanaf Playa des Ingles (nou ja, alles is mogelijk...). De klim begint in La Aldea de San Nicolas en gaat vervolgens over de GC-210 landinwaarts. Een zeer fraaie, bochtige en smalle weg met fantastisch wegdek. Ook deze kant is niet eenvoudig, steilste kilometer is 13% met een piek van 19%. Vanaf Artenara volg je de GC-15 (Passo Cruz de Tedaja) en vervolgens de GC-150 naar de top.
Nog vergeten te vermelden: taxi's zijn erg goedkoop, niet zo vreemd als je weet dat de benzine nog geen 94 cent per liter kost.... Als je iets meer land wil "coveren" kun je heel goed een taxibusje nemen vanuit Playa del Ingles. Oostwaarts is een perfecte snelweg en om je een idee te geven: een ritje naar het vliegveld kost 28 euro.
Met deze auto heb ik trouwens ook de west-kant klim van de Pico gedaan, absoluut een aanrader, al is dit niet mogelijk vanaf Playa des Ingles (nou ja, alles is mogelijk...). De klim begint in La Aldea de San Nicolas en gaat vervolgens over de GC-210 landinwaarts. Een zeer fraaie, bochtige en smalle weg met fantastisch wegdek. Ook deze kant is niet eenvoudig, steilste kilometer is 13% met een piek van 19%. Vanaf Artenara volg je de GC-15 (Passo Cruz de Tedaja) en vervolgens de GC-150 naar de top.
Nog vergeten te vermelden: taxi's zijn erg goedkoop, niet zo vreemd als je weet dat de benzine nog geen 94 cent per liter kost.... Als je iets meer land wil "coveren" kun je heel goed een taxibusje nemen vanuit Playa del Ingles. Oostwaarts is een perfecte snelweg en om je een idee te geven: een ritje naar het vliegveld kost 28 euro.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nog wat routes die ik februari gereden heb:
In deze route zit een extreem steil stuk. Op het noordelijkste punt in de route (waarna die naar zuid-oost afbuigt) sla je bij een tunneltje naar rechts af. Hierna klim je in een aantal trappen na 1400 meter, vooral het begin is zeer steil. Het gemiddelde ligt ruim boven de 10% over 2,5 km. Dit weggetje staat als pad ingetekend op de Michelin kaart, maar is gewoon geasfalteerd en in behoorlijk goede staat.
146 km met 3235 hoogte meters:
De volgende route gaat naar 't hoogste punt van Gran Canaria. Vanaf daar is het uitzicht exceptioneel mooi. De weg is echter wel slecht, er zitten veel gaten in 't asfalt, je moet voorzichtig afdalen.
Het stuk vanaf Aguimes omhoog loopt voor geen meter. Het asfalt is zeer ruw.
129 km met 3155 hoogte meters:
Het volgende is het korste rondje dat je kunt rijden vanuit Playa. Garmin gebruikers let op, de City Navigator kaart klopt niet helemaal. Als je het rondje linksom rijdt gaat 't goed, rechtsom kom je bij een diertuin (200 meter te laag) uit.
45 km met 680 hoogte meters:
Een ander niet te lang rondje is de volgende. In het noord-westelijkste stuk van de route moet je van de grote weg een klein weggetje in slaan (linksaf). Dit weggetje is smal en een paar keer zeer steil. Voor de rest loopt het allemaal erg goed en is het niet echt steil
89 km met 1945 hoogte meters:
En dan tot slot de koninginnerit. Het mooie is dat je aan de noord-kant van het eiland komt. Daar is het klimaat heel anders (veel vochtiger) en daardoor is het landschap ook anders.
164 km met 4000 hoogte meters:
In deze route zit een extreem steil stuk. Op het noordelijkste punt in de route (waarna die naar zuid-oost afbuigt) sla je bij een tunneltje naar rechts af. Hierna klim je in een aantal trappen na 1400 meter, vooral het begin is zeer steil. Het gemiddelde ligt ruim boven de 10% over 2,5 km. Dit weggetje staat als pad ingetekend op de Michelin kaart, maar is gewoon geasfalteerd en in behoorlijk goede staat.
146 km met 3235 hoogte meters:
De volgende route gaat naar 't hoogste punt van Gran Canaria. Vanaf daar is het uitzicht exceptioneel mooi. De weg is echter wel slecht, er zitten veel gaten in 't asfalt, je moet voorzichtig afdalen.
Het stuk vanaf Aguimes omhoog loopt voor geen meter. Het asfalt is zeer ruw.
129 km met 3155 hoogte meters:
Het volgende is het korste rondje dat je kunt rijden vanuit Playa. Garmin gebruikers let op, de City Navigator kaart klopt niet helemaal. Als je het rondje linksom rijdt gaat 't goed, rechtsom kom je bij een diertuin (200 meter te laag) uit.
45 km met 680 hoogte meters:
Een ander niet te lang rondje is de volgende. In het noord-westelijkste stuk van de route moet je van de grote weg een klein weggetje in slaan (linksaf). Dit weggetje is smal en een paar keer zeer steil. Voor de rest loopt het allemaal erg goed en is het niet echt steil
89 km met 1945 hoogte meters:
En dan tot slot de koninginnerit. Het mooie is dat je aan de noord-kant van het eiland komt. Daar is het klimaat heel anders (veel vochtiger) en daardoor is het landschap ook anders.
164 km met 4000 hoogte meters:
Leuke rondjes allemaal, ziet er aantrekkelijk uit! Genoeg te klimmen ook, hoewel het aantal hoogtemeters wat optimistisch geteld lijkt. Als je b.v. naar de laatste grafiek kijkt, zou ik het grofweg inschatten op ±3300hm i.p.v. 4000hm.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het vreemde is alleen dat diverse systemen doorgaans met andere maten meten. Ik heb al vaker naast een renner met een Garmin gereden, en na afloop van een rit stonden er bij hem bijna 2x zoveel hm's als dat mijn Hac5 dan aangaf. (Maar los daarvan lijkt 4000hm onwaarschijnlijk veel als je die grafiek zo ziet.)
- richard1974
- Forum-lid
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 31 jan 2010 11:51
Leuk stukje, krijg sterk de neigig om voor het einde van dit jaar even een weekje te gaan......
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
[quote="dummy"]Het vreemde is alleen dat diverse systemen doorgaans met andere maten meten. Ik heb al vaker naast een renner met een Garmin gereden, en na afloop van een rit stonden er bij hem bijna 2x zoveel hm's als dat mijn Hac5 dan aangaf. (Maar los daarvan lijkt 4000hm onwaarschijnlijk veel als je die grafiek zo ziet.)[/quote]
Die verschillen ontstaan door wat de computer wel en niet mee telt, ze hebben ergens een ondergrens ingesteld. In het hooggebergte zijn de verschillen doorgaans veel kleiner dan in Nederland met bijv een rondje Utrechtse Heuvelrug. De hoogte meters die mijn Garmin aangeeft zijn iig wel consistent.
In de vlakke stukken zitten ook nog behoorlijk wat hoogtemeters. De kustweg naar het westen toe vanuit Playa is net alsof je steeds de Utrechtse Heuvelrug of Posbank oprijdt en dat gaat achter elkaar door, dus tikt best aan.
Die verschillen ontstaan door wat de computer wel en niet mee telt, ze hebben ergens een ondergrens ingesteld. In het hooggebergte zijn de verschillen doorgaans veel kleiner dan in Nederland met bijv een rondje Utrechtse Heuvelrug. De hoogte meters die mijn Garmin aangeeft zijn iig wel consistent.
In de vlakke stukken zitten ook nog behoorlijk wat hoogtemeters. De kustweg naar het westen toe vanuit Playa is net alsof je steeds de Utrechtse Heuvelrug of Posbank oprijdt en dat gaat achter elkaar door, dus tikt best aan.
Ja, erg vlak is GC niet te noemen . Ik ga half januari ook weer een weekje. Dit jaar had ik overgeslagen. Is echt een verademing midden in de winter even de 20+ opzoeken... Enerzijds gaan de accus leeg maar anderzijds worden ze gevuld.
Mijn trainingen op bikeplanner.com