Marmotte 2018
Op de Galibier wordt elke deelnemer compleet uitgeperst. Daar valt nauwelijks tegenaan te rijden. Het duurvermogen bepaalt of je voldoende herstelt om de Alp redelijk fatsoenlijk op te rijden. Iemand als Marcel klimt goed genoeg, maar of het leidt tot succes zal vooral afhangen van inhoud.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Same here; 1:50 terwijl ik paar dagen vooraf al kletsend onder het uur reed.
Tip: beloon jezelf nooit met even een voetje aan de grond op de AdH. Dat maakt het nog veel erger heb ik geleerd.
Less is bore
Grappig. Ik ben juist helemaal niet goed in het opknallen van een berg. De Alp ben ik nog nooit onder het uur opgereden. 1:04 als ik me goed herinner. Daarentegen ben ik wel vrij goed duurgetraind, want in zowel de Marmotte van 2012 als die van 2017 reed ik hem in 1:20. Weinig verval dus. En dan heb ik het niet eens over het punt waar geklokt werd, want dat punt lag bij de Marmotte verder dan de eigen meting.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zegt dus iets over (mijn) duurtraining
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 nov 2017 16:54
Toen ik voor me zelf 2 jaar geleden een Strava-pr poging deed... reed ik zo de weekmarkt van Alp ‘D Huez op... om de laatste 200 meter lopend met de fiets in de hand “de finish” te halen
Wel leuk inderdaad alle data: als FTP, omslagpunt etc.. maar met welk cijfer meet je eigenlijk of je genoeg DUURVERMOGEN hebt voor de Marmotte...?
Wel leuk inderdaad alle data: als FTP, omslagpunt etc.. maar met welk cijfer meet je eigenlijk of je genoeg DUURVERMOGEN hebt voor de Marmotte...?
Tsja, genoeg duurvermogen weet je pas op de dag zelf. Hoewel ik het zelf van tevoren al wel kan inschatten. Vorig jaar voor de marmotte 4x meer dan 200km gereden, waarvan de laatste van 260km twee weken ervoor. Ik wist echt wel dat op zich de duur geen probleem zou zijn, op voorwaarde dat ik mezelf nergens op zou blazen!
Startnummer was 5000+, ging wel redelijk vooraan in die groep over de start. Glandon mezelf echt ingehouden, vooral omdat ik links en rechts ingehaald werd... Gelukkig de rust weten te bewaren, want op de Telegraph/Galibier begon het grote inhalen. Tijdens die lange klim(men) slechts een handvol keren ingehaald en zelf haalde ik mensen aan de lopende band in.
Onder aan alpe d'huez lekker begonnen en eigenlijk meer van hetzelfde. Ik kreeg wel last van brandende voeten dus moest even wat wijzigen in mijn schoen (zelfgemaakt zooltje ivm de "kou", was er de hele rit heel blij mee tot de alpe)... Dus gestopt en snel weer door, de alpe in 1 uur en 10 minuten en de hele tocht in 8,5uur. Dus weinig verval!
het is voor iedereen anders, komend jaar wil ik binnen 8 uur totaaltijd rijden, maar het kan ook dat ik me daardoor teveel opblaas en de alpe een hel wordt!
Startnummer was 5000+, ging wel redelijk vooraan in die groep over de start. Glandon mezelf echt ingehouden, vooral omdat ik links en rechts ingehaald werd... Gelukkig de rust weten te bewaren, want op de Telegraph/Galibier begon het grote inhalen. Tijdens die lange klim(men) slechts een handvol keren ingehaald en zelf haalde ik mensen aan de lopende band in.
Onder aan alpe d'huez lekker begonnen en eigenlijk meer van hetzelfde. Ik kreeg wel last van brandende voeten dus moest even wat wijzigen in mijn schoen (zelfgemaakt zooltje ivm de "kou", was er de hele rit heel blij mee tot de alpe)... Dus gestopt en snel weer door, de alpe in 1 uur en 10 minuten en de hele tocht in 8,5uur. Dus weinig verval!
het is voor iedereen anders, komend jaar wil ik binnen 8 uur totaaltijd rijden, maar het kan ook dat ik me daardoor teveel opblaas en de alpe een hel wordt!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als de Alpe geen hel is, heb je niet voluit gereden
Less is bore
Inderdaad goede vraag van Marcel. Is er een relatie tussen bijv. FTP en duurvermogen?
Stel je hebt een hoog FTP en je kan dus een uur lang op hoog vermogen rijden. Zegt dat dan iets over het vermogen dat je kan leveren als je de Alp dhuez nog op moet na de Glandon, Galibier en al 6-7 uur in het zadel zit?
Stel je hebt een hoog FTP en je kan dus een uur lang op hoog vermogen rijden. Zegt dat dan iets over het vermogen dat je kan leveren als je de Alp dhuez nog op moet na de Glandon, Galibier en al 6-7 uur in het zadel zit?
Niets!
Ftp is 20 min bollen... heeft helemaal niets met duurvermogen te maken.
Ftp is 20 min bollen... heeft helemaal niets met duurvermogen te maken.
Niets is veel gezegd, maar zaligmakend is het niet idd.
Als je een indicatie wil van je ftp icm duurvermogen zou ik zeggen. Ga een keer naar de Ardennen/Eifel. Ritje van 150-200km. Knal elke klim om en nabij je omslagpunt/ftp op. En kijk of je na 5/6 uur je nog richting je omslagpunt/ftp komt. PS. Vergeet niet te eten en drinken onderweg.
Gazelle Team TVM \'99
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 14 nov 2013 18:56
PW/HR misschien? https://www.trainingpeaks.com/blog/how- ... ecoupling/Marcel1975 schreef: ↑26 mar 2018 07:53 Toen ik voor me zelf 2 jaar geleden een Strava-pr poging deed... reed ik zo de weekmarkt van Alp ‘D Huez op... om de laatste 200 meter lopend met de fiets in de hand “de finish” te halen
Wel leuk inderdaad alle data: als FTP, omslagpunt etc.. maar met welk cijfer meet je eigenlijk of je genoeg DUURVERMOGEN hebt voor de Marmotte...?
Eigen toepassing (schiet er maar op): Je zou kunnen stellen: Duurritje maken van 6-7 uur met lage intensiteit. Waarbij je in het eerste uur en het laatste uur een blokje van 15 - 20 minuten afwerkt (liefst bergop) in je hoogste aerobische zone. Hoe dichter het PW/HR cijfer van deze 2 blokjes bij elkaar liggen hoe beter je duurvermogen. Een specifiek cijfer om duurvermogen te meten voor Marmotte lijkt me onmogelijk.
(edit: komt beetje op hetzelfde neer als de post van c.zaballa hierboven)
Mijn ei: ik ben al wat ouder(58) en kan bij een 3Ballons. Maratona of Marmotte echt niet alle klimmen op mijn FTP rijden. In de trainingsopbouw naar bv 3Ballons rijd ik(naast andere intensievere maar kortere trainingen) éénmaal per week een echte tempo rit tegen 80% FTP, die worden steeds langer tot zo'n drie en een half / vier uur. Dat doe ik naast langere duurtraining die kan oplopen tot max 200km. Als ik dan zo'n 3Ballons ga rijden is gemiddelde vermogen van die lange temporitten ongeveer wat ik aankan als klimvermogen. Ik ben dan nog wel in staat om op sommige stukjes echt op mijn FTP te rijden of daar iets boven. Laatste klim zit bijna altijd wel onder vermogen wat ik bij tempotraining kan rijden. Misschien is dat psychisch maar denk zelf eerder dat na 3 of 4 / 5 cols het ook wel beetje klaar is.
Allard