Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6643
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jun 2018 11:11

rene schreef: 15 jun 2018 10:10 Life is to short to ride clinchers.
Dat ben ik in de basis wel met je eens. Maar dat ik nog een keer Milaan-San Remo ga rijden met Clement Campionissimo Seta Extra lijkt me erg klein.
Ik heb nog een paar zeer dure hobby's (fotografie, duiken, koken, modelbouw, muziek) en als je met tubes rijdt moet je dat goed doen en dat heb ik er niet meer voor over.

Maar dat tubes van een velg lopen snap ik niks van.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 jun 2018 11:25

Kelderman TdF 2016 :o
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6447
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 jun 2018 12:24

Zorro schreef: 15 jun 2018 11:25 Kelderman TdF 2016 :o
De vraag is : Hoeveel filmpjes wil je zien van mensen met een klapband ( clincher ) in een afdaling :roll:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jun 2018 12:34

Profs die een klapband krijgen met clinchers? vanwege slecht remmen? Dat gaat niet voorkomen durf ik wel te stellen. Minder vaak dan losrakende tubes (einde carriere Beloki...)

Ik wil er geen tubes/clinchers discussie van maken, maar like it or not, tubes gaan ook uit het profpeleton verdwijnen.
Volgens mij zijn er nog maar 2 situaties waarin tubes echt meerwaarde hebben: rijden met heel lage druk (Parijs-Roubaix!) en rijden met heel hoge druk (wielerbaan). Voor al het andere doen clinchers het net zo goed (al wil de industrie gok ik dat massaal overgestapt wordt naar tubeless).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28007
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2018 12:42

De reden dat de profs er nog mee rijden is vooral door kunnen rijden bij lekke band. De overige voordelen zijn ofwel verdwenen ofwel zijn voor profs niet interessant (meer).

Tubeless hebben diverse teams overigens al mee gereden, bijv. IAM Cycling en ook FDJ toen Gilbert daar nog reed.

Uiteindelijk kunnen overal ongelukken mee gebeuren.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 jun 2018 12:48

Gastheerg schreef: 15 jun 2018 11:11 CUT
Maar dat tubes van een velg lopen snap ik niks van.
Het blijft inderdaad raar zoiets .
Ik reed van 1976 tot 1990 ALLES (tot en met amateurklassiekers) op tuubjes en niet 1 keer is me zo'n ding van de velg gelopen terwijl ik meestentijds het door sommigen verfoeide plaklint gebruikte.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jun 2018 13:34

Van Beloki gaat het verhaal dat slechts delen van de tube gelijmd waren (haast? minder gewicht?). Dat, in combinatie met de hitte (lijm vloeibaarder) was blijkbaar genoeg voor de beroemde crash.

NB: Op mijn baanfiets zitten ook tubejes en daarmee duik ik zonder zorgen met 65 km/u de bocht in bij een 200m vliegend. Ik heb er dus echt wel vertrouwen in. Het plakken van die dingen (en nog erger, het verwijderen van oude lijmlagen) vind ik echt een rotklus!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6447
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 jun 2018 16:28

53x11 schreef: 15 jun 2018 12:34 Profs die een klapband krijgen met clinchers? vanwege slecht remmen? Dat gaat niet voorkomen durf ik wel te stellen. Minder vaak dan losrakende tubes (einde carriere Beloki...)

Het plakken van die dingen (en nog erger, het verwijderen van oude lijmlagen) vind ik echt een rotklus!
Waar staat het dat ik profs met clinchers heb geschreven, en over slecht remmen heb ik het al helemaal niet gehad. Niet alle mensen zijn profs, de meeste profs zijn wel mensen ;). Het plakken van tubes is voor mij echt een hobby geworden. Lijm verwijderen vooraf is dan wel wat minder.

Maar voor de rest ... back on topic maar weer.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jun 2018 12:16

Gisteren begon mijn ketting ineens over te springen, na wat inspectie dit tegen gekomen:

Afbeelding

Afbeelding

Dat heb ik toch nog nooit meegemaakt. De ketting is nog vrij nieuw (iets meer dan 1000km)

Ik heb het stukje eruit gehaald en een stukje nieuwe ketting ertussen dat ik nog had liggen.

Ik denk dat het in de sprint is gebeurt, onder belasting (+1000W) nog naar de 11 geschakeld. Doe ik wel meer maar is de eerste keer dat het mis ging.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jun 2018 19:51

Dus je bent zo sterk dat je een ketting tijdens het fietsen kan torderen?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 jun 2018 20:28

Absoluut :D

Waarschijnlijk net op een verkeerd moment net niet goed op een kransje terecht gekomen, denk ik. Geen idee wat anders zoiets kan veroorzaken
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 jun 2018 09:43

Idd bij schakelen onder vollast kan de ketting torderen en zelfs breken.
Heb het zelf 2x meegemaakt op de MTB dat m'n ketting brak terwijl ik schakelde onder vollast.
1x met een shimano ketting, 1x met een KMC ketting.

Plaats reactie