Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 17 feb 2015 20:50

CoenT86 schreef:Je vergeet echter dat bij een mechanisch systeem het probleem van zand/rotzooi in de kabels blijft. Bij intensief gebruik kan je om de paar maanden een paar nieuwe remkabels monteren omdat deze vol gaan zitten met zand waardoor ze alles behalve soepel lopen.

Dit probleem heb je niet bij hydraulische remmen
Ik heb er nu met mijn Shorty Ultimate's (nog?) geen last van, maar dat is voor mij als Campagnolo-rijder ook niet op te lossen want er zijn dus alleen mechanische of half/half systemen die i.c.m. Campagnolo werken.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 02 apr 2015 16:14

Aangezien jullie allemaal regelmatig het asfalt verlaten voor het onverharde, stel ik hier maar mijn vraag.

Ik zit deze zomer een weekje in Zuid Frankrijk. De afgelopen jaren heb ik de omgeving al ontdekt met de racer. De racer gaat wederom mee (en niet de cyclocrosser), aangezien ik ook nog naar de Provence ga en de Ventoux een aantal keren wil beklimmen). Gisteravond zat ik al als onderdeel van de voorpret wat alternatieve routes in te tekenen met Strava route builder. Een deel van mijn route loopt over zogenaamde pistes: onverharde paden (bedoeld als barrière tegen bosbranden) van oranje achtige klei, met klimmetjes van 4km tegen een gemiddelde van 6%. Een extra set wielen zou ten koste gaan van het fietsje van mijn 5 jarig zoontje, dat gaat hem dus niet worden. Vandaar dat ik er aan zit te denken te gaan voor 25mm bandjes, tubeless en voor deze tocht een lagere bandenspanning (4,5 bar).
Heeft een van jullie dit wel eens geprobeerd?

linkje naar wat foto's van terrein/onverharde weg: http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2951548
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

tjaardbreeuwer
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
Locatie: Duluth, MN, USA

tjaardbreeuwer 02 apr 2015 20:40

Joost-naar-Zuid-Frankrijk.

Ik heb even gekeken naar die route. Wel gek dat dat hij als mountainbike route op die site staat, op de foto's zijn alleen grindwegen te zien!

Je kunt daar best overheen met tubeless 25 mm banden, maar of het leuk is? Weinig grip voor de steile klimmetjes en behoorlijk scary in de afdaling.

Ik zou dus zoeken naar een andere oplossing.
. Kunnen er bredere banden in je wegfiets? Hutchinson Secteur 28 mm tubeless zou al heel wat helpen.

Of, waarom je crossfiets niet mee, lekker met 38 mm banden of zo. En daar dan voor de Ventoux een paar lichte, snelle banden opdoen.

Ik denk dat je crossfiets met 25-28mm super wedstrijdbanden(bv Conti 4000s in 25mm) beter de Ventoux beklimt dan je racefiets met 25 mm banden over grindwegen klimt en Afdaalt.
Een paar 25 mm banden van 200g elk kan toch noch wel mee in de auto?

tjaardbreeuwer
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
Locatie: Duluth, MN, USA

tjaardbreeuwer 02 apr 2015 20:50

harryprog schreef:Dan nog een vraag over wielen. Want remmen met schijfremmen brengt natuurlijk met zich mee dat er ook andere wielen moeten komen. Nu heb ik momenteel 2 sets wielen, 1 met crossbandjes en 1 met wegbandjes zodat ik in de winterperiode ook op de weg kan. Eigenlijk wil ik dat straks weer. Nu zijn schijfremmen op de mountainbikes veel meer ingeburgerd, dus wellicht ook goedkoper. Ik las ergens dat 29-er wielen ook gebruikt kunnen worden voor de crosser en dat crossbanden daar zonder problemen op gemonteerd kunnen worden. Maar hoe zit dat met 25mm wegbanden? Of zijn 29-er wielen te breed daarvoor? Maar veel van die wielen met een Campa-body zullen er niet zijn denk ik. Dan toch maar een Shimano of SRAM body met dito cassette gebruiken?
WBT de banden:
Ja 29er wielen zijn prima voor crossbanden op lage spanning. Veel MTB velgen, vooral de hele lichte, kunnen niet zo veel druk aan, sommige 5 bar max, andere 3.5 bar max.

Qua pasvorm kan ik uit ervaring zeggen dat 25 mm banden op 21 mm binnenbreedte velgen net kan, maar hoe veilig het is...
Ik zou voor 28 mm banden gaan. Of voor MTB velgen met 19 mm binnenbreedte.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 apr 2015 08:51

tjaardbreeuwer schreef:Joost-naar-Zuid-Frankrijk.

Ik heb even gekeken naar die route. Wel gek dat dat hij als mountainbike route op die site staat, op de foto's zijn alleen grindwegen te zien!

Je kunt daar best overheen met tubeless 25 mm banden, maar of het leuk is? Weinig grip voor de steile klimmetjes en behoorlijk scary in de afdaling.

Ik zou dus zoeken naar een andere oplossing.
. Kunnen er bredere banden in je wegfiets? Hutchinson Secteur 28 mm tubeless zou al heel wat helpen.

Of, waarom je crossfiets niet mee, lekker met 38 mm banden of zo. En daar dan voor de Ventoux een paar lichte, snelle banden opdoen.

Ik denk dat je crossfiets met 25-28mm super wedstrijdbanden(bv Conti 4000s in 25mm) beter de Ventoux beklimt dan je racefiets met 25 mm banden over grindwegen klimt en Afdaalt.
Een paar 25 mm banden van 200g elk kan toch noch wel mee in de auto?
Over met name het dalen op die gravelwegen heb ik mijn twijfels. Klimmen zal wel lekker gaan.

Ik heb nu 23mm in mijn frame hangen en er is nog het nodige aan ruimte over. Die Hutchinson zag ik eens bekijken. Mocht het niet in mijn carbon racer passen, dan kan ik ze altijd nog gebruiken als snelle band in de cyclocrosser.

Cyclocrosser naar Ventoux heeft niet voorkeur: dik 2 kg zwaarder en mini v-brakes ipv Campa chorus remhoeven.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 06 mei 2015 16:24

Het is nog veel te vroeg maar mijn nieuwe crosser is gereed. Laat het najaar maar komen. ;)
Afgelopen winterseizoen verslingerd geraakt aan het veldrijden en op zoek gegaan naar een betere crosser. De vorige (een Cube Cross Race) verkocht en er een Specialized Crux voor in de plaats gekocht. Veel onderdelen van mijn winterracefiets overgezet, zoals de Fulcrum Zero wielen en de SRAM Force groep. Voor de remmen heb ik gekozen voor TRP CX 8.4 mini v-brakes. In de zomer wil ik er ook wat gravelparcoursjes mee gaan rijden. Daarom liggen er nu Clement LAS banden om.


Afbeelding
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 mei 2015 17:20

Ziet er goed uit!!!:!:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 mei 2015 19:20

Mooie fiets. Veel plezier ermee.

Overigens kun je nu ook al gewoon het bos in. Vooral na een buitje is het vaak lekker fietsen in de bossen. Het is dan niet zo stoffig, maar ook niet snel te nat, want alles droogt nu veel sneller op dan in de winter.

Het ruikt ook lekkerder dan in de winter.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2012
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 06 mei 2015 19:45

Mooi hoor!

Inderdaad, wat je zegt robbebopper, helemaal niet verkeerd om nu in de bossen te fietsen! Lekker aangenaam qua temperaturen ook!

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 06 mei 2015 23:16

Leuke crosser zeg! Top
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

mickelzzon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53

mickelzzon 07 mei 2015 12:21

Hi, ik zit even met een dilemma. Begin van het jaar heb ik een Cube reaction mtb aangeschaft om de lanen in en de paden op te gaan rijden. Echter nu ervaar ik dat de geometrie van een mtb niet helemaal mijn ding is ofschoon de fiets goed voor mij is afgesteld. Mijn was al eerder een cyclocrosser geadviseerd maar dat heb ik in de wind geslagen omdat ik perse de Cube wilde hebben, iets met beter laat gekeerd of zo ....
Nu kijk ik dan toch serieus naar een cyclocrosser en ik zie dat ze bij Vos in Zwanenburg een aantal leuke bikes staan waaronder de Ridley X-Fire 20 disc 105 11 speed. Ik vraag me af of je een dergelijke fiets dan ook gewoon op de weg kan gebruiken als een racer, eventueel met wegbandjes eronder zodat ik de mtb ook weg kan doen. Twee fietsen wordt een beetje krap qua ruimte maar als het niet anders is dan is dat maar zo. Ik las ook iets over gravel racers dat die qua geometrie dichter bij een race geo zitten maar die kom ik nog erg weinig tegen online in Nederland. Enige advies, ideeën?

jappiex
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 07 mei 2015 12:40

Natuurlijk kan dat, alhoewel de crosser wel een andere geo heeft als een racer. Zou me goed laten voorlichten door een goede zaak en daar de MTB evt inruilen. Dit scheelt weer een miskoop.

Plaats reactie