Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw Cannondale Supersix

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 05 jun 2011 22:50

Topcap heeft geen spanning nodig (expander wel). Sterker nog op het moment dat je stuurpen vast zit kun je de topcap gewoon verwijderen.....
En het nut van een golfring lijkt me helder. deze zorgt ervoor dat elke mogelijke speling weg wordt genomen (als tussen de dikte van de ring met golven en de dikte van een kompleet platgedrukte ring. Het is eigenlijk een soort veer en kan niet worden vergeleken met een gewone ring.

dicke
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jul 2005 21:17

dicke 06 jun 2011 00:19

Vraagje Sharkman 1

En tenslotte: je weet dat een cannondale (en elke andere carbon fiets zonder ondersteuning) i.c.m. een tune (en elke andere bedonhouder) zonder ondersteuning geen volle 0.75 bidon op de onderbuis kan hebben. Kan wel maar de bussen lopen dan sneller los en dat is zonde.[/quote]

Maakt het vwb de onderbuis nog verschil wat betreft een 'gewone-mod'of een 'hi-mod'frame?
DickE

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2011 10:57

M.b.t. de bidonhouders heb inmiddels ook "officiële" bevestiging van Cannondale zelf.

Dit mailde Cannondale mij:
This is correct. The more weight you add on the water bottle, the more
risk you have with side load and therefore unbounded rivnuts from the
frame.
We therefore prefer to limit max 500ml water bottles.
Verder zit er een vervelende kraak in mijn crankstel (denk ik) wanneer ik aanzet. Eerst verdacht ik de vork maar die is nu gelukkig stil nadat ik de expander op 6.8 Nm heb gedraaid. Vervolgens dacht ik aan mijn KCNC snelspanner, gisteren een andere gemonteerd en het kraken is er nog steeds. Als ik aanzet zonder te trappen hoor ik niks dus ik weet 90% zeker dat het aan de crank ligt.

De boel straks maar weer eens loshalen...

frank8610
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 aug 2009 23:42

frank8610 15 jun 2011 11:24

Een dergelijke kraak tijdens het aanzetten heb ik ook gehad. Eerst dacht ik ook dat het vanuit de crank kwam, maar later bleek het uit het achterwiel te komen waar een lagerkogeltje los was geschoten. Zo maar een tip wat het ook zou kunnen zijn, want met zo'n kraakje kun je je 3 dagen in de rondte zoeken en nog niets vinden. :)

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 15 jun 2011 11:30

Havana, heb je het gewei nog van je vibe stuur kunnen poetsen?
Ik ben een paar maanden geleden met aceton op die van mij los gegaan, maar die gaf zich niet gewonnen
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2011 12:00

@ frank

Ja is redelijk gelukt, foto staat elders in dit topic. Je krijgt 't niet helemaal weg, maar wel een heel eind. Vind 't een fijn stuur trouwens, sluit niet uit dat ik de kartonnen versie nog eens ga bestellen.

http://imageshack.us/photo/my-images/94/img0550kw.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

@ frenkie

Ik zal mijn Vista achterwiel eens steken vanmiddag. Trail and error is inderdaad de beste methode bij dit soort problemen. Ik ben er overigens 90% zeker van dat het de crank is, want als de fiets tegen een muur zet met het voorwiel en ik druk op de pedalen dan hoor ik dezelfde kraak. Lijkt de rechter crank te zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13550
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jun 2011 15:16

Ik snap dat verhaal van de expander ff niet.

In een carbon racevork zit toch gewoon schroefdraad? Dus balhoofd erin, stuurpen erop, dop erop schroeven, balhoofd aandraaien waardoor ie omhoog komt en dan stuurpen vastdraaien. Zo werkt het tenminste bij mijn ec90. Op de MTB gewoon met de expender inderdaad en de oude ahead set methode. Je hebt toch geen expenders in carbon vorkbuizen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jun 2011 15:27

Dat schroefdraad in je voorvork is juist de expander.

In een mtb voorvork (en weg voorvorken met een metalen pijp) sla je een dubbele ster plug. Maar dat kan niet met een carbon pijp en dus gebruik je een expander.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13550
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 jun 2011 15:45

Oke, maar bij mij zit er niet is de voork, de vork heeft zegmaar een helgrote schroefdraad M25 iets in die buurt en direcht op/in de voor draai ik de balhoofdcap. Ik zet daarmee dus niet de stuurpen op spanning, zoals je bv wel doet met de sterschroef in een alu/staal pijp.

Volgens mij heb ik ook een vrij apart systeem. Ik kende het zelf ook niet voordat ik d efiets zag vorig jaar.
Ik draai dus een 2.5mm inbusje aan in de balhoofdcap, daarmee komt de bovenste schijf van het balhoofd omhoog

gevonden, dit type dus

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 76&bih=819" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
kevink
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 jun 2011 00:42
Locatie: Meppel

Gebruikersavatar kevink 15 jun 2011 16:01

Geweldige fiets Havana, echt mijn complimenten.

Toch vraag ik me iets af:
Jij zult dit voor de fun doen, en om je eigen fiets op te bouwen. Zou het rendabel zijn om pakweg 5x deze weg te volgen, en dan de fietsen te verkopen? Of ga je hier zoveel verlies op maken, dat je wel zó gek op fietsen moet zijn dat je het zou doen?

Kevin
Sensa Umbria V24 - Ben ik een n00b?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2011 16:36

Ik snap je vraag niet helemaal Kevin...

Ik heb inmiddels de crank opnieuw gemonteerd maar het kraken is er nog steeds. Nu maar eens een ander wiel steken.

Gebruikersavatar
kevink
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 jun 2011 00:42
Locatie: Meppel

Gebruikersavatar kevink 15 jun 2011 16:41

Ik bedoel:
Zou het een lucratief zaakje kunnen worden om alles los in te kopen, op te bouwen en door te verkopen? Kun je daar nog winst in behalen?
Sensa Umbria V24 - Ben ik een n00b?

Plaats reactie