Pagina 15 van 17
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 08:19
door rob74
Lcsmet schreef: ↑13 sep 2021 21:14
Zolang er maar gefietst wordt.
Want wat te denken van de invasie van de elektrische step?
Ik ben in Spanje bergop ingehaald door een electro step. Geen steile helling, 6% of zo, maar ik zal wel te werken om snelheid te houden. En dan werd ik doodleuk door een step voorbij gezoefd. Ik dacht nog, fors motortje heeft dat ding. Of mijn niveau was bedroevend, dat kan natuurlijk ook
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 09:17
door bever
Goudhaantje schreef: ↑13 sep 2021 21:39
Huh? Zo steil is de Stelvio toch niet? Wel lang. Maar met een goed verzet en voldoende tijd komt iedereen met een beetje conditie toch wel boven? Waar ging het mis? Verkeerde verzet?
ik denk dat je hier al een denkfout maakt. Omdat je een bepaalde berg op komt gaat er niet iets mis....misschien wel vanuit jouw referentiekader, maar ik betwijfel of dat in dit geval heel belangrijk is
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 10:03
door raven14
Ik heb hierover altijd een wat dubbel gevoel.
Enerzijds gaat het nog steeds over een krom stuur.., Ik zou het voor mezelf niet aanvaardbaar vinden van op een racefiets de Stelvio als een soort dagtocht aan te vatten, met minimum een 1:1 versnelling, frequente tussenstops, verpozingen...
'k Denk niet dat ik daar van geniet en ik houd er al zeker geen 'sense of accomplishment' aan over. Dan blijf ik wel weg uit het hooggebergte of vat inderdaad met een speed-pedelec (geen e-racefiets) een toeristenritje naar de top aan.
Maar wat een ander doet, dat maakt me dan weer niet uit. Leven en laten leven. Bij anderen vind ik het juist mooi dat ze er plezier in kunnen vinden om, op welke manier dan ook, en ondanks duidelijk beperkte mogelijkheden, een col te bedwingen.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 10:05
door bartdr
patrickvb schreef: ↑13 sep 2021 20:05
Ramon73 schreef: ↑12 sep 2021 09:15
Dus, wil je geen e-bikes tegenkomen dan gewoon een veel zwaarder parcours volgen.
Of, if you can't beat them, join them.
Op Strava staan tal van dames die QOM's rijden, ook in de Ardennen. Een AVS van 21 à 22km/h en met volle ondersteuning met dezelfde snelheid de helling op.
De verhuur van e-atb's is overigens een succes.
Ieder doet wat hij/zij verkiest, maar plaats die e-bike ritten niet openbaar.
Mijn kopvrouw, 60+ maar nog steeds genietend van een boven gemiddelde conditie, ergert zich blauw aan die
e-brommers.
Dus, gewoon Strava weer uit de lucht. Scheelt hem weer wat in frustratie
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 10:15
door Jans
Omdat mensen zich niet aan de spelregels houden, moet het maar uit de lucht?
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 10:23
door rob74
Zijn er nu echt nog mensen die serieus naar Strava tijden kijken ???
Ik heb de KOM gehad op de Daphne Schippersbrug met een gemiddelde van 41.2 kmh. En dat was echt totale bullshit!! Mijn maximum snelheid voor die hele rit was 39 kmh.
En zo zijn er nog meer voorbeelden. Ik kijk echt nooit naar die KOM's, Echt zo'n onzin. Strava is meer zodat de familie een beetje weet waar ik uithang en om foto's te posten
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 11:12
door TL@
raven14 schreef: ↑14 sep 2021 10:03
Ik heb hierover altijd een wat dubbel gevoel.
Enerzijds gaat het nog steeds over een krom stuur.., Ik zou het voor mezelf niet aanvaardbaar vinden van op een racefiets de Stelvio als een soort dagtocht aan te vatten, met minimum een 1:1 versnelling, frequente tussenstops, verpozingen...
'k Denk niet dat ik daar van geniet en ik houd er al zeker geen 'sense of accomplishment' aan over. Dan blijf ik wel weg uit het hooggebergte of vat inderdaad met een speed-pedelec (geen e-racefiets) een toeristenritje naar de top aan.
Maar wat een ander doet, dat maakt me dan weer niet uit. Leven en laten leven. Bij anderen vind ik het juist mooi dat ze er plezier in kunnen vinden om, op welke manier dan ook, en ondanks duidelijk beperkte mogelijkheden, een col te bedwingen.
Zo zie ik het ook eigenlijk.
Ieder mag doen waar ie zelf blij van wordt (zolang ze mij maar niet voorbij steken op een e-bike
)
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 11:18
door patrickvb
Jans schreef: ↑13 sep 2021 22:29
Probeer dan toch te genieten van het fietsen op mindere hoogte.
+1
Het is
de trend van de laatste decennia:
- heel veel mensen willen 10 miles, de 20K van Brussel, een marathon lopen, ook al is dat aan een uitermate traag tempo, ze hebben weinig sportieve achtergrond, zijn vaak onvoldoende getraind, en werden jammer genoeg door moeder natuur niet bedeeld met een dosis talent. Voor de Golazo's van deze wereld zijn ze een godsgeschenk. Al meermaals meegemaakt dat een Start2Runner net voor de eerste keer 5 k heeft gehaald (lees: gestrompeld want lopen veelal zonder zweeffase) en bij de finish onmiddellijk spreekt over deelname aan de 20 van Brussel. Want die MOET je zeker lopen als jogger.
- heel veel mensen willen plots Ventoux en andere cols gaan beklimmen. Bij gebrek aan voldoende conditie, training enz. slagen ze enkel met piemelverzetjes 1/1. Ook deze groep vormt een commerciële basis voor organisatoren en fabrikanten.
Jans heeft het wat dat betreft bij het rechte eind: je
hoeft geen cols te doen als je daar fysiek niet klaar voor bent door leeftijd, conditie, gewicht, ... of gewoon onvoldoende talent. Ook ritjes op het vlakke zijn ontspannend en goed voor lichaam en geest. Die ritjes ga je langer volhouden zodra je stilaan bij de senioren aansluit.
- En dan heb je de groep die ook over die cols en hellingen wil zonder te veel inspaning noch training. Voor deze groep is de e-bike "
Wij trappen ook hoor" de oplossing.
Nooit zagen we zo veel mensen deelnemen aan sportieve evenementen als nu, anderzijds was het aantal mensen met ernstig overgewicht nooit zo hoog als nu. Het gebruik van de e-bike gaat aan dit laatste maatschappelijk gezondheidsprobleem weinig tot niets veranderen.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 11:24
door MarkVeenstra
Ik snap het betoog wel. Maar het argument van piemelverzetjes totaal niet.
Gooi zelf ook een 34/32 erop als ik een lange col over ga en stijgingspercentage naar de 10% of meer gaat. Met een VAM van rond de 900 hm/u. Wat volgens mij gewoon meer dan een prima klimsnelheid is voor een toerfietser.
Ja, als ik wat lichter ben, of iets beter in vorm. Dan klim ik iets sneller en dan is die 32 wat minder gebruikt.
Ook met fietsvakantie, bepakking + kar met kinderen. Is een 1 op 1 verzet of nog extremer, zeer welkom. Hoeft de helling niet eens lang of hoog voor te zijn.., je kan niet altijd "om" de bulten heen fietsen.
Beide voorbeelden die niet vallen onder gebrek aan conditie, training ed. Maar wél reden voor een zogenaamd piemelverzetje.
.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 11:43
door daniel1975
Bij een piemel verzetje denk ik aan iets heel anders dan een berg op fietsen
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 12:00
door patrickvb
Uitleg bij het zgn. piemelverzetje: in een niet zo ver verleden was het kleinste dat je kon trappen 39/28. Daarmee over de Stelvio's van deze wereld rijden is niet voor iedereen weggelegd.
Een reuzenverzet in vergelijking met de nu beschikbare 34/34.
De fietsindustrie heeft daar o.a. met de komst van compact e.d. mooi op ingespeeld. En dat is niet negatief hoor.
Re: Is de fietser lui geworden?
Geplaatst: 14 sep 2021 12:25
door pino
Als doelgroep van de piemelverzetjes (oud, vet, geen talent, VAM op een lichte fiets 600 hm/uur) ben ik steeds op zoek naar lichtere verzetjes.
Want ook als bejaarde staan de 2000+ onverharde passen nog op mijn programma.
En er zijn steeeds meer opties (wolftooth, SRAM AXS).
Het blijft buitengewoon plezierig als ze boven op de berg niet geloven dat je zonder electrische hulp bent bovengekomen. Liever lopen dan electrisch!