Dat is ook precies het idee achter de UP van OpenCycles. Zij leggen uit dat het met een 27,5" velg en dikke banden (voor CX is dat dan dus heel erg dik) ongeveer gelijk uitkomt als 'normaal'. Zie hier http://up.opencycle.com/ (scheelt mij weer typen ) Qua gedrag zal het dan dus niet heel veel uitmaken: Je geometrie blijft gelijk en de totale omtrek van je wielsyteem (dus incl band) ook. Natuurlijk zul je wel de te verwachten verschillen hebben: Hogere rolweerstand, meer grip op losse ondergrond, minder wegzakken in losse ondergrond, wellicht iets minder scherp insturen maar wel weer meer grip in de bocht, natuurlijk veel meer comfort op elke ondergrond, etc, Alles natuurlijk ook weer afhankelijk van je bandendruk, profiel, velgen, etc.Bodhi schreef:even een vraagje
zijn er hier ook mensen die een 26 inch of 27,5 wielen in hun crosser hebben geprobeerd
ik zit hier aan te denken om vettere banden er onder te hebben zo dat ik ook het strand op kan met mijn crosser
uiteraard met schrijf remmen
mijn frame laat nu max 40mm banden toe
maar met kleinere wielen kan er denk ik zo 15mm dikker op
maar weet niet wat dat doet met de rest van het fiets gedrag
Je frame moet die brede banden dan wel aankunnen natuurlijk. Die UP is speciaal hiervoor ontworpen met hele brede clearance op de voor- en de achtervork. 55mm (op 27,5" velg) klinkt mij als heel erg breed in de oren. Op mijn fiets kan 40mm (op 28") ook prima, maar 55mm (op 27,5" of op 26") dat gaat niet gebeuren schat ik zo in. Maar als jij het hebt opgemeten dan heb ik natuurlijk geen reden er aan te twijfelen dat het bij jou wel kan