Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 apr 2009 13:48

Precies die kerel kletst gewoon maar wat. Hoe dat ie 't voor elkaar krijgt om te zeggen dat de 2008 groepen "rubbery" en "vaag" schakelen, daarmee heeft hij z'n laatste beetje geloofwaardigheid verloren.

Wel goed is het dat de nieuwe bladen dus niet meer zo gevoelig voor zout zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

frigo
Forum-lid

frigo 24 apr 2009 14:50

Mannen, wat ik nog mis in deze discussie zijn de verschillende varianten waarin de groepen verkrijgbaar zijn; dubbel, compact of tripple! De verkrijgbaarheid van deze varianten verschilt namelijk aanzienlijk per merk.

Shimano: alle groepen verkrijgbaar in dubbel, compact en tripple. (verschillende shifters nodig)
Campa: alle groepen verkrijgbaar in dubbel en compact. 2 afzonderlijk tripple cranckstellen (shifters universeel)
SRAM : alle groepen verkrijgbaar in dubbel en compact (géén tripple ?!)

En misschien nog een update plaatsen: Xenon en Miragegroep worden niet meer geproduceerd. Redgroep kan nu toch wel worden opgenomen in het lijstje dacht ik zo (rival=midden groep, force=hoge midden groep, red= top groep)
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

jeroen@tajoby.com
Forum-lid

jeroen@tajoby.com 24 apr 2009 15:20

perik schreef:
jeroen@tajoby.com schreef: Nog een reden nodig om 11 speed te kopen, bekijk deze video eens.

http://www.youtube.com/watch?v=x4-ThWfkx7w

Ik ben overtuigd.
Als je de filmpjes van diezelfde shop bekijkt over Shimano en SRAM raak je misschien ook daarvan overtuigd. Ze zijn namelijk overál laaiend enthousiast over :)

Wel valt me op dat volgens het promotiemateriaal van Campa zelf de 10sp spulletjes eigenlijk waardeloos waren/zijn: kettingbladen die na 2000km al een heel eind versleten zijn, niet bestand tegen zweet (??) etc.

Mijn ervaring is dat bij 10speed zeker niet na 2000km is versleten, dat houdt het zeker 5000km uit.

Lees ook de fiets maar eens op na waar ze ultegra en centaur (jaar geleden) vergleken. Met een wedstrijdrijder als gebruiker houdt centaur het veel langer uit dan shimano. Dat vermelden ze alleen niet in de conclusie, maar ja campagnolo nodigt de redactie dan ook niet in china en japan uit.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 apr 2009 16:22

Die 10 speed kettingbladen houden het bijna normaal gebruik makkelijk 20000 km. Die 2000 km slaat nergens op.

@Frigo, het is onderhand wel tijd voor een update inderdaad. De nieuwe Dura Ace is overigens ook niet meer als triple leverbaar.
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 24 apr 2009 16:35

Ik heb nu bijna 1 jaar Red en vind het als systeem nog steeds lekker schakelen. Ik heb wel flinke aanmerkingen op de kwaliteit van de buitenlaag. Op de pekelfiets heb ik ultegra en na 'n winter is het "poetsen" en de remmetjes glimmen weer. 1 keer ben ik met Red in de sneeuw terecht gekomen en later nog op wat gepekelde natte weg restanten en de remmen zijn helemaal uitgebeten. Er is echt van het materiaal afgevreten. Het ziet er niet meer uit. Voor mij een reden om de volgende keer nog eens goed na te denken of ik dit wel wil.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

engadin
Forum-lid

engadin 28 apr 2009 17:38

wie kan mij een overzicht geven of waar kan ik het vinden , wat compatibel is tussen campa - shimano - sram in verband met kettingen en achtertandwielen met 10 sp , BV campa 10 sp ketting met shimano 10 sp cassette , sram ketting 10 sp met campa 10 sp cassette

idske
Forum-lid

idske 20 mei 2009 00:09

Wanneer is de sram force 2010 groep eigenlijk te krijgen?

gijs01
Forum-lid

gijs01 14 jun 2009 16:55

LS,

Kan iemand mij allicht helpen met de volgende vraag. Ik ben aan het orienteren op een nieuwe racefiets. Daar wil ik graag Campa op zetten. Ik denk aan Chorus of Centaur. Kan iemand aangeven wat de verschillen zijn tussen deze groepen?

Als het verschil namelijk alleen het gewicht is, dan geldt bij mij wel het credo: verbeter de wereld begin bij jezelf.....

Verder valt het mij op dat Centaur 2009 wel wat weg heeft van Chorus 2008 (muv de ergoshifters). Klopt de stelling Centaur 2009 = Chorus 2008?

ik hoor er heel graag meer over.
Camerig is prachtig!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jun 2009 13:54

Ik zie eigenlijk geen overeenkomsten tussen Centaur 2009 en Chorus 2008. De cassette van Centaur 09 is een Veloce 08 cassette. De kettingbladen zijn goedkope zware bladen ipv mooie bladen op de Chorus 08.

Chorus 09 is 11 speed en Centaur 09 is 10 speed. Een behoorlijk verschil, daarnaast geven de Chorus shifters nog meer de oude Campa klik. Die harde klik is bijna geheel verdwenen in de Centaur 09 groep.
Afbeelding

niels1979
Forum-lid

niels1979 23 jun 2009 11:43

Zijn er hier nog meer mensen die problemen hebben met Centaur 09?
Het schakelen gaat behoorlijk slecht. De FM heeft hem al een aantal keer afgesteld en dan werkt het weer voor 5 ritjes en ik ga ervan uit dat de FM wel verstand heeft van het afstellen.
Voor zover ik weet heeft Sander )ook van dit forum) dezelfde problemen.

Wat zou ik kunnen doen? aangezien ik de fiets pas 5 maanden heb.
Kan ik bijvoorbeeld iets eisen van de FM en dan niet alleen een afstellingsbeurtje?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jun 2009 15:01

Ik heb er ook wat problemen mee, volgende week zal ik de kabels eens vervangen. Ik denk dat 't probleem is de overgang van shifter naar stuur. Daar had ik tijdens de montage al problemen.
Afbeelding

Plaats reactie