Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 13 jul 2015 13:06

vintageracing schreef:Ja precies zo een is het, alleen dan niet in de pdm. Kleuren maar goud met wit en Zilver. Ik heb er helaas geen wielen bij. Is het een zeldzaam frame? Hij is echt in superstaat en wil hem graag opbouwen!
Het is een tijdritframe met een heel andere geometrie dan een racefiets. Dus als je voor de hobby ook lekker wil gaan fietsen als hij eenmaal af is, dan is dit wellicht niet je beste fiets. Dan kun je beter dit (behoorlijk gewilde) frame verkopen en er een mooi ander stalen kader voor terugkopen.

Ga je hem wel opbouwen, dan zul je inderdaad even goed moeten zoeken naar een 650c-voorwiel (kleiner dan de standaardmaat, die wel achter zit) en een tijdritstuur. Verder zijn de onderdelen redelijk straight forward.

vintageracing
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2015 12:30

vintageracing 13 jul 2015 13:32

Okee, bedankt. Dat voorwiel krijg ik als het goed is toegestuurd. Nee wil het ook niet opbouwen om echt veel mee te fietsen. Dat vind ik zonde. Hij is nu nog haast nieuw.

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 13 jul 2015 15:15

Tja, een nieuwe auto koop je toch ook niet om in de garage te staan glimmen? Maar goed, dat is mijn mening ;)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 13 jul 2015 15:33

Gewoon opbouwen. Zo'n tijdritfiets is een mooi stukje historie. Dat ze je dat wiel nasturen is mooi al zijn 650c wielen sowieso goed te vinden en diverse fabrikanten maken nog 650c velgen. Ossekopstuur vind je in elke winkel en webshop voor fixed gear spullen en voor de rest van de fiets is die PDM Concorde een aardige maatstaf al werden ze begin jaren negentig ook met de eerste triathlonsturen (ligsturen) gecombineerd. Al met al heb je dan een razendsnel fietsje voor korte soloritten.

Goud met wit en zilver, zo iets maar dan met een gebogen zitbuis?

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 13 jul 2015 16:37

@ apex: heb je de originele decals kunnen bemachtigen? Ik vind 'm fraai, alleen jammer van het verschil in de IJ op de onder- en zitbuis. Dacht aan een foutje maar dit was inderdaad gebruikelijk.

M'n Gazelle, eerder foto's van geplaatst, gaat de laatste fase in. Durf er bijna niet op te gaan fietsen ben ik bang :roll: Foto's volgen als ie klaar is.

Verder zit ik achter iets unieks aan. Een NOS Gazelle Champion Mondial, frame only. Uniek in de zin dat deze versie niet verkrijgbaar is geweest voor zowel de consumentenmarkt en de wielerploegen. Foto's volgen, als ik 'm kan bemachtigen, ben nog in de onderhandelfase.
Previous name Jansen01

vintageracing
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2015 12:30

vintageracing 13 jul 2015 17:21

Inderdaad timo precies die kleurstelling maar dan met een gebogen zitbuis. Als ik met opbouw begin zal ik het hier delen. Kan jullie hulp vast goed bebruiken!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 13 jul 2015 18:00

@jansen2.0 De oorspronkelijke decals hadden ze niet meer, de spuiter heeft ze echter nagemaakt van een voorbeeld. De krans met een 1 op de balhoofd buis had ie nog wel.

Foto's volgen als ie klaar is. Ben ook benieuwd naar jou project.
Afbeelding

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 14 jul 2015 08:07

Apex: wanneer verwacht je dat ie klaar is? Dit is voorlopig ECHT m'n laatste project. Ik haal altijd meer uit elkaar dan aanvankelijk de bedoeling was ;)
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 14 jul 2015 09:33

Dat hangt van v Tuyl af, ik moet tot mijn schande bekennen dat ik de opbouw heb uitbesteed. Ik hoop dat is deze week klaar is en dan volgende week ophalen.

Voor mij is dit zeker de laatste keer, het is geen hobby van me maar kwam toevallig zo uit. Overigens is het best leuk en geeft het ook nog voldoening om zo'n fiets weer nieuw leven in te blazen.
Afbeelding

Remon-vl
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2015 21:14

Remon-vl 14 jul 2015 10:03

Goedemorgen,

na veel lezen op dit forum nu toch maar ingeschreven.
Ik zal me kort voorstellen...
Ik kom uit Rotterdam, 37 jaar, getrouwd en een zoon van 4. Ik rijd momenteel op een Gazelle hybride. Heerlijke fiets waarop de nodige km's gemaakt zijn. Oa diverse edities Jan Janssen Classic, AGR.
Daarnaast nog een Batavus hybride met spatbordjes, voor boodschappen en verdere dagelijkse dingen. :)
Nu ben ik op zoek naar een racefiets, liefst in de staat met de nostalgie van toen. 70 of 80 jaren
Wellicht buiscommandeurs nog erop.
Nu is mijn vraag, raden jullie dat aan of is het echt voltooid verleden tijd zo'n fiets.

Ik hoor het graag!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 14 jul 2015 10:48

Voltooid verleden tijd is het niet want ze worden nog steeds gemaakt, bijvoorbeeld hier, modern opgebouwd dus geen buiscommandeurs. Het voordeel van een moderne opbouw is dat je eenvoudig slijtage onderdelen kunt vervangen. Ook gebruikt zijn ze nog wel te vinden, maar dan is het lastiger te bepalen of het nog wat is. Ik zou dat zelf niet zo snel aanraden tenzij je zelf tijd en geld wilt investeren om er weer iets moois van te maken.
Afbeelding

Neronos
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2015 22:08

Neronos 15 jul 2015 22:30

Hallo fietsers,

Ik heb een koersfiets gekocht van het merk Elite. Het is een vrij oude fiets en de vorige eigenaar kon me niets over het merk noch de fiets vertellen. Is er iemand die iets weet van het merk?

Plaats reactie