Scott Addict RC opbouwtopic
Gecondoleerd, Frank. Sterkte!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Gecondoleerd. Dat fietsforum komt later wel weer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Sterkte en gecondoleerd.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13727
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Gecondoleerd, Sterkte met het verlies
Dank voor alle steunbetuigingen.
Vandaag gewoon weer business as usual. Werken en een stukje fietsen, tegenwoordig is dat ook deels werk Mooie gelegenheid om na een weekje Mallorca (waar ik op een carbon Centurion met 11sp Ultegra, smalle lage wielen en velgremmen reed) weer eens de Scott te pakken.
Rijgevoel
Ondanks het feit dat ik er geen 0,1 km/uur harder mee rijd, "voelt" de fiets heel snel en strak aan. Het geluid van de wielen draagt hier zeker aan bij. Sturen doet ie prima, maar niet beter dan mijn oude fiets, ook niet slechter trouwens.
Frame
Tikkeltje stijver dan mijn Chinees, vooral de achterbrug. Verschil is echter niet zo heel groot. Verder heel mooi spuitwerk, waar je maar naar blijft kijken. (Nog) geen piepjes en kraakjes. Klein nadeel: bovenbuis is een klein beetje breder dan die van mijn andere fietsen. Aangezien ik met de knieën naar binnen fiets, kom ik er soms een beetje tegenaan. Lijkt me een kwestie van wennen.
Groep
Ik kom van Ultegra 11sp Di2 van de 1e generatie, deze groep is dus 2 generaties nieuwer en dat merk je. Het schakelt net even strakker en sneller. Qua verzet is de 11-28 cassette prima op het vlakke, ik heb net even meer bereik op het buitenblad dan in mijn oude setup (11-25). Naar het binnenblad is dus zeker op vlakke ritten minder snel nodig. Het is nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen over de RYET cassette. Schakelen doet ie in ieder geval super, hoe de levensduur is valt nog niet te zeggen. Ik moet overigens de originele 11-34 die bij de groep zat nog testen, dan kan ik ook meer zeggen over de kwaliteit van de RYET cassette. Maar ik kan me niet voorstellen dat 't veel beter schakelt.
Klein nadeel vind dat het "drukknopje" nu op de AD zit. Als je dus eventjes de shiftmode wil wijzigen of de derailleur bijstellen, moet je stoppen. Geen drama, wel het vermelden waard.
Batterijduur voorlopig prima. Heb er zo'n 1000 km mee gereden en batterij is nog 80%. Dit komt natuurlijk mede doordat ik de boel bekabeld heb aangesloten (scheelt 50% in het verbruik).
Remmen
Remmen doet ie prima. Door schade en schande wijs geworden pak ik de discs helemaal in met een doek voordat ik ga smeren. Dat heeft tot gevolg dat de remmen muisstil zijn. De Galfer remschijven doen het ook prima, al heb ik er nog geen serieuze Alpencols mee afgedaald.
Zadel
Het Berk zadel brak al op de eerste rit. Gelukkig had ik nog een reservezadel liggen dat normaal altijd mee op vakantie gaat (huurfietsen). Hier heb ik enkele weken mee gefietst, inmiddels heb ik van Berk een nieuw zadel gekregen, waarmee ik vandaag het 1e ritje heb gemaakt. So far, so good. Het zadel zelf zit quasi gelijk aan mijn eigen zadel (Specialized Phenom, de MTB versie van de Toupé), wat niet heel gek is aangezien het een kopie is.
Zadelpen
Klemming is simpel af te stellen, wat fijn is. Wel heb je een andere klem nodig voor ovale rails, dat is wel een minpuntje. Ook heel goed is dat er korreltjes aangebracht zijn op de buitenkant, waardoor inzakken niet snel zal gebeuren en je de bout niet zo hard hoeft aan te draaien. Dikke prima dus (ding komt trouwens van Ritchey).
Stuur
Vind ik het al mooi? Nee. Die bochten blijf ik lelijk vinden. Wel ziet het stuur er erg clean uit - ik heb er dan ook al diverse complimenten over gehad. De platte bovenkant vind ik erg fijn voor de handen. Het is ook erg fijn als je met de armen op het stuur rijdt, wat ik nogal eens doe.
Bidonhouders
Ik had ze al op mijn gravelracer dus ik wist al dat ze erg goed waren - stukken beter dan de Wasserträger 1.0 wat echt rotdingen zijn.
Wielen
Waarschijnlijk het grootste verschil t.o.v. mijn oude fiets. De wielen zijn breder en een stukje lager. Ze zijn merkbaar véél comfortabeler en een stuk minder zijwindgevoelig. Met windkracht 5 even zonder handen fietsen: geen probleem. Ze zijn trouwens ook stijf zat. De 28 mm banden vallen er heel netjes op.
Hidemybell
Dit is mijn eerste HMB, een model dat speciaal gemaakt is voor dit Creston stuur. De houder zelf is prima en hartstikke degelijk. De bel zelf mocht wat luider zijn, op mijn andere fietsen heb ik een Knog en die is echt harder. Op de UHR kan het niet hard genoeg zijn met al die elektrische bejaarden
Banden
Schwalbe One banden (tubeless), prima alleskunners die hun werk goed doen. Ik kende ze al, ik rijd er al een tijdje mee.
Powermeter
De Favero Assioma's had ik al een tijdje - ik gebruikte ze vooral op vakantie op huurfietsen. Ik heb er nog nooit één probleem mee gehad. Het is monteren en niet meer over nadenken, let er wel op dat je de juiste cranklengte instelt. Het uitklikken ging aanvankelijk net iets zwaarder dan bij "echte" Keo's, maar dat kun je eenvoudig wat bijregelen.
Vandaag gewoon weer business as usual. Werken en een stukje fietsen, tegenwoordig is dat ook deels werk Mooie gelegenheid om na een weekje Mallorca (waar ik op een carbon Centurion met 11sp Ultegra, smalle lage wielen en velgremmen reed) weer eens de Scott te pakken.
Rijgevoel
Ondanks het feit dat ik er geen 0,1 km/uur harder mee rijd, "voelt" de fiets heel snel en strak aan. Het geluid van de wielen draagt hier zeker aan bij. Sturen doet ie prima, maar niet beter dan mijn oude fiets, ook niet slechter trouwens.
Frame
Tikkeltje stijver dan mijn Chinees, vooral de achterbrug. Verschil is echter niet zo heel groot. Verder heel mooi spuitwerk, waar je maar naar blijft kijken. (Nog) geen piepjes en kraakjes. Klein nadeel: bovenbuis is een klein beetje breder dan die van mijn andere fietsen. Aangezien ik met de knieën naar binnen fiets, kom ik er soms een beetje tegenaan. Lijkt me een kwestie van wennen.
Groep
Ik kom van Ultegra 11sp Di2 van de 1e generatie, deze groep is dus 2 generaties nieuwer en dat merk je. Het schakelt net even strakker en sneller. Qua verzet is de 11-28 cassette prima op het vlakke, ik heb net even meer bereik op het buitenblad dan in mijn oude setup (11-25). Naar het binnenblad is dus zeker op vlakke ritten minder snel nodig. Het is nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen over de RYET cassette. Schakelen doet ie in ieder geval super, hoe de levensduur is valt nog niet te zeggen. Ik moet overigens de originele 11-34 die bij de groep zat nog testen, dan kan ik ook meer zeggen over de kwaliteit van de RYET cassette. Maar ik kan me niet voorstellen dat 't veel beter schakelt.
Klein nadeel vind dat het "drukknopje" nu op de AD zit. Als je dus eventjes de shiftmode wil wijzigen of de derailleur bijstellen, moet je stoppen. Geen drama, wel het vermelden waard.
Batterijduur voorlopig prima. Heb er zo'n 1000 km mee gereden en batterij is nog 80%. Dit komt natuurlijk mede doordat ik de boel bekabeld heb aangesloten (scheelt 50% in het verbruik).
Remmen
Remmen doet ie prima. Door schade en schande wijs geworden pak ik de discs helemaal in met een doek voordat ik ga smeren. Dat heeft tot gevolg dat de remmen muisstil zijn. De Galfer remschijven doen het ook prima, al heb ik er nog geen serieuze Alpencols mee afgedaald.
Zadel
Het Berk zadel brak al op de eerste rit. Gelukkig had ik nog een reservezadel liggen dat normaal altijd mee op vakantie gaat (huurfietsen). Hier heb ik enkele weken mee gefietst, inmiddels heb ik van Berk een nieuw zadel gekregen, waarmee ik vandaag het 1e ritje heb gemaakt. So far, so good. Het zadel zelf zit quasi gelijk aan mijn eigen zadel (Specialized Phenom, de MTB versie van de Toupé), wat niet heel gek is aangezien het een kopie is.
Zadelpen
Klemming is simpel af te stellen, wat fijn is. Wel heb je een andere klem nodig voor ovale rails, dat is wel een minpuntje. Ook heel goed is dat er korreltjes aangebracht zijn op de buitenkant, waardoor inzakken niet snel zal gebeuren en je de bout niet zo hard hoeft aan te draaien. Dikke prima dus (ding komt trouwens van Ritchey).
Stuur
Vind ik het al mooi? Nee. Die bochten blijf ik lelijk vinden. Wel ziet het stuur er erg clean uit - ik heb er dan ook al diverse complimenten over gehad. De platte bovenkant vind ik erg fijn voor de handen. Het is ook erg fijn als je met de armen op het stuur rijdt, wat ik nogal eens doe.
Bidonhouders
Ik had ze al op mijn gravelracer dus ik wist al dat ze erg goed waren - stukken beter dan de Wasserträger 1.0 wat echt rotdingen zijn.
Wielen
Waarschijnlijk het grootste verschil t.o.v. mijn oude fiets. De wielen zijn breder en een stukje lager. Ze zijn merkbaar véél comfortabeler en een stuk minder zijwindgevoelig. Met windkracht 5 even zonder handen fietsen: geen probleem. Ze zijn trouwens ook stijf zat. De 28 mm banden vallen er heel netjes op.
Hidemybell
Dit is mijn eerste HMB, een model dat speciaal gemaakt is voor dit Creston stuur. De houder zelf is prima en hartstikke degelijk. De bel zelf mocht wat luider zijn, op mijn andere fietsen heb ik een Knog en die is echt harder. Op de UHR kan het niet hard genoeg zijn met al die elektrische bejaarden
Banden
Schwalbe One banden (tubeless), prima alleskunners die hun werk goed doen. Ik kende ze al, ik rijd er al een tijdje mee.
Powermeter
De Favero Assioma's had ik al een tijdje - ik gebruikte ze vooral op vakantie op huurfietsen. Ik heb er nog nooit één probleem mee gehad. Het is monteren en niet meer over nadenken, let er wel op dat je de juiste cranklengte instelt. Het uitklikken ging aanvankelijk net iets zwaarder dan bij "echte" Keo's, maar dat kun je eenvoudig wat bijregelen.
Laatst gewijzigd door havana op 12 mei 2022 11:35, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Nog gecondoleerd met het verlies!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!