Vandaag geklust aan de fiets
Voelde bij aanzetten een beetje als een fixie (maar dan met freewheel). Kwam van een 18T. Snel daarna de 54 verkocht en een 36 gemonteerd, dat is prima.. 54T is vooral voor MTBen zodat je niet stil valt over grote boomstronken enzo.
Net terug van een klein middagritje (40km, op het gemakje)
Ik vind de 54T wel een verbetering, voelt wat directer aan zeker bij wat draaien en keren (af en toe een surplace voor een straat) maar de verbetering staat niet in verhouding tot de kost.
Ik denk dat ik ze wel nog eens in de Gravelfiets ga proberen, daar zal het meer tot z'n recht komen, denk ik.
ps: Er is wel wat meer lawaai maar zeker niet van het Chris King niveau
Ik vind de 54T wel een verbetering, voelt wat directer aan zeker bij wat draaien en keren (af en toe een surplace voor een straat) maar de verbetering staat niet in verhouding tot de kost.
Ik denk dat ik ze wel nog eens in de Gravelfiets ga proberen, daar zal het meer tot z'n recht komen, denk ik.
ps: Er is wel wat meer lawaai maar zeker niet van het Chris King niveau
Stond op het punt een 830 aan te klikken maar nu ook eerst maar eens een nieuwe accu voor de 810. Ben nog steeds super tevreden met dit toestel, werkt perfect. Bij de nieuwere modellen hoor ik toch veel issues. Voor nog geen twee tientjes een mooi projectje.wasbeer2006 schreef: ↑05 feb 2021 16:08 Net even accu van mijn winter garmin 810 vervangen.
Vorig weekend ging ie van 77% naar 0% in twee uur en kreeg ik hem daarna niet meer opgeladen.
Nieuwe accu met setje gereedschap besteld voor 18 euro.
Echt in 10 minuten voor elkaar, nu kijken hoe lang ik er weer mee doe
Fabrieks-stuurlint vervangen door nieuw lint. Eerste keer voor mij, geen rocket science maar wel nog wat handigheid in krijgen. Omdat je links en rechts wat varieert met de overlap en de spanning kwam ik wat verschillend uit qua lengte. Scheelde een cm of 5 dat ik bij de ene meer afknipte dan de andere.
Sprint shifters gekregen (SW-R9150) en op de fiets gezet, was een serieus werkje.
De DI2-kabels moesten wat anders door het stuur zodat er in elke shifter een poort vrij was (was niet het geval)
Dat aero-stuur van BMC is geen cadeau om kabels door te trekken
Uiteindelijk allemaal goed gelukt en het resultaat is perfect aan 1 kant en net niet perfect aan de andere kant (ik heb een pons besteld waarmee het gat in het stuurlint makkelijker gemaakt kan worden)
De perfecte kant:
De net niet perfecte kant:
Straks de eerste testrit en dan morgen de snelle groepsrit met finale
De DI2-kabels moesten wat anders door het stuur zodat er in elke shifter een poort vrij was (was niet het geval)
Dat aero-stuur van BMC is geen cadeau om kabels door te trekken
Uiteindelijk allemaal goed gelukt en het resultaat is perfect aan 1 kant en net niet perfect aan de andere kant (ik heb een pons besteld waarmee het gat in het stuurlint makkelijker gemaakt kan worden)
De perfecte kant:
De net niet perfecte kant:
Straks de eerste testrit en dan morgen de snelle groepsrit met finale
Fiets ontdaan van dode slakken en modder (bieten campagne) zooi en daarna nieuwe riemschijf gemonteerd. Vervolgens remklauw wat TLC gegeven zodat de zuigertjes weer heppie de teppie zijn, nieuwe remblokken geplaatst en als laatste het hele zwikkie aanloop vrij afgesteld..
Gisteren en vandaag de mechanische 6800 vervangen door een elektrische 8050 groep.Philippos schreef: ↑30 sep 2019 11:48 DDX snapt hem. Door de shadow ontwerp, kwam het bovenste derailleur wieltje niet ver genoeg naar achter bij het buigen van de derailleur (ongeacht de stand van de clutch) om het wiel zo naar beneden te laten zakken. Er is simpelweg te weinig ruimte (bij mijn frame). Op nieuwere fietsen waar de chainstay wellicht iets langer is dan bij mij, of de derailleur hanger meer naar achteren zit of een andere hoek/lengte heeft, zal dit wel prima gaan. Helemaal bij een gravel fiets.
Bij mijn oude Campa Record derailleur van de jaren 90 viel het wiel er ook zo uit zonder noemenswaardige moeite. Toen ik ze bij Wheeltec in Alkmaar ook zag worstelen en vloeken toen ze mijn wiel er af en er op wilden krijgen, wist ik dat het niet aan mij lag
Via Marktplaats een zgan complete 8050 Di2 kunnen kopen maar doordat de voorderailleur gemonteerd was met klemband en bij mij op een aanlasnok gemonteerd moest worden ontbrak de daarvoor benodigde bout met gebogen plaatje. Van een gegalvaniseerde M7 moer een gebogen plaatje gemaakt door met een dremel een uitholling daarin te slijpen. Omdat dat natuurlijk gaat roesten toch maar een originele Shimano bout met plaatje besteld.
Het probleem waar ik tegen aan loop is dat het achterwiel bijna niet is te demonteren cq. te monteren omdat het derailleurwieltje niet voldoende naar achteren kan klappen. Via de zoekfunctie op het forum de bovenste quote gevonden. Klaarblijkelijk is het nieuwe ontwerp van de derailleur daar debet aan. De band leeg laten lopen werkt ook niet. Vooralsnog is het mij met veel moeite gelukt door de achterderailleur naar een paar grotere kransjes te schakelen om wat meer ruimte te krijgen maar handig is het niet.
Ik vraag mij af hoe jullie dat oplossen,
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Gaat een direct mount derailleurhanger dat probleem niet oplossen?
Die hanger zit tegenwoordig vaak op fietsen met Shimano, die steekt een stukje langer naar achter.
Toen ik switchte van Shimano naar Sram Red moest ik ook meteen de derailleurhanger vervangen voor een kortere zoals die nu bij jou op de fiets zit.
Die hanger zit tegenwoordig vaak op fietsen met Shimano, die steekt een stukje langer naar achter.
Toen ik switchte van Shimano naar Sram Red moest ik ook meteen de derailleurhanger vervangen voor een kortere zoals die nu bij jou op de fiets zit.
Bedankt, top dat is de oplossing.
Heb het artikel op cyclingtips gelezen.
Nu op zoek naar de juiste voor mijn F10 frame met velgremmen. Heb deze zo gauw nog niet gevonden, wie heeft daar voor mij de gouden tip.?
Edit: besteld bij Hollandbikeshop.!
Heb het artikel op cyclingtips gelezen.
Nu op zoek naar de juiste voor mijn F10 frame met velgremmen. Heb deze zo gauw nog niet gevonden, wie heeft daar voor mij de gouden tip.?
Edit: besteld bij Hollandbikeshop.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
@orlok.
Je hebt de derailleur verkeerd gemonteerd aan de hanger.
Aan de derailleur (het deel wat een direct mount gaat vervangen) zitten aan de achterzijde 2 opstaande randjes.
Deze dienen beide boven de 'haak' van de hanger gemonteerd te worden. Nu zit die haak er waarschijnlijk tussen.
Dit deel zou zou goed als horizontaal moeten zitten wanneer de fiets op de grond staat, bij jou wijst hij naar onderen.
Één ding scheelt, een direct mount hanger lost het ook op.
Je hebt de derailleur verkeerd gemonteerd aan de hanger.
Aan de derailleur (het deel wat een direct mount gaat vervangen) zitten aan de achterzijde 2 opstaande randjes.
Deze dienen beide boven de 'haak' van de hanger gemonteerd te worden. Nu zit die haak er waarschijnlijk tussen.
Dit deel zou zou goed als horizontaal moeten zitten wanneer de fiets op de grond staat, bij jou wijst hij naar onderen.
Één ding scheelt, een direct mount hanger lost het ook op.
Ik weet niet precies wat je bedoelt want nadat ik de derailleur had losgemaakt kon ik het maar op één manier weer monteren en dat is dus deze zoals op de foto. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.?
Wat mij wel opgevallen is dat als ik de bevestigingsbout niet vast draai de derailleur m.i. voldoende naar achteren kan kantelen. maar dat lijkt mij niet de bedoeling gezien die volgens de dealer manual DM-R8050-04-DUT van Shimano met een kracht van 8-10Nm moet worden vast gedraaid.
Wat mij wel opgevallen is dat als ik de bevestigingsbout niet vast draai de derailleur m.i. voldoende naar achteren kan kantelen. maar dat lijkt mij niet de bedoeling gezien die volgens de dealer manual DM-R8050-04-DUT van Shimano met een kracht van 8-10Nm moet worden vast gedraaid.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless