Budget 2000 weinig race vs 10 jaar terug
Als je aan het einde van je salaris nog een stukje maand overhebt en op je budget wilt letten, dan mag je keuzes maken.
Geduld hebben en op de juiste aanbieding wachten. Geduld hebben en op de juiste tweedehands op MP wachten. Of kiezen voor wat wel binnen budget past. Ik ken er een paar die heel tevreden zijn met hun keuze voor een fiets van Rose.
Leven = keuzes maken.
Geduld hebben en op de juiste aanbieding wachten. Geduld hebben en op de juiste tweedehands op MP wachten. Of kiezen voor wat wel binnen budget past. Ik ken er een paar die heel tevreden zijn met hun keuze voor een fiets van Rose.
Leven = keuzes maken.
hun fietsen.
In september heel wat steile (15% +) klimmetjes gedaan in noord west Spanje en klimmetjes hebben de neiging op enig moment ook weer omlaag te gaan.......... Nooit problemen met velgremmen!
Rij sinds winter 1969-1970 met velgremmen op m'n racefiets (MTB wel schijf) en toch heel, heel veel spannende dingen gedaan en nooit problemen. (wie het L''Eroica 2008 verhaal op weet te graven krijgt een fles wijn )
Overigens is de trend die de TSer probeert aan te geven er wel maar die is al veel veel eerder ingezet.
40 jaar geleden kon je als je een beetje redelijk baan had prima een fiets kopen waarmee er in het profpeloton werd gefietst. Heb er in 80er jaren zo'n 100 gebouwd voor anderen.
Wat moet je nu verdienen om een fiets te kopen waarmee in de Tour wordt gereden?
Overigens geldt hetzelfde voor HiFi, Fotografie en kooktoebehoren................en waarschijnlijk nog wat hobby's.
Advies: staar je niet blind op topproducten maar koop wat goed genoeg is voor JOUW doelen.
Perfectie is sowieso een heel kostbare (en in mijn ogen perverse) aangelegenheid.
Als je al weet dat je de Cervelo sowieso gaat houden...
Je wilt waarschijnlijk wat bredere velgen dan de 13C die er nu inzit. Dat houdt dan in dat je beide velgen zal vervangen. 19C intern was een tijd in de mode, nu gaan mensen alweer een stap breder. Met 19C kun je prima met 28mm banden rijden. Of dat past in je frame wil je even nakijken.
En let op, met bredere velgen vallen banden ook weer breder.
Je wilt waarschijnlijk wat bredere velgen dan de 13C die er nu inzit. Dat houdt dan in dat je beide velgen zal vervangen. 19C intern was een tijd in de mode, nu gaan mensen alweer een stap breder. Met 19C kun je prima met 28mm banden rijden. Of dat past in je frame wil je even nakijken.
En let op, met bredere velgen vallen banden ook weer breder.
Naar mijn idee ben je dan toch een redelijk fanatieke fietser (10000 km/jaar?)
Dan zit je vele uren op de fiets, en mag het qua materiaal toch iets meer zijn?
Carbon frame met Shimano 105 Di2 Disc met een stel goede wielen. Dan zit rond de 4000€. Begin maar te sparen:-).
Waar je nu schromelijk aan voorbijgaat zijn:
- inflatie: De laatste 10jaar zitten we rond de 3% inflatie, die 2000euro van toen zal nu eerder overeenkomen met 2500euro nu. 3000euro wanneer je 15jaar terug vergelijkt.
- trickle down van technologiëen: 105 nu is eerder ultegra van toen dan 105 van toen
- voortschrijdend inzicht: aero ipv lichtgewicht, snelheid door comfort op lange ritten, ...
- vraag-aanbod lag nooit zodanig uit proportie als de laatste jaren (begint zich wel op te lossen)
(- als je die R3 als basis neemt en nu gaat vergelijken met fietsen van 2000euro, dan is de vergelijking sowieso wat krom)
Beetje vreemde tip, maar: maak voor jezelf eens de denkoefening "wat heb ik nodig?" versus "wat wil ik hebben?"
Als je een eigentijds equivalent wil van die cervelo R3, dan zou ik ook geneigd zijn aan te raden om nog een wielset (of 2) te verslijten op je oude fiets en tegelijkertijd goed oriënteren en sparen.
- inflatie: De laatste 10jaar zitten we rond de 3% inflatie, die 2000euro van toen zal nu eerder overeenkomen met 2500euro nu. 3000euro wanneer je 15jaar terug vergelijkt.
- trickle down van technologiëen: 105 nu is eerder ultegra van toen dan 105 van toen
- voortschrijdend inzicht: aero ipv lichtgewicht, snelheid door comfort op lange ritten, ...
- vraag-aanbod lag nooit zodanig uit proportie als de laatste jaren (begint zich wel op te lossen)
(- als je die R3 als basis neemt en nu gaat vergelijken met fietsen van 2000euro, dan is de vergelijking sowieso wat krom)
Beetje vreemde tip, maar: maak voor jezelf eens de denkoefening "wat heb ik nodig?" versus "wat wil ik hebben?"
Als je een eigentijds equivalent wil van die cervelo R3, dan zou ik ook geneigd zijn aan te raden om nog een wielset (of 2) te verslijten op je oude fiets en tegelijkertijd goed oriënteren en sparen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
2000 euro van 10 jaar terug is nu al 3000 euro als je de gewone consumenten inflatie mee pakt (doet de fietsenbranche soms nog wat bij).
Reken eens 8 jaar lang met 2.5% en de laatste 2 jaar met 10 en 8 % .., kom je bijna op factor 1.5
Dus als je nu voor 2000 euro weinig racefiets tegen komt in vergelijking met 10 jaar geleden. Dan moet je eigenlijk je vergelijking aanpassen. En kijken naar wat je nu aan aanbod tegenkomt voor ~3000 euro.,. of wat het aanbod 10 jaar geleden was voor fietsen van rond de 1300 euro....
Maakt voor je beschikbare budget nu natuurlijk niet uit Ik zou met je wensenlijstje en budget ook geduld hebben en 2e hands kijken.
Reken eens 8 jaar lang met 2.5% en de laatste 2 jaar met 10 en 8 % .., kom je bijna op factor 1.5
Dus als je nu voor 2000 euro weinig racefiets tegen komt in vergelijking met 10 jaar geleden. Dan moet je eigenlijk je vergelijking aanpassen. En kijken naar wat je nu aan aanbod tegenkomt voor ~3000 euro.,. of wat het aanbod 10 jaar geleden was voor fietsen van rond de 1300 euro....
Maakt voor je beschikbare budget nu natuurlijk niet uit Ik zou met je wensenlijstje en budget ook geduld hebben en 2e hands kijken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013