Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
Tja, toen je die nieuwe fiets aanschafte had je daar wellicht even bij stil kunnen staan. Maar goed, dat is passe. Ik rijdt zelf mechanisch en velgremmen. Maar meer omdat ik er het geld niet voor over heb. Ik vind schijfremmen beter remmen, elektronisch schakelen mooier werken. Dus ik zou het zeker overwegen. Onderhoud doe ik ook zelf, maar als ik een nieuwe zou kopen met schijven (heb ze al op de mtb) en di2, dan is dat vast te leren. Dat dat zou me niet tegenhouden. En waarom jou wel?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik heb dit voorjaar een tweedehands Tarmac SL6 frame gekocht en opgebouwd met een mechanische SRAM Force groepset die al op drie andere fietsen heeft gezeten. Die groep werkt nog super. Ik wilde wel schijven en Di2, maar dit rijdt allemaal zo goed dat ik ‘t ook niet echt mis. Dat komt wel eens met een volgende fiets, ooit.
M’n cyclocrossfiets heeft schijfremmen en snelspanners en dat geeft wel veel gedoe wanneer je de wielen er in moet zetten. Mede daarom (en omdat ik bredere banden wilde) heb ik er een gravelbike bijgekocht. Bewust met mechanische GRX, omdat ik er ook mee op fietsvakantie ga.
M’n cyclocrossfiets heeft schijfremmen en snelspanners en dat geeft wel veel gedoe wanneer je de wielen er in moet zetten. Mede daarom (en omdat ik bredere banden wilde) heb ik er een gravelbike bijgekocht. Bewust met mechanische GRX, omdat ik er ook mee op fietsvakantie ga.
Ik ben zelf 42 maar herken totaal niet wat je zegt.
Steekassen zijn niet moeilijker dan snelspanners mits je een model hebt waar een hendeltje aan/in zit. Sterker nog, beter zelfs want het wiel zit altijd recht. Vooral achter ging dat met snelspanners nogal eens mis. Bovendien heb je geen irritant veertjes die weer gaan kraken.
Schijfremmen onderhouden is ietsjes lastiger, maar ook weer niet zo heel veel. Met een ontluchtingssetje van Ali (10-15 euro) ben in principe klaar. Blokken wisselen is net zoveel werk. Dat neemt niet weg dat velgremmen prima zijn.
Je kritiek op Di2 daar snap ik al helemaal niks van. Het schakelt beter, is makkelijker af te stellen en je hoeft in principe nooit je schakelkabels te vervangen. What's not to like?
Weet je wat ik een achteruitgang vind: 12 speed. Niet vanwege die extra versnelling maar omdat er geen poldercassettes meer zijn (alleen aftermarket)
Steekassen zijn niet moeilijker dan snelspanners mits je een model hebt waar een hendeltje aan/in zit. Sterker nog, beter zelfs want het wiel zit altijd recht. Vooral achter ging dat met snelspanners nogal eens mis. Bovendien heb je geen irritant veertjes die weer gaan kraken.
Schijfremmen onderhouden is ietsjes lastiger, maar ook weer niet zo heel veel. Met een ontluchtingssetje van Ali (10-15 euro) ben in principe klaar. Blokken wisselen is net zoveel werk. Dat neemt niet weg dat velgremmen prima zijn.
Je kritiek op Di2 daar snap ik al helemaal niks van. Het schakelt beter, is makkelijker af te stellen en je hoeft in principe nooit je schakelkabels te vervangen. What's not to like?
Weet je wat ik een achteruitgang vind: 12 speed. Niet vanwege die extra versnelling maar omdat er geen poldercassettes meer zijn (alleen aftermarket)
Laatst gewijzigd door havana op 02 okt 2024 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben 41, maar verder precies dithavana schreef: ↑02 okt 2024 08:32 Ik ben zelf 42 maar herken totaal niet wat je zegt.
Steekassen zijn niet moeilijker dan snelspanners mits je een model hebt waar een hendeltje aan/in zit. Sterker nog, beter zelfs want het wiel zit altijd recht. Vooral achter ging dat met snelspanners nogal eens mis. Bovendien heb je geen irritant veertjes die weer gaan kraken.
Schijfremmen onderhouden is ietsjes lastiger, maar ook weer niet zo heel veel. Met een ontluchtingssetje van Ali (10-15 euro) ben in principe klaar. Blokken wisselen is net zoveel werk. Dat neemt niet weg dat velgremmen prima zijn.
Je kritiek op Di2 daar snap ik al helemaal niks van. Het schakelt beter, is makkelijker af te stellen en je hoeft in principe nooit je schakelkabels te vervangen. What's not to like?
Wat valt er te onderhouden aan Shimano en Sram derailleurs en shifters? Di2 maakt geen verschil. Een Campa shifter kan nog uitelkaar.
Schijfremmen zijn ook niet zo ingewikkeld. De batterij van je telefoon en fietscomputer moet je ook aan denken. Dan kun je meteen naar die van je groepset kijken.
Steekassen zijn minder snel, maar wet wat meer geduld vind ik ze eerder makkelijker dan QR (zeker icm schijfremmen). De enige echte ellende zit in het "alles geïntegreerd en weggewerkt" gedoe dat je er gratis, tegen 1000+ € meerprijs bij krijgt.
Op de racefiets ben ik een trotse dinosaurus, gewoon omdat ik het leuker en mooier vind: staal, Campa, velgremmen en mechanisch. De gravelbike carbon en schijven. Di2 viel buiten het budget.
Schijfremmen zijn ook niet zo ingewikkeld. De batterij van je telefoon en fietscomputer moet je ook aan denken. Dan kun je meteen naar die van je groepset kijken.
Steekassen zijn minder snel, maar wet wat meer geduld vind ik ze eerder makkelijker dan QR (zeker icm schijfremmen). De enige echte ellende zit in het "alles geïntegreerd en weggewerkt" gedoe dat je er gratis, tegen 1000+ € meerprijs bij krijgt.
Op de racefiets ben ik een trotse dinosaurus, gewoon omdat ik het leuker en mooier vind: staal, Campa, velgremmen en mechanisch. De gravelbike carbon en schijven. Di2 viel buiten het budget.
Campagnolo Ultra Dork
Idem hier, 54j oud.Juppehup schreef: ↑02 okt 2024 08:34Ik ben 41, maar verder precies dithavana schreef: ↑02 okt 2024 08:32 Ik ben zelf 42 maar herken totaal niet wat je zegt.
Steekassen zijn niet moeilijker dan snelspanners mits je een model hebt waar een hendeltje aan/in zit. Sterker nog, beter zelfs want het wiel zit altijd recht. Vooral achter ging dat met snelspanners nogal eens mis. Bovendien heb je geen irritant veertjes die weer gaan kraken.
Schijfremmen onderhouden is ietsjes lastiger, maar ook weer niet zo heel veel. Met een ontluchtingssetje van Ali (10-15 euro) ben in principe klaar. Blokken wisselen is net zoveel werk. Dat neemt niet weg dat velgremmen prima zijn.
Je kritiek op Di2 daar snap ik al helemaal niks van. Het schakelt beter, is makkelijker af te stellen en je hoeft in principe nooit je schakelkabels te vervangen. What's not to like?
En ik ben tevreden met 12-speed, het geeft me net wat meer range voor eenzelfde schakel'dichtheid' in de heuvels hier. Zo worden zelfs de steile pukkels geen lijdensweg.
Ik ben 40, maar verder ook precies dit.Juppehup schreef: ↑02 okt 2024 08:34Ik ben 41, maar verder precies dithavana schreef: ↑02 okt 2024 08:32 Ik ben zelf 42 maar herken totaal niet wat je zegt.
Steekassen zijn niet moeilijker dan snelspanners mits je een model hebt waar een hendeltje aan/in zit. Sterker nog, beter zelfs want het wiel zit altijd recht. Vooral achter ging dat met snelspanners nogal eens mis. Bovendien heb je geen irritant veertjes die weer gaan kraken.
Schijfremmen onderhouden is ietsjes lastiger, maar ook weer niet zo heel veel. Met een ontluchtingssetje van Ali (10-15 euro) ben in principe klaar. Blokken wisselen is net zoveel werk. Dat neemt niet weg dat velgremmen prima zijn.
Je kritiek op Di2 daar snap ik al helemaal niks van. Het schakelt beter, is makkelijker af te stellen en je hoeft in principe nooit je schakelkabels te vervangen. What's not to like?
Maar, oke. Het grote voordeel van schijfremmen en steekassen zie ik zeker in. Elektrisch schakelen is geen must, maar wel fijn om te hebben.
Aan de andere kant snap ik TS ook wel: als het prima rijdt, dan is het goed zo, toch?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Als de topic starter een dino is, dan behoor ik tot de voorlopers van hen.
Ik wordt komend jaar zeventig. Kocht 54 jaar geleden mijn eerste racefiets van mijn tweede vakantiebaantje (van de eerste kocht ik een cassettedeck).
2 keer 5 versnellingen. Wauw dat was super!
Vleugelmoeren op de gewone assen was wel eens een probleem, soms trapte ik mijn as scheef, dan zat hij kennelijk niet goed genoeg vast.
Alle ontwikkelingen daarna heb ik meegemaakt en waren n.m.m. bijna altijd wel een verbetering.
Carbon frame, index schakelen was echt een hele verbetering, en zo kan ik nog wel even doorgaan
Mooiste ontwikkeling voor mij was de tripple, die ik zeker nu, op mijn oude dag goed zou kunnen gebruiken op steile hellingen.
Wat betreft de huidige standaarden sluit ik mij helemaal aan wat (bijvoorbeeld) Havana schrijft.
Ik ben heel blij met mijn (veel te dure) carbon racefiets, met steekassen/schijfremmen met carbon wielen, Di2, 12 kransjes achter (ik switch ook nooit meer van cassette, de huidige volstaat in de polder én de bergen, een 18 heb ik nooit gemist), en bredere banden met meer comfort.
Sommig onderhoud laat ik doen, kost wat maar dan weet ik ook zeker dat ik niks verkloot.
Ik wordt komend jaar zeventig. Kocht 54 jaar geleden mijn eerste racefiets van mijn tweede vakantiebaantje (van de eerste kocht ik een cassettedeck).
2 keer 5 versnellingen. Wauw dat was super!
Vleugelmoeren op de gewone assen was wel eens een probleem, soms trapte ik mijn as scheef, dan zat hij kennelijk niet goed genoeg vast.
Alle ontwikkelingen daarna heb ik meegemaakt en waren n.m.m. bijna altijd wel een verbetering.
Carbon frame, index schakelen was echt een hele verbetering, en zo kan ik nog wel even doorgaan
Mooiste ontwikkeling voor mij was de tripple, die ik zeker nu, op mijn oude dag goed zou kunnen gebruiken op steile hellingen.
Wat betreft de huidige standaarden sluit ik mij helemaal aan wat (bijvoorbeeld) Havana schrijft.
Ik ben heel blij met mijn (veel te dure) carbon racefiets, met steekassen/schijfremmen met carbon wielen, Di2, 12 kransjes achter (ik switch ook nooit meer van cassette, de huidige volstaat in de polder én de bergen, een 18 heb ik nooit gemist), en bredere banden met meer comfort.
Sommig onderhoud laat ik doen, kost wat maar dan weet ik ook zeker dat ik niks verkloot.
Courir c'est mourir un peu
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat 'het verschil' in uiterlijk ineens zo groot is.
Van mooie stalen frames met buiscommandeurs naar hightech carbon aeromonsters zonder een kabel te zien.
Als je nu kijkt naar een racer van maar 10/15 jaar gelden ziet ie er 'gewoon' ouderwets uit.
Van mooie stalen frames met buiscommandeurs naar hightech carbon aeromonsters zonder een kabel te zien.
Als je nu kijkt naar een racer van maar 10/15 jaar gelden ziet ie er 'gewoon' ouderwets uit.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Dit zijn vooral praktische bezwaren tegen het onbekende. Maar hoe fietst je nieuwe fiets? Want daar gaat het om tochOude-Kamphuis schreef: ↑01 okt 2024 18:21 Hallo fietsers,
Ik heb al ruim 40 jaar een racefiets en heb vroeger ook een tijdje wedstrijden gereden. Het onderhoud aan mijn fiets deed ik altijd zelf. Alleen voor echt lastige dingen ging ik naar de FM.
Ik heb sinds korte tijd een nieuwe fiets. Deze is uitgerust met allerlei nieuwe 'fratsen':
- steekassen in plaats van uitvalnaven: ik vind dat heel onhandig, zeker aan de kant van de weg, bij het wisselen van een wiel na een lekke band;
- schijfremmen in plaats van velgremmen: het remt wel goed, maar voor onderhoud moet ik nu naar de fietsenmaker, geen idee hoe dat werkt;
- DI2 in plaats van mechanisch schakelen (gedwongen keuze bij de duurdere groepen): ook dit kan ik niet meer zelf onderhouden, bovendien moet ik nu goed in de gaten houden of de batterij nog wel vol zit.
Ik zie niet echt de voordelen. Hebben jullie dit ook of ben ik een 'dinosaurus'?
Als ik beide fietsen vergelijk: Tommasini Tecno met Chorus 10 speed en 25mm banden vs Orbea Terra met GRX 11 speed en de 30mm wegbandjes erop: Het maakt geen hol uit.
Het comfort is hetzelfde, het remt beide prima en het schakelt perfect.
De verschillen: De Tecno heeft met 52/39 en 12-23 een veel prettiger verzet op het vlakke en de Terra doet het dankzij 46/30 en 11-34 beter bergop met mijn benen, roest niet als ik er in de winter mee op pad ga en remt beter als het nat is (maar dan fiets ik niet).
Geen verschillen die mij hebberig maken om de racer te moderniseren in ieder geval.
Het comfort is hetzelfde, het remt beide prima en het schakelt perfect.
De verschillen: De Tecno heeft met 52/39 en 12-23 een veel prettiger verzet op het vlakke en de Terra doet het dankzij 46/30 en 11-34 beter bergop met mijn benen, roest niet als ik er in de winter mee op pad ga en remt beter als het nat is (maar dan fiets ik niet).
Geen verschillen die mij hebberig maken om de racer te moderniseren in ieder geval.
Campagnolo Ultra Dork
Op zich kan ik daar ook best in meegaan. Dit jaar nog een weekje op Mallorca gereden op een huurfiets. Wel carbon, maar velgremmen, smalle alu velgjes, mechanisch schakelen, kabels deels buitenom. Heb ik daar minder plezier mee gehad? Nee! Vond ik die fiets veel minder rijden dan mijn eigen fiets? Ook niet.
Banden vond ik veruit het grootste minpunt, maar da's eenvoudig aan te passen.
Banden vond ik veruit het grootste minpunt, maar da's eenvoudig aan te passen.