Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kleding: made in EU

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 03 mar 2025 06:05

Correct.

Het zou mooi zijn als je als consument inzicht in de hele keten hebt.

Bij gebrek aan die info weet je in ieder geval dat het eindproduct uit een naaiatelier in Spanje komt.

Crimby
Forum-lid

Crimby 03 mar 2025 07:18

Tussendoor schreef: 02 mar 2025 23:35
Crimby schreef:
De oorsprongsmarkering moet verwijzen naar het land waar het product geheel en al is vervaardigd of naar het land waar het product een laatste ingrijpende bewerking heeft ondergaan. De criteria voor ‘geheel en al verkregen’ en ‘laatste ingrijpende bewerking’ worden uitgebreid toegelicht in de ‘niet-preferentiële oorsprongsregels’ van EU-verordening 2913/92 en 2454/93.

Definitië 'laatste ingrijpende bewerking' volgens 2913/92:

Goederen bij welker vervaardiging twee of meer landen betrokken zijn geweest, zijn van oorsprong uit het land waar, in een daartoe ingerichte onderneming, de laatste ingrijpende en economisch verantwoorde verwerking of bewerking heeft plaatsgevonden die hetzij tot de fabricage van een nieuw produkt heeft geleid, hetzij een belangrijk fabricagestadium vertegenwoordigt. [/i]
In elkaar naaien lijkt mij best wel een 'laatste ingrijpende bewerking' wat tot een 'nieuw product heeft geleid'.

Dus als alles uit een 'slecht land' komt, maar de naaimachine in Spanje staat, dan is het dus 'made in Spanje'...?
Ja dat denk ik wel. Maar er is tenminste een definitie. Of we het er nou mee eens zijn of niet ;-)

Ik lees trouwens dat vanaf 2027 het verplicht is om een productpaspoort te leveren als je kleding op de EU markt wilt brengen.

Het Digitale Product Paspoort (DPP) zal de traceerbaarheid van producten verbeteren en tegelijkertijd consumenten en fabrikanten toegang geven tot alle informatie over een specifiek product. Het zal informatie geven over de herkomst, samenstelling, reparatie- en demontage mogelijkheden van een product evenals de mogelijkheden om de verschillende onderdelen te recyclen.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 03 mar 2025 08:02

RKN schreef: 02 mar 2025 18:54 spul van Sportful hier in de kast staat "made in Hungary" in, weet iemand of dat voor al hun spullen geldt?
Matcht dat met puntje 2?

- bedenkelijke regimes niet sponsoren
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 03 mar 2025 08:09

Ik moet altijd denken aan Tony Chocolonely, die durven als producent al niet te garanderen, dat hun chocolade 100 procent slaafvrij is. Dus als de producent het al niet weet.... maar wel goed om hier eens over na te denken bij kleding. Ook katoen is een discutabele industrie (oeigoeren bijvoorbeeld). Nu wordt fietskleding meestal van andere dingen dan katoen gemaakt, maar toch. Het punt van waar wordt het in elkaar genaaid (als het in EU is, is allicht beter dan in Azie) is zeker valide, maar waar de stof gemaakt wordt in ben ik bang een groter risico dat het niet helemaal koosjer is gemaakt. Een eerlijk gezegd heb ik daarvan geen enkel idee.

Maruss
Forum-lid

Maruss 03 mar 2025 09:20

sprak een tijdje geleden een kleine producent die vertelde dat ze ooit de goedkope kleding lijnen in China lieten maken, maar bepaalde stoffen in Italie geweven werden en vervolgens naar China werden gestuurd. Dus 'made in china' kan toch ook weer voor een deel 'made in EU' betekenen.

In dit geval is de productie ondertussen geheel gedaan in EU. Deels in Italie, deels in Portugal. Het kan natuurlijk dat bepaalde stoffen geimporteerd worden van buiten de EU.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 03 mar 2025 09:27

Dat betekent dus dat het "made in" label je niet veel zegt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mar 2025 09:51

En om het nog leuker te maken zijn de fabrieken in Italië en Portugal voornamelijk in Chinese handen en werken er voornamelijk "geïmporteerde" Chinezen.

Toch is het voor mij ook belangrijk om zoveel mogelijk van dichtbij te halen. Helaas blijft het vaak bij een labeltje en transparantie wat betreft productieketen is ver te zoeken.
Campagnolo Ultra Dork

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 03 mar 2025 09:54

rikkert schreef: 03 mar 2025 08:02
RKN schreef: 02 mar 2025 18:54 spul van Sportful hier in de kast staat "made in Hungary" in, weet iemand of dat voor al hun spullen geldt?
Matcht dat met puntje 2?

twijfelachtig...

Ik had ze liever ook niet in de EU gezien ;)
(Vraag is dan natuurlijk wel of we geopolitiek gezien zonder beter af waren geweest...)

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 03 mar 2025 10:58

RKN schreef: 03 mar 2025 09:54
rikkert schreef: 03 mar 2025 08:02
Matcht dat met puntje 2?

twijfelachtig...

Ik had ze liever ook niet in de EU gezien ;)
(Vraag is dan natuurlijk wel of we geopolitiek gezien zonder beter af waren geweest...)
Heb je gelijk in. Inderdaad twijfelachtig. Als je rechts populistisch als bedenkelijk bestempelt, kun je langzaamaan een behoorlijk deel van de EU(incl NL) bedenkelijk noemen. Alhoewel Orban wel de overtreffende trap van rechts populisme is.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2025 11:08

Hongarije aan Putin geven en omruilen voor vrede in Oekraine. Iedereen blij :-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 03 mar 2025 18:33

openingspost iets verder uitgewerkt, aanvullingen zijn welkom!

N.eelis
Forum-lid

N.eelis 04 mar 2025 20:06

Le Col - zij claimen in Italie te produceren.

Plaats reactie