Precies, het is en blijft gewoon intolerantie die de boventoon voert op de openbare weg. Of het nou automobilisten zijn die zich ergeren aan de voorganger die 10km langzamer rijdt dan de maximumsnelheid of de wielrenner die asociaal door de stad zoeft (ja mensen, asociale wielrenners zijn er uiteraard ook). kritiek geven of in discussie gaan helpt tegenwoordig ook al niet want dat levert alleen maar agressie op. Mensen zijn tegenwoordig arrogant en overtuigd van hun eigen gelijk. Elkaar tegemoet komen schijnt een afgang te zijn. Ben voor de grap even door de reacties op fok en geenstijl gezoefd, ..........., het niveau, ongelooflijk.Waterman schreef:Tommeke14 schreef:Het IS de mentaliteit
van sommige mensen, of het nu fietsers, wandelaars, automobilisten zijn, het maakt niet uit.
Topic Geenstijl
Misschien is het handiger om alles in één topic te duwen. Want Rubenio heeft hier ook een topic geopend: link
Zelf kan ik me wel iets voorstellen bij de frustratie van de automobilisten. Ik heb er al eens een topic over geopend een hele tijd terug. Toch komt het vaak van beide kanten. Alleen het probleem is dat de frustratie zal groeien omdat beide groepen een steeds grotere hekel aan elkaar krijgen. Alleen al door dit soort berichten. Terwijl de intentie van het oorspronkelijke bericht (niet dit bericht vann Geen stijl) anders is.
Ik ben het wel met IBAN eens dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nu roept of doet bellen. Ze schrikken altijd. Even bedanken is essentieel. Dit neemt vaak veel frustratie weg bij de andere weggebruiker.
Zelf kan ik me wel iets voorstellen bij de frustratie van de automobilisten. Ik heb er al eens een topic over geopend een hele tijd terug. Toch komt het vaak van beide kanten. Alleen het probleem is dat de frustratie zal groeien omdat beide groepen een steeds grotere hekel aan elkaar krijgen. Alleen al door dit soort berichten. Terwijl de intentie van het oorspronkelijke bericht (niet dit bericht vann Geen stijl) anders is.
Ik ben het wel met IBAN eens dat het eigenlijk niet uitmaakt of je nu roept of doet bellen. Ze schrikken altijd. Even bedanken is essentieel. Dit neemt vaak veel frustratie weg bij de andere weggebruiker.
Geenstijl hakt overal op in en op een bijzonder gevatte wijze. Ze hebben geen hekel aan wielrenners, althans lang niet allemaal. Het is de bedoeling van geenstijl om zo hard mogelijk te reageren, maar vaak genoeg staan er interessannte dingen tussen. Het is in ieder geval zeker geen VMBO niveau.
Dat is het hele probleem. Nederland is een fietsland maar geen wielerland.Waterman schreef:Tommeke14 schreef:Geenstijl...
Die puisterige pubertjes met hun grote mond, natuurlijk anoniem, neem je toch niet serieus?
die puisterige pubertjes halen zelf de gekste dingen uit met scooters en fietsen. Onlangs
nog mogen meemaken, gewoon door rood fietsen die gasten bijvoorbeeld, en dan nog
een grote waffel als je er wat van zegt, nadat ze er bijna een ongeval mee veroorzaakt hadden!
Weer een eindeloze discussie over verdraagzaamheid en mentaliteit. Het IS de mentaliteit
van sommige mensen, of het nu fietsers, wandelaars, automobilisten zijn, het maakt niet uit.
Het zijn de mensen, en vooral hier in NL (heb ik al eens eerder in een ander topic gezegd)
die a-sociaal gedrag vertonen.
Ik heb Woensdag met de training, zodra ik over de grens van Belgie naar Nl kwam gelijk
een aantal situaties van a-sociaal weggedrag meegemaakt. Ben ik in Duitsland ??...
weinig last van.
Ik word er onpasselijk van, dat gezeik in de media van de "anti-fietsers" over ons wieler
liefhebbers. Men gunt zich elkaar zeer weinig hier. Terwijl ons land nota bene een fietsland is!
Zie je maar weer hoe lekker wij met elkaar kunnen opschieten, niet dus.
IBAN schreef:ik roep meestal heel hard pardon! en als ik er langs ben een bedankje. Toch heb ik de indruk dat het niet veel uitmaakt of je belt of roept. Er is sowieso irritatie!
Klopt. Ik zeg ook altijd pardon. Voorheen "opgelet" of "pasterop" maar dat klinkt minder vriendelijk.
Wederzijdse tolerantie is hier idd het toverwoord. Men gunt elkaar geen millimeter in wat voor verkeerssituatie dan ook en het is opvallend hoe typisch Nederlands dat lijkt te zijn getuige mijn bezoekjes aan het buitenland en het opvallende verschil in verkeersgedrag aldaar.
Ik ben overigens tegen peletons op de wegen, al was het maar omdat je kunt wachten op situaties waarbij men wisselt van rijbaan naar fietspad en vv om maar niet te hoeven remmen, gelijk de scooters. Levensgevaarlijk voor de normale fietser en automobilist die vanuit het niets een sliert racefietsen op zijn/haar dak krijgt.
Bewaar dat gewaaier maar voor buiten de bebouwde kom.
Ik ben overigens tegen peletons op de wegen, al was het maar omdat je kunt wachten op situaties waarbij men wisselt van rijbaan naar fietspad en vv om maar niet te hoeven remmen, gelijk de scooters. Levensgevaarlijk voor de normale fietser en automobilist die vanuit het niets een sliert racefietsen op zijn/haar dak krijgt.
Bewaar dat gewaaier maar voor buiten de bebouwde kom.
Cube AMS Comp 2010
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Laulau schreef:Wederzijdse tolerantie is hier idd het toverwoord. Men gunt elkaar geen millimeter in wat voor verkeerssituatie dan ook en het is opvallend hoe typisch Nederlands dat lijkt te zijn getuige mijn bezoekjes aan het buitenland en het opvallende verschil in verkeersgedrag aldaar.
.
Het is typisch Nederlands om te zeggen dat iets typisch Nederlands is.
De feiten zijn dat bijna alles in het Buitenland erger is dan hier. Behalve dan de kwaliteit van het brood want die is overal beter.
Weggedrag van automobilisten in België is bijvoorbeeld echt niet beter dan bij ons, ik zou zeggen het tegendeel.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"
pipootje schreef:Laulau schreef:Wederzijdse tolerantie is hier idd het toverwoord. Men gunt elkaar geen millimeter in wat voor verkeerssituatie dan ook en het is opvallend hoe typisch Nederlands dat lijkt te zijn getuige mijn bezoekjes aan het buitenland en het opvallende verschil in verkeersgedrag aldaar.
.
Het is typisch Nederlands om te zeggen dat iets typisch Nederlands is.
De feiten zijn dat bijna alles in het Buitenland erger is dan hier. Behalve dan de kwaliteit van het brood want die is overal beter.
Weggedrag van automobilisten in België is bijvoorbeeld echt niet beter dan bij ons, ik zou zeggen het tegendeel.
Belgen rijden misschien harder en asocialer maar er is begrip voor wielrenners. Men kent de cultuur.
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
Groepsvorming wekt te allen tijde agressie op bij het individu: 1 Duitser is leuk, 1 hangbejaarde is niet erg, 1 vlieg laat je zitten, 1 scheurende motorrijder moewha, 1 quasi leuke puberende reaguurder bij GS valt te pruimen, 1 anti-groepsvormer kan, 1 wielrenner druk je gewoon van de weg af. Enfin, bedenk er zelf ook eens een paar. De uitzondering: 1 mug in de slaapkamer.
Jaloezie speelt hierbij ook een niet te onderschatten rol, het uitgesloten voelen van die groep die met iets leuks bezig is, ofschoon dat ontkend zal worden. Automobilisten claimen sedert hun verschijning op de aardkloot het recht van weg. Niet zelden neemt de automobilist dit recht en gaat daarbij over lijken.
Groepsvorming wekt te allen tijde agressie op bij die groep: 20 Duitsers worden dronken , 20 bejaarden blokkeren een winkelcentrum, 10 vliegen vallen een fietser aan, 20 scheurende motorrijders rijden jouw linker pedaal eraf, 100 puisterige reaguurders bij GS hebben een chronisch verbale diarree, 20 anti-groepsvormers vormen zelf een groep, 20 wielrenners nemen het op tegen een SUV. De uitzondering: 10 Italiaanse vrouwen in mijn slaapkamer.
Het laatste woord over dit onderwerp zal op de dag des oordeel nog niet gevallen zijn.
Jaloezie speelt hierbij ook een niet te onderschatten rol, het uitgesloten voelen van die groep die met iets leuks bezig is, ofschoon dat ontkend zal worden. Automobilisten claimen sedert hun verschijning op de aardkloot het recht van weg. Niet zelden neemt de automobilist dit recht en gaat daarbij over lijken.
Groepsvorming wekt te allen tijde agressie op bij die groep: 20 Duitsers worden dronken , 20 bejaarden blokkeren een winkelcentrum, 10 vliegen vallen een fietser aan, 20 scheurende motorrijders rijden jouw linker pedaal eraf, 100 puisterige reaguurders bij GS hebben een chronisch verbale diarree, 20 anti-groepsvormers vormen zelf een groep, 20 wielrenners nemen het op tegen een SUV. De uitzondering: 10 Italiaanse vrouwen in mijn slaapkamer.
Het laatste woord over dit onderwerp zal op de dag des oordeel nog niet gevallen zijn.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
Als wij met een groep rijden (vanaf 5 personen) word er geroepen: Pardon of, als we hard rijden en snel reactie willen, een ietwat lomp 'HEEY'.
Bij het voorbij komen word door enkelen van ons meestal 'Dank u' of 'Bedank' geroepen en de achterste in de groep steekt even de duim op.
Zelden klagende mensen of mensen die van alles naschreeuwen.
Maar... ook vaak genoeg meegemaakt dat groepsleden denken nog even door die kleine ruimte te kunnen of met 5 breed een klim opfietsen waar ook met 60 gedaald word.
Er zitten altijd mede-wielrenners bij die denken dat ze in koers rijden en denken dat iedereen zomaar aan de kant gaat.
Wielrenners zijn niet alleen op de weg en moeten beseffen dat 90% van de weggebruikers verwachten dat 'mensen op fietsen' tussen de 15 en 20 km/u gaan.
Dan maar iets vaker in de remmen en veiligere, langzamere situatie's. Iets wat ik soms ook wel lastig vind:)
Bij het voorbij komen word door enkelen van ons meestal 'Dank u' of 'Bedank' geroepen en de achterste in de groep steekt even de duim op.
Zelden klagende mensen of mensen die van alles naschreeuwen.
Maar... ook vaak genoeg meegemaakt dat groepsleden denken nog even door die kleine ruimte te kunnen of met 5 breed een klim opfietsen waar ook met 60 gedaald word.
Er zitten altijd mede-wielrenners bij die denken dat ze in koers rijden en denken dat iedereen zomaar aan de kant gaat.
Wielrenners zijn niet alleen op de weg en moeten beseffen dat 90% van de weggebruikers verwachten dat 'mensen op fietsen' tussen de 15 en 20 km/u gaan.
Dan maar iets vaker in de remmen en veiligere, langzamere situatie's. Iets wat ik soms ook wel lastig vind:)