Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
rikkert
- Forum-lid
rikkert
18 mei 2009 10:20
Geen foto meer beschikbaar van mijn eerste. Kreeg 'm van paps en mams voor het halen van mijn VWO-examen. Een stalen Raleigh flyer. Geen weggewerkte kabels, geen indexschakeling. Kostte destijds (in 1989) 625 gulden. Het ding is echt volledig tot op de draad opgereden.
Als ik van de trein naar huis loop, word ik regelematig (prettig) herinnerd aan dat ding. Iemand die zeer regelematig een bepaalde kroeg bezoekt, kwakt zijn Flyer altijd plompverloren tegen de gevel aan (hij mag wel uitkijken voor de gevel met dat gewicht
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
rob74
- Forum-lid HC
-
Contact
rob74
18 mei 2009 10:38
@optico
Mooie foto!!! Alleen wat is die fiets lelijk.
Ik ben blij dat ik geen digitale fotos heb van mijn eerste wielrenfiets. Waarschijnlijk vind ik hem nu niet meer om aan te zien, terwijl ik het destijds een plaatje vond.
-
optico
- Forum-lid
optico
18 mei 2009 11:35
rob74 schreef:@optico
Mooie foto!!! Alleen wat is die fiets lelijk.
Ik ben blij dat ik geen digitale fotos heb van mijn eerste wielrenfiets. Waarschijnlijk vind ik hem nu niet meer om aan te zien, terwijl ik het destijds een plaatje vond.
Haha...
Als ik je nu vertel dat ik hiermee in de US heb gefietst tussen mensen die minstens 6k voor een fiets uitgaven... Ik kreeg rare blikken en opmerkingen, maar mooi dat stalen gevaarte niet los liet. Bij de zoveelste opmerking door iemand met een sub 6 kg fiets met de latest and greatest, heb ik gezet dat ik geen nieuwe fiets durfde te kopen omdat ik me rot zou schamen als iemand op een oude rotfiets me voorbij zou fietsen.
En nu schaam ik me rot want heb al een hele tijd niet meer gefietst en mijn nieuwe carbo geeft me geen snellere benen.
Loeki Pro
-
bianchisl3
- Forum-lid
bianchisl3
20 mei 2009 11:57
Dit was mijn eerste:
![Afbeelding](http://img269.imageshack.us/img269/9920/kogaroadwinner.jpg)
-
timo2.0
- Forum-lid HC
timo2.0
20 mei 2009 12:13
In 1990 was mijn eerste een Peugeot Izoard met Shimano RX 100. Precies als in deze foto alleen heeft de eigenaar van deze Izoard zijn zadel wel erg laag staan en ik had gewoon de zilverkleurige RX100 cranks en niet deze lelijke witte.
![Afbeelding](http://i203.photobucket.com/albums/aa227/crog123/2350372581_95c9e621c0.jpg)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
frigo
- Forum-lid
frigo
20 mei 2009 12:47
In 1977 op 9-jarige leeftijd werd ik voor het eerst besmet met het wielervirus; het was het jaar dat Kuiper met Thevenet duelleerde om de eindzege in de Tour. In de straat hielden we dikke bandenraces op gewone fietsen. Dagelijks stond ik met mijn neus tegen de etalage gedrukt bij de plaatselijke FM. Na heel lang en veel zeuren kreeg ik op mijn 12e mijn eerste 'racefiets'. Een lichtblauwe Peugeot met spatborden en verlichting. Ik kreeg mijn vader zo ver om zelf ook een racefiets te kopen zodat we leuke vader/zoon momenten konden beleven. Al na een jaar werd mijn Peugeot gestolen. Mijn vader zag het fietsen toch niet zo zitten. Omdat we inmiddels even groot waren kwam dit mooi uit, want nu kon ik op 'zijn' Peugeot rijden.
Een paar jaar later kocht ik met het verdiende geld van een vakantiebaantje, mijn eerste 'eigen' racefiets: een blauw met witte Giant Peloton Lite. Deze werden toen nog gemaakt door Koga in Heerenveen, destijds (in mijn beleving) de 'top of the bill' was. Op deze fiets heb ik jaren gereden o.a. fietsvakanties met vrienden in de Ardennen.
Toen ik mijn vrouw ontmoette en wij later de tweeling kregen, werd het stil op het fietsfront. Jarenlang stond de Giant vrijwel onaangeroerd in de garage. Tot het een jaar of vijf geleden weer begon te kriebelen. De Giant werd onder het stof vandaan gehaald, de bandjes opgepompt en ik kreeg er met mijn wekelijkse tochtjes steeds meer lol in. Omdat het inmiddels toch wel een oud beestje was, heb ik op aandringen van mijn vrouw een nieuwe racefiets gekocht. Dit werd een celeste Bianchi SL3 met Shimano Ultegra. Wat een wereld van verschil met die oude Giant. Ik werd steeds fanatieker, ging meedoen aan georganiseerde tourtochtjes en sloot me aan bij de plaatselijke fietsclub.
Hoewel een schitterende fiets en een hele verbetering, werden de SL3 en ik toch niet echt de beste maatjes. De fiets had door het 'slooping frame' voor mij niet de juiste geometrie. Na wat geklooi met verschillende maten stuurpennen heb ik het opgegeven. De SL3 ging op Marktplaats en ik besloot op zoek te gaan naar een andere fiets. Na lang zoeken op het internet viel de keuze op een Gios Compact Pro met een Chorus-groep. Een stalen frame waar de Italiaanse emotie van afdruipt. Met de Gios werd het wel echte liefde! We reden samen o.a. de Gerolsteiner Radmarathon, de Bilzen Classic en de Trois Ballons.
Inmiddels heeft het wielervirus echt toegeslagen en werd ik een echte materiaalgek. Naast de Gios kocht ik nog een stalen Bianchi met een Columbus SLX-frame, een oude Gios Super Record en een carbon Merckx waarop ik tegenwoordig mijn toertochten en cyclo's rij. één fiets heb ik echter altijd gehouden, mijn Giant Peloton Lite. Vorig jaar heb ik hem overgespoten en heb ik met mijn oude liefde l'Eroica gereden. De oude Peugeot van mijn vader staat, na een opruiming van het ouderlijk huis, overigens nu ook weer bij mij in de garage. Conclusie: oude liefde roest niet...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
-
timo2.0
- Forum-lid HC
timo2.0
20 mei 2009 13:02
Frigo schreef:Na heel lang en veel zeuren kreeg ik op mijn 12e mijn eerste 'racefiets'. Een lichtblauwe Peugeot met spatborden en verlichting.
Lichtblauwe metallic lak en oranje decals? Die heb ik ook nog gehad rond 1980 maar met 26" wieltjes (ik ben van 1973), ook met spatborden, bagagedrager en verlichting maar zonder versnellingen en met een terugtraprem. maar er zat een racestuur op dus ik was al meer dan tevreden en reed rond in een piepklein Peugeot outfitje (geel wollen truitje met Peugeot blokmotief, zwart wollen koersbroekje en een wit Peugeot-petje)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Maar achteraf noem ik het niet mijn eerste racefiets want dat was voor mij toch echt de Izoard met versnellingen en "echte" raceremmen (geen terugtrap).
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
edwin01
- Forum-lid
edwin01
20 mei 2009 13:20
Mijn eerste racefietsje.... Alweer 28 jaar geleden... Een hemelsblauwe Koga Miyata Gents Luxe.... Compleet Shimano 600, behalve de achterderailleur. Dat was een schitterende zwarte Shimano Crane!
Wat er daarna allemaal aan materiaal is gekomen is moeilijk bij te houden, omdat ik ook met het sleutelvirus in aanraking ben gekomen en er met grote regelmaat dingen vervangen en ge-upgrade werden....
Mijn eerste fiets was ook meteen mijn laatste complete fiets, daarna alleen maar frames en onderdelen....
Leuk detail: Ik heb nog steeds onderdelen van mijn eerste fiets op mijn moderne carbon racer met DA 7900, de hardrubberen expander-stuurdoppen. Op 1 of andere manier zijn die altijd meeverhuisd......
-
frigo
- Forum-lid
frigo
20 mei 2009 14:00
Timo 2.0 schreef:
Lichtblauwe metallic lak en oranje decals? Die heb ik ook nog gehad rond 1980 maar met 26" wieltjes (ik ben van 1973), ook met spatborden, bagagedrager en verlichting maar zonder versnellingen en met een terugtraprem. maar er zat een racestuur op dus ik was al meer dan tevreden en reed rond in een piepklein Peugeot outfitje (geel wollen truitje met Peugeot blokmotief, zwart wollen koersbroekje en een wit Peugeot-petje)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Maar achteraf noem ik het niet mijn eerste racefiets want dat was voor mij toch echt de Izoard met versnellingen en "echte" raceremmen (geen terugtrap).
Ja precies, zo één was het er:D Die van mij had alleen wel 28" wielen, Simplex derailleurs en Weinmann-remmen. Door de spatborden en bagagedrager dacht ik mijn ouders destijds wijs te maken dat deze fiets ook best geschikt was als 'schoolfiets'
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Waarschijnlijk waren ze mijn gezeik zo zat dat ik de fiets toch kreeg.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
-
danoontje
- Forum-lid
danoontje
20 mei 2009 15:34
Cinelli Starship met Dura Ace 9spd (rammelrammelrammelzwabberzwabberzwabber).
Anima Sana In Corpore Sano.