Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa 2006

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mar 2007 01:24

Kom op Frank, je bent nu top frames als slecht gebouwde frames aan bestempelen. Een Scott AFD met een niet-geintegreerd balhoofdstel wat minder dan 1 kg weegt lijkt me toch niet in de categorie slechte gebouwde frames horen?
Dat ringetje gaat niet tussen de crank en de as, maar tussen de as en het frame. Als je het ringetje er tussen zou stoppen zoals jij beschrijft dan trap je denk ik in 100 meter de crank naar z'n grootjes. Je schuift dus de as in z'n geheel een stukje op.
Een campa crank op een JIS as monteren vind ik gewoon dood zonde, je beschadigd de crank er gewoon mee. Enkel als de crank al beschadigt is zoals in een voorbeeld dat Morel hierboven al aangaf dan zou je zoiets kunnen overwegen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 mar 2007 02:16

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 Maart 2007


Kom op Frank, je bent nu top frames als slecht gebouwde frames aan bestempelen. Een Scott AFD met een niet-geintegreerd balhoofdstel wat minder dan 1 kg weegt lijkt me toch niet in de categorie slechte gebouwde frames horen?
Dat ringetje gaat niet tussen de crank en de as, maar tussen de as en het frame. Als je het ringetje er tussen zou stoppen zoals jij beschrijft dan trap je denk ik in 100 meter de crank naar z'n grootjes. Je schuift dus de as in z'n geheel een stukje op.
Een campa crank op een JIS as monteren vind ik gewoon dood zonde, je beschadigd de crank er gewoon mee. Enkel als de crank al beschadigt is zoals in een voorbeeld dat Morel hierboven al aangaf dan zou je zoiets kunnen overwegen.


Hoi,
Tja, weet ik veel over welk frame je het hebt. Maakt ook niks uit, als je al moet gaan goochelen om een 102mm bracket te doen passen dan pas ik zelf ook...Wat het frame betreft dan.
Goed, als je het ringetje zo plaatst dan verschuif je enkel je bracket, zonde van de asymetrie maar 1mm zal wel niemand merken. Daar kan ik dus mee leven ook al is het doodjammer om zulke oplossingen te moeten toepassen op een klasse frame.
Een Campa crank van na 1995 (dat bedoelde ik dus met die 12 jaar) past perfect op een JIS as van 104mm omdat de hellingsgraad van de tap dit toelaat. Nu ja, als het niet nodig is moet je het niet gaan doen, is maar voor wanneer je eens wat anders wil proberen.
Trouwens, kwestie van wat misverstanden uit de weg te ruimen, ik kan je de 102mm Ti as van Miche aanraden. Ze weegt standaard 160g, je kan de afschermhuls weglaten als je niet in de modder gaat baggeren en je frame voorzien is van een afvoergaatje, waardoor je nog eens 8g wint en....gezien er een 6903 RS industrielager wordt gebruikt dat je in een wip kan vervangen, kan je er in monteren wat je wil zolang de afmetingen van het lager maar overeenstemmen. Dus, hybride ceramische lagers, met of zonder verzegeling (interssant voor TT enz.), vol ceramische lagers als die al in die maatvoering zouden bestaan enz. Als kers op de taart is er een losse ring op een van de cups gemonteerd wat je makkelijker toelaat de as te verschuiven (1mm moet kunnen) en te borgen zonder dat je een tussenring hoeft te plaatsen ....
Dit voor wat het waard is. Ik weet niet hoe ze het bij assen als Phil Woods doen. Vermoedelijk iets gelijkaardigs.
Laat je die ring ook nog weg heb je een mooie 102mm ISO as van 145g die ik in alle geval niet minder stijf vind als een Record bracketas. De as is bovendien niet eens duur, 90 a 95 euro in de detailhandel, dacht ik.
Wat het aandraaimoment betreft ben ik het volkomen met je eens, vast is vast en meer is ellende....
Ciao,  
 
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie