Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

rook jij ook???

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 29 aug 2006 20:30

Quote: Origineel geplaatst door Niklas2 op 29 Augustus 2006
Ik heb ook gerookt - en doe dit nu 1 jaar geheel niet meer.Ik weet dat stoppen niet gemakkelijk is. Hoewel ik redelijk sterk van geest ben, viel het mij zeer moeilijk om roken geheel achter me te laten.Mijn theorie: ieder mens heeft behoefte aan iets dat van hemzelf is. Iets waar je je mee kunt terugtrekken in je veilige zone. Voor sommigen is dat roken (lekker even iets voor jezelf doen, niemand die je dat momentje afpakt), voor anderen weer iets anders.Het was in mijn geval de kunst om dat "iets anders" te vinden dat me net zoveel genoegen en bescherming bood. Sporten (wielrennen en spinning) dus! Voor mij de perfecte uitlaatklep. Heel prettig om je doelen te stellen hierbij en die na te streven. Roken past daar niet in, andere slechte gewoontes ook niet zo heel goed trouwens. Roken is een soort van 'way of life' (rokers onder elkaar weten elkaar altijd goed te vinden, in een rookruimte is het altijd gezellig - als je meerookt), maar sporten (wielrennen) is dat net zo goed (wielrenners onder elkaar: altijd gezellig- als je zelf ook fietst). Het is de kunst om die overstap te kunnen maken.Roken is geen fysieke verslaving (althans, na twee dagen stoppen niet meer), wel een mentale dus. Fietsen kan dat net zo goed zijn. Geen gepreek dus over gezondheid, vieze tanden en adem etc. Roken is heel lekker, fanatiek wielrennen is lekkerder.....


klinkt heel erg bekend


ben zelf ook ex roker en mijn ervaring is ook dat het niet echt een fysieke verslaving is maar eerder een mentale. je moet jezelf niet meer willen identificeren met een peuk. ik ben nu 2,5 jaar gestopt en mijn conditie is echt stukken beter geworden. ben nu eigenlijk meer vrslaafd aan fietsen en hardlopen

trickoutxtc3
Forum-lid
Berichten: 432
Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33

trickoutxtc3 29 aug 2006 22:23

nou 24 berichten verder en ik heb al een aardig idee hoe mede fietser denken over roken, ik had voor mijzelf gelijk dat het uiteindelijk allemaal wel mee zou vallen, aangezien er nu een stempel op de hoofden van de rokers geplakt is door regering en bepaalde instantie's.
ik begrijp zowel de voor en tegens ,maar waar ik dan weer moeilijker mee kan leven dat rokers zo veroordeeld worden, dat komt niet direct omdat ik zelf een roker ben ik bekijk het alleen even uit een ander oogpunt meer uit het oogpunt bijv.van die moslim die alleen in de bus zit omdat zij een hoofddoek draagt en daar door niemand naast haar wil gaan zitten, ik vergelijk het even met (legale)rasime. een andere uitdrukking heb ik er niet voor.
ik moet wel zegguh dat je aso rokers heb en sosjo rokers heb, ik zelf ben een sosjo roker ik rook bijv. niet bij mensen die kinderen hebben ik ga dan wel even buiten staan, ik rook ook niet bij mensen die zelf nie roken ik ga dan wel even buiten staan enz.
maarja wij rokers hebben die stempel nu eenmaal gekregen en die zullen wij altijd wel houden, maar ik weet dat het in de wielerwereld roken net zo cotrovercieel als dope, maar ik denk dat er uiteindelijk meer rokers op de fiets zullen zitten dan dat wij denken, ik moet ook zeggen dat een duursport zoals wielrennen/mtb'n je uit eindelijk wel aan het denken gaan zetten, ik wilde daarom eens even jullie mening checken.
hulde aan de mensen die gestopt zijn en de mensen die gaan stoppen of juist gezegd hebben dat ze roken, want het is en blijft in de wielere wereld not done.
voor alle anderen gooi je mening in iedergeval gewoon nog in deze topic ik vind het wl intressant
thnx/ groetjes
 
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 29 aug 2006 23:13

Ben zelf in 1997 gestopt en dit is een van de beste beslissingen in mijn leven geweest...

Afgelopen zaterdag reden we met een team van onze club Diekirch - Valkenswaard. 1 teamlid is maar uitgevallen...! Toevallig was hij de enigste .......
"Afstappen is geen optie"

trickoutxtc3
Forum-lid
Berichten: 432
Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33

trickoutxtc3 29 aug 2006 23:19

Ik moet jullie wl bekennen dat mijn eenige sonde is dat ik rook, drug alcohol en evt dope ofzo daar moek niets van weten, helemaal niets haha
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 30 aug 2006 00:59

Ik rookte nooit totdat ik ging varen. Ik was toen 20. Als je niet rookte was je geen vent. Dus probeerde ik ook "vent "te worden. Sigaretten op zee waren goedkoop. Belastingvrij. Tot  mijn 40ste gerookt. Iedere ochtend rochelend mijn bed uit. Longen en bronchiën schoonschrapen en hup, roken maar weer. Totdat ik dacht: He, ouwe, zo ga je snel het putje in en je kinderen hebben een vader nodig die het goede voorbeeld geeft. Dus begonnen met z.g. halvarettes gedurende 1 maand. Toen de halve hoeveelheid en de 3de maand afgbouwd. Ben nu GELUKKIG 30 jaar rookvrij. Mijn 2 zonen roken niet en mijn vrouw heeft het goede voorbeeld gevolgd. Stoppen met roken?....... 
M O T I V A T I E !!!
Motiveer jezelf. Bedenk een paar heel goede redenen. Gezondheid- voorbeeldfunctie-geld dat je beter kan besteden- zomaar een paar zaken die je kunnen motiveren om door te zetten. Neem eens een papieren zakdoek en blaas eens een "haal" rook uit door die zakdoek en kijk hoeveel bruine rotzooi er uit 1 trekje komt! Kijk eens naar het plafond van je auto als je daar ook in rookt. Voor eeuwig verziekt . Bedenk dan eens hoe je longen er uitzien. En dat tegen enorm hoge kosten! Op je werk moet je naar buiten gaan om te roken. Je wordt een paria. Wordt een echte vent en S T O P met roken!  Suc6 !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 30 aug 2006 02:12

Wat nou roken is slecht? Ik rook overigens zelf niet. Ik ga het ook niet goedpraten en ik kan het iedereen afraden. Maar goed...
Denken wij planeetbewoners ook aan alle uitlaatgassen van auto's e.d. (trick out xtc3 haalde het aan, bedankt voor je opmerking!) Niet lang geleden mochten we in diverse kranten lezen dat in veel grote steden er straten bekend zijn waar door alle uitlaatgassen van auto's (en smog) het leven van mensen aardig verziekt wordt. En dat is dan gedwongen (mee-)roken. Of je het nu wilt of niet, je rookt 2 pakjes per week. En dat vinden wij heel normaal? Laat de overheid daar eens drukte om maken, i.p.v. die hele onzinnige en hypocriete anti-rook campagne.  
Roken van sigaretten e.d. is vrijblijvend. Ieder voor zich. Maar dat "gedwongen" karakter zit mij nog het meest dwars. Wat nou slecht! Beide slecht! Gelukkig woon ik niet in een grote drukke stad. Zou zonde zijn...

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 30 aug 2006 12:44

@Jan W F: heb jij zelf een auto? Rijd je wel eens (mee) in een auto?
Indien het antwoord op één van beide vragen ja is: wat is nu het punt dat je probeert te maken?
Al dan niet roken is een eigen keuze, en voorzover ik kan zien gaat dit topic over deze vraag en dan vooral hoe fietsers met deze vraag omgaan.
Al dan niet in een drukke straat wonen: dikwijls heb je daar weinig in te kiezen.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 30 aug 2006 13:31

De hele anti rook campagne is er voor jezelf, niet uit belang van de "overheid". Rokers bewijzen de overheid namelijk een dienst door vroeg ziek te worden. De belasting die op tabak zit is allang niet meer toereikend om de gezondheidszorg kosten te dekken, maar wat wel enorm scheelt is dat de rokers niet heel oud worden en dus geen vervelende, langdurige en slepende ouderdomsziekten krijgen waarvan dementie en een verpleeghuis opnames goede voorbeelden zijn. Ze zijn ruim voor het onstaan van deze ziektes dood en dat scheelt enorm veel geld. De ziektes die ze wel krijgen zijn veel acuter (kanker, hart en vaatziektes) en korter... De overheid heeft dus geen financieel belang bij het stoppen met roken. Het verhaal van Jan W.F. over de uitlaatgassen wordt door menig roker gebruikt om maar niet te stoppen met roken, maar is uiteraard onterecht want uitlaatgassen en roken is veel slechter dan alleen uitlaatgassen (Denk aan de relatie tussen het ontstaan van ziektes en de  pack years 20 sig/dag/jaar = 1 pack year maar 40 sigaretten(of wat uitlaatgassen erbij/dag/jaar=2 packyears in 1 jaar.

megroot
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2006 15:15

megroot 30 aug 2006 14:10

Er zijn geen excuses om te roken, wel om te stoppen met roken.Ik denk dat ik zelf 17 pogingen heb gedaan om te stoppen. Alleen de laatste is gelukt nu zo'n 3 jaar geleden.Het is de beste beslissing in mijn leven geweest. Als ik terug kijk op die 31 jarige rookcarriere dan kan ik slechts constateren dat het me niets heeft gebracht, behalve een dreigend hartinfarct (stent zit er al in). Daarna nog 3 jaar gerooktMijn vader en moeder zijn gestorven, bij moeder rookte ik nog stevig, en ze  is er niet door terug gekomen. Problemen op het werk of de relationele sfeer blijven ook hetzelfde ondanks roken.Het rustige gevoel nadat je gerookt hebt ontstaat doordat er weer  nicotine in je bloed zit. De ongedurigheid ontstaat door nicotine gebrek.Roken is een verslaving, en daar geef je iedere keer weer aan toe door er een op te steken.Er is geen enkel recept om te stoppen, het enige is dat je stopt en er nooit meer aan begint, zelfs geen trekje.Als je besluit om nu te stoppen doe dat dan, gooi die rotzooi weg, en begin er nooit meer aan.Dat is het enige dat telt.
Marc
People are strange when you\'r a stranger

janw.f.
Forum-lid
Berichten: 1248
Lid geworden op: 27 aug 2006 19:48

janw.f. 30 aug 2006 15:52

Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 30 Augustus 2006


@Jan W F: heb jij zelf een auto? Rijd je wel eens (mee) in een auto?
Indien het antwoord op één van beide vragen ja is: wat is nu het punt dat je probeert te maken?
Al dan niet roken is een eigen keuze, en voorzover ik kan zien gaat dit topic over deze vraag en dan vooral hoe fietsers met deze vraag omgaan.
Al dan niet in een drukke straat wonen: dikwijls heb je daar weinig in te kiezen.


Even voor de duidelijkheid ik heb niets tegen beide. Niets te mopperen dus. Ik heb geen auto, en ben ook niet van plan een auto te nemen, veel te duur als student. Openbaar vervoer (ja is ook vervuilend) is veel gemakkelijker voor mij. Ik ben overigens geen ras-groenlinkser hoor, misschien is dat de gedachte die nu in je opgaat.
Ik heb niets tegen auto's, maar wel de vervuiling die autorijden (momenteel) met zich meebrengt. Waarom rijden die dingen dan nu nog steeds niet op waterstof, terwijl dat bewezen is dat het net zo goed werkt, alleen schoon. Economische belangen staan hier op het spel niet de gezondheid van mensen. Want hoe hef je dan als overheid accijns op een stof dat (bijna) niets kost. Wat moeten we dan nog met grote organisaties als Shell?
Ik geef toe dat we wat afwijken van het topic. In het laatste heb je zeker gelijk
 

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 30 aug 2006 16:17

De oplossing:
Prijs groep Campa Record Carbon = Pakje peuken
Beter voor iedereen.
ps: Ja ik HAAT rokers. Ik ga er niet naast zitten niet naast staan en blijf er zover mogelijk uit de buurt als het kan. Als er tijdens een gesprek een peuk word opgestoken ben ik weg. Ik loop nog liever door een varkensstal.
Over 2 jaar is het vast opgelost. Sorry voor mijn extreme mening maar zo denk ik erover.
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

Plaats reactie