AX Lightness
Nee Ax gaat in de komende jaren geen sturen en stuurpennen (imho. een carbonnen stuurpen is waanzin). Ax maakt deel uit van de German Carbon Crew en daar is Schmolke de sturen specialist (best op de markt dus waarom zou AX dit willen overtreffen).
En wat betreft remmen: de profs hebben inderdaad goed doseerbare betrouwbare remmen nodig (en dat bieden de AX remmen). Een groot aantal toerders die ik zie rijden kunnen better een anker nemen d.w.z. ze remmen vooral in de bergen zo vaak en lang en vaak dat er fading optreedt (hier is AX minder geschikt). Voor deze rijders zijn krachtiger remmen van shimano of Campa de betere keuze.
En wat betreft remmen: de profs hebben inderdaad goed doseerbare betrouwbare remmen nodig (en dat bieden de AX remmen). Een groot aantal toerders die ik zie rijden kunnen better een anker nemen d.w.z. ze remmen vooral in de bergen zo vaak en lang en vaak dat er fading optreedt (hier is AX minder geschikt). Voor deze rijders zijn krachtiger remmen van shimano of Campa de betere keuze.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Omdat het toch ook een beetje over remmen gaat hier , ik kwam net op CN deze Tektro RX-60 carbon remmen tegen. Tektro associeer ik vooral met low-budget remmetjes, maar deze zitten op de fiets van wereldkampioene Judith Arndt. Kent iemand ze?
Tektro en Zafiro maken "carbon look" remmen voor een relatief lage prijs. In principe zijn het alu remmen met een carbon laagje, voegt niets toe aan een goede alu rem.
En schmolke maakt inderdaad zadelpennen maar had deze al voor de oprichting van de carbon crew, ze promoten ze niet echt maar ze passen wel mooi bij het stuur.
En schmolke maakt inderdaad zadelpennen maar had deze al voor de oprichting van de carbon crew, ze promoten ze niet echt maar ze passen wel mooi bij het stuur.
carbon crew ?? heeft niks met schmolke, en niks met ax lightness te doen..die zefiros zijn overigens wel full carbon, die tektros niet, is meer een gimmick..
De schmolke sturen zijn mooi, en erg licht alleen niet erg stijf. Je kan op de websites bekijken wat ze maken en waarom..
www.schmolke.de en www.ax-lightness.de
groet, j
De schmolke sturen zijn mooi, en erg licht alleen niet erg stijf. Je kan op de websites bekijken wat ze maken en waarom..
www.schmolke.de en www.ax-lightness.de
groet, j
Goed lezen: German Carbon Crew, daar maken Schmolke, AX, Carbonsports (lightweight) en Spin deel van uit (Carbon crew zelf is een bedrijfs wat zich specialiseerd op one off carbon produkten zoals remmen een campa derailleur en een carbon voorbouw).
Wat de Tektro betreft dit klopt, maar aangezien zij ook de Mavic remmen produceren zijn ze niet heel slecht (wel blokken uitwisselen voor kool stop o.i.d.). Wat betreft de zefiro's ben ik niet heel zeker volgens mij zijn ze om een alu. core gespoten, vondt ze in ieder geval zeer matig afgewerkt en behoorlijk zwaar.
Wat de Tektro betreft dit klopt, maar aangezien zij ook de Mavic remmen produceren zijn ze niet heel slecht (wel blokken uitwisselen voor kool stop o.i.d.). Wat betreft de zefiro's ben ik niet heel zeker volgens mij zijn ze om een alu. core gespoten, vondt ze in ieder geval zeer matig afgewerkt en behoorlijk zwaar.
Quoten: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 31 Mei 2005
AX Lightness remmen worden in L'acheteur Cycliste van april 2005 geroemd om de remkracht en gewicht. Er was een lezer die klaagde dat hij zijn spullen niet snel genoeg kreeg aangezien hij niet wilde vooruit betalen en dat de zending onder rembours niet goed werd geaccepteerd door de duitste vrienden. Waarschijnlijk was de hoofdoorzaak dat ze elkaar voor geen meter verstaan.
Kunst met een grote K, gewoon prachtig
Zou jij dat soort testen misschien kunnen scannen en mailen, lijkt mij wel interessant.
Groet, j
AX Lightness remmen worden in L'acheteur Cycliste van april 2005 geroemd om de remkracht en gewicht. Er was een lezer die klaagde dat hij zijn spullen niet snel genoeg kreeg aangezien hij niet wilde vooruit betalen en dat de zending onder rembours niet goed werd geaccepteerd door de duitste vrienden. Waarschijnlijk was de hoofdoorzaak dat ze elkaar voor geen meter verstaan.
Kunst met een grote K, gewoon prachtig
Zou jij dat soort testen misschien kunnen scannen en mailen, lijkt mij wel interessant.
Groet, j
German carbon crew bestaat niet, en ik lees prima hoor
Jij bedoelt german carbon group, http://www.german-carbon-group.de/, zo presenteerden ze zich vorig jaar op de friedrichshavenmesse, maakt verder ook niet uit, ze opereren gewoon als solo bedrijven verders. Overigens heeft ax nieuwe remmen in de pijplijn, 89 gr per stel. Fotootjes staan wel op de bekende forums. groet, j
Jij bedoelt german carbon group, http://www.german-carbon-group.de/, zo presenteerden ze zich vorig jaar op de friedrichshavenmesse, maakt verder ook niet uit, ze opereren gewoon als solo bedrijven verders. Overigens heeft ax nieuwe remmen in de pijplijn, 89 gr per stel. Fotootjes staan wel op de bekende forums. groet, j
Heb de test wel gelezen maar was niet echt serieus (blad is niet echt onafhankelijk). Overigens zijn de nieuwe AX remmen (worden gepositioneerd boven de huidige remmen) bijna gereed, gewicht zal zo'n 115 gram zonder blokken zijn (ze lijken op een kopie van de Carbon Crew remmen) en zien er eng dun uit.
De huidige AX remmen presteren op zijn best gelijkwaardig aan het vorige type DA remmen dus niet echt wereldschokkend en wegen tot op heden nog steeds iets meer dan de Zero remmen. De firma als AX is wat star en wekken inderdaad de indruk dat je dankbaar mag zijn dat je hun produkten mag kopen (fouten worden steevast afgedaan met het commentaar "de rest van de fietsindustrie snapt het niet", heeft dus niets met de Franse taal te maken)
De huidige AX remmen presteren op zijn best gelijkwaardig aan het vorige type DA remmen dus niet echt wereldschokkend en wegen tot op heden nog steeds iets meer dan de Zero remmen. De firma als AX is wat star en wekken inderdaad de indruk dat je dankbaar mag zijn dat je hun produkten mag kopen (fouten worden steevast afgedaan met het commentaar "de rest van de fietsindustrie snapt het niet", heeft dus niets met de Franse taal te maken)
Hoezo niet onafhankelijk dan, heeft dat blad iets met ax te doen ? Wat ik vreemd vind, ik schrijf die nieuwe ax remmen wegen zo'n 89 gr per stel, dan kom jij en zegt hetzelfde alleen zijn ze dan ineens 115 gr, ik schrijf nog, fotos zijn op verschillende forums te zien maar ipv eens wat te sjekken roep je maar 115 gr.[gaat verder niet om de grammen maar het principe ;] Ik ga de foto niet opnieuw plaatsen maar op zijn weegschaal zijn ze toch echt 86,2 gr. En dan ook nog beweren dat ik beter lezen moet, mmm..
Mijn ax wegen precies 7 gr minder dan de zero's, en ik vind ze mooier maar dat is persoonlijk, ook heb ik geen verschil met mijn record remmen qwa remkracht. De nieuwe vind ik overigens minder mooi en ze lijken idd op die carbon-crew remmen die ik nog lelijker vind. Die frm's zijn goedkoper dan zeros en zien er bijna hetzelfde uit, ook een leuke optie..
groet, j
Mijn ax wegen precies 7 gr minder dan de zero's, en ik vind ze mooier maar dat is persoonlijk, ook heb ik geen verschil met mijn record remmen qwa remkracht. De nieuwe vind ik overigens minder mooi en ze lijken idd op die carbon-crew remmen die ik nog lelijker vind. Die frm's zijn goedkoper dan zeros en zien er bijna hetzelfde uit, ook een leuke optie..
groet, j
nze post kruiste elkaar een beetje.
Wat betreft uiterlijk heb je gelijk vindt de oude ook mooier.
Wat betreft het blad, sommige bladen schrijven een mooi verslag voor een leuk sponsorbedrag of een gratis testset (kijk hiervoor eens bij Pezcycles). Ben er zelf achtergekomen dat je voor een leuk bedrag een goed testresultaat kunt kopen.
Ik heb alle drie de genoemde remmen reeds gehad/gemonteerd en de geconstateerde verschillen zijn gemeten op een geijkte Mettler Toledo weegschaal. Waar je wel rekening mee moet houden is dat carbon producten grotere +/- tolerantie hebben en dat AX batch en versiegewijs werkt. Ik refereer zelf zelden naar forums en meer naar eigen meetresultaten. De 115 gram was versie 1 van de op de foto getoonde remmen maar ik denk dat het verstandiger is om de definitieve rem af te wachten. (misschien herinner je je nog wat de claim voor de huidige rem voor introductie was (ca. 100 gram). Stijfheidsproblem hebben dit lage gewicht verhinderd (terwijl de huidige versie nog steeds niet 100 compatible is met een aantal frames).
Wat betreft uiterlijk heb je gelijk vindt de oude ook mooier.
Wat betreft het blad, sommige bladen schrijven een mooi verslag voor een leuk sponsorbedrag of een gratis testset (kijk hiervoor eens bij Pezcycles). Ben er zelf achtergekomen dat je voor een leuk bedrag een goed testresultaat kunt kopen.
Ik heb alle drie de genoemde remmen reeds gehad/gemonteerd en de geconstateerde verschillen zijn gemeten op een geijkte Mettler Toledo weegschaal. Waar je wel rekening mee moet houden is dat carbon producten grotere +/- tolerantie hebben en dat AX batch en versiegewijs werkt. Ik refereer zelf zelden naar forums en meer naar eigen meetresultaten. De 115 gram was versie 1 van de op de foto getoonde remmen maar ik denk dat het verstandiger is om de definitieve rem af te wachten. (misschien herinner je je nog wat de claim voor de huidige rem voor introductie was (ca. 100 gram). Stijfheidsproblem hebben dit lage gewicht verhinderd (terwijl de huidige versie nog steeds niet 100 compatible is met een aantal frames).