Wat dragen jullie in de winter tussen +5 en -5 ?
Vanmorgen gefietst en het vroor aan de grond. Ik had de volgende kledingstukken aan:
* korte fietsbroek;
* kort zweetshirt;
* lang zweetshirt met col en windbreaker;
* lange fietsbroek;
* fietsshirt met lange mouwen;
* gewone fietsschoenen met dunne overschoenen;
* Buff om hoofd (+ helm);
* Buff om nek; en
* winterhandschoenen.
Als het nog kouder wordt, maak ik gebruik van de volgende kledingstukken:
* helmmuts in plaats van Buff;
* dikke winterjas in plaats van fietsshirt met lange mouwen;
* dikke in plaats van dunne overschoenen; en
* beenstukken onder lange fietsbroek als extra laag.
Afhankelijk van wind en temperatuur kun je de bovengenoemde kledingstukken op verschillende manieren combineren. Op deze manier kom ik de winter op de weg goed door.
* korte fietsbroek;
* kort zweetshirt;
* lang zweetshirt met col en windbreaker;
* lange fietsbroek;
* fietsshirt met lange mouwen;
* gewone fietsschoenen met dunne overschoenen;
* Buff om hoofd (+ helm);
* Buff om nek; en
* winterhandschoenen.
Als het nog kouder wordt, maak ik gebruik van de volgende kledingstukken:
* helmmuts in plaats van Buff;
* dikke winterjas in plaats van fietsshirt met lange mouwen;
* dikke in plaats van dunne overschoenen; en
* beenstukken onder lange fietsbroek als extra laag.
Afhankelijk van wind en temperatuur kun je de bovengenoemde kledingstukken op verschillende manieren combineren. Op deze manier kom ik de winter op de weg goed door.
Real men wear blûk!!! Marcel
De kleding is mijn probleem niet,maar de handen...Ik blijf ''kauwe klauwe'' houden.Zeker als het ook nog nat is.Wie heeft er goede ervaringen met handschoenen die zowel nattigheid als koude tegenhouden...(welk merk,model)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik heb Sealskinz handschoenen, dat werkt voor mij prima in de regen. Als het heel koud is kan er nog een setje dunne handschoenen onder. De meeste merken hebben tegenwoordig wel een setje waterdichte handschoenen, alleen vaak zijn ze van neopreen en dat moet je maar net willen.
ALS -> Assos Layering System. Werkt prima met Assos kleding en de aangegeven temperaturen. Werkt vast ook wel als hulpmiddel om te bekijken wat je in de verschillende weersomstandigheden draagt bij andere merken. Maar dat is natuurlijk een beetje vloeken in de kerk voor een Assos liefhebber
http://www.cyclemania-c.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb zelf het 3 lagen systeem van Assos, is behoorlijk duur, maar heb geen koude handen gehad afgelopen winter.body schreef:Welke handschoenen raden jullie aan. Ik hoor vaak dat Roeckl goed is maar welk type ?
Specialized Tarmac Elite Compact
Zolang het droog weer is voldoen setje zwarte gebreide handschoenen met een thinsulate voering van de Hema het perfect! Verder laagjes en overschoenen en skisokken. Het enige wat ik nog zou moeten is een helmmuts. Nu gebruik ik een buff als muts maar dat is niet ideaal. Aan de andere kant is het nou ook niet zo vaak dat ik daar behoefte aan heb, ik heb een aardige bos haar op mijn kersepit..
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Vorig jaar bij vriestemperatuur en ijzige wind: Skikousen met zilverdraad in verwerkt (tegen zweten), een lange onderbroek van craft en daar een gewone thermobroek over. Over de schoenen overtrekken van BBB die winddicht zijn. Aan de bovenkant een craft onderhemdje met lange mouwen, windbreker en rolkraag. Daarover een zomertruitje zonder mouwen en dan een thermovest. Een bodywarmer gaat er ook nog overgeen. Dan nog een bivakmuts en daar nog een gewone muts over en een bril niet te vergeten natuurlijk. Een bidon met warme drank is ook zeer aangenaam, die steek je dan best op je rug in de middelste zak van je thermovest en daar dan je bodywarmer over. Als je je bidon gewoon op je fiets zet is je drank binnen de 30 min. afgekoeld en op deze manier is het na 2 uur nog goed te doen. wind -en waterdichte handschoenen zijn natuurlijk ook nodig
Ik heb vorig jaar een winterjack van All active gekocht dat zo warm is dat het enkel gedragen kan worden als het rond het vriespunt is of kouder. Draag
er niet meer dan een zweethemdje onder. Is dus echt een jack voor max. 25 ritten per jaar. Boven de 5 graden niet uit te houden zo warm.
Ik fiets graag in de winter met een mooie droge weg, maar nooit langer dan 1.5 uur. Daarna worden handen en voeten langzaam gevoelloos van de koude.
Kou schrikt me niet af, zolang de wegen maar droog zijn. Zijn ze nat, dan is er geen haar op m`n hoofd die er aan denkt om te vertrekken. Dat opspattende water maakt dat ik binnen 10 km geen enkele moraal meer heb.
Als ik na die 1.5 uur nog niet voldaan ben, wat zelden voorkomt, zet ik de fiets nog ff op de tacx.
er niet meer dan een zweethemdje onder. Is dus echt een jack voor max. 25 ritten per jaar. Boven de 5 graden niet uit te houden zo warm.
Ik fiets graag in de winter met een mooie droge weg, maar nooit langer dan 1.5 uur. Daarna worden handen en voeten langzaam gevoelloos van de koude.
Kou schrikt me niet af, zolang de wegen maar droog zijn. Zijn ze nat, dan is er geen haar op m`n hoofd die er aan denkt om te vertrekken. Dat opspattende water maakt dat ik binnen 10 km geen enkele moraal meer heb.
Als ik na die 1.5 uur nog niet voldaan ben, wat zelden voorkomt, zet ik de fiets nog ff op de tacx.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Hee, dat met die bidon onder je jack is wel een goeie. Ga ik eens proberen als het koud wordt.
@robbehopper. Zeker doen, heb verschillende thermobidons geprobeert en die van camelback vind in de beste. Het is eerst wel een beetje wennen aan die bidon op je rug maar onmiddelijk overheerst het aangename warme gevoel die je krijgt van de bidon. Alles is goed om in de winter toch langer te kunnen trainen.
@Lookkg461. Ik rij in de winter altijd met spatbordjes, vooraan met BBB, achteraan met TOPEAK. binnen de minuut kan je ze beide verwijderen van je fiets. Ik weet dat het er niet uitziet op een racefiets maar op een natte weg heb je veel mider last van het vuil en nat. Ben vorige winter zo genoeg gaan rijden op natte wegen en het scheelt enorm.
@Lookkg461. Ik rij in de winter altijd met spatbordjes, vooraan met BBB, achteraan met TOPEAK. binnen de minuut kan je ze beide verwijderen van je fiets. Ik weet dat het er niet uitziet op een racefiets maar op een natte weg heb je veel mider last van het vuil en nat. Ben vorige winter zo genoeg gaan rijden op natte wegen en het scheelt enorm.
+1 voor Assos ALS systeem.
Vandaag nog mee op pad geweest, 3 uur en een kwartier op de fiets gezeten alleen aan het eind koude handen dus misschien had ik toch de lobster overhandschoenen mee moet nemen.
Vandaag aangehad:
Jack 851 Airjack
Nike Pro ondershirt met lange mauwen
early winter handschoenen met binnen handschoenen
Lange broek Winter LL
Skins C400 onderbeenstukken
Assos wintersokken
Sidi ergo 2
Winter overschoenen
Vandaag nog mee op pad geweest, 3 uur en een kwartier op de fiets gezeten alleen aan het eind koude handen dus misschien had ik toch de lobster overhandschoenen mee moet nemen.
Vandaag aangehad:
Jack 851 Airjack
Nike Pro ondershirt met lange mauwen
early winter handschoenen met binnen handschoenen
Lange broek Winter LL
Skins C400 onderbeenstukken
Assos wintersokken
Sidi ergo 2
Winter overschoenen
enjoy the ride